بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در بودجه سنواتی حمل و نقل

۱۶۳ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در بودجه سنواتی حمل و نقل
|

تین‌نیوز| معاون برنامه ریزی و تجهیز منابع وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد كه در بودجه سنواتی وزارت متبوع 163 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در بخش حمل و نقل وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره كل راه و شهرسازی استان گلستان، مهندس"امیر امینی" در جلسه ای كه به منظور بررسی تامین مالی پروژه های قابل سرمایه گذاری استان در بخش حمل و نقل در سالن اجتماعات راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: حدود 85 هزار میلیارد تومان از این پروژه ها برای ریل ها و مابقی برای راه هاست.

وی با اشاره به اینكه تامین منابع مالی بخشی از این پروژه ها از محل ماده 56  صورت گرفته، گفت: با تامین منابع مالی این پروژه ها از طریق ماده 56 قانون، در حقیقت دولت به دنبال كانالیزه كردن پروژه های مهم،حیاتی و اولویت داراست.

امینی در توضیح ماده 56 گفت: این ماده، فاینانس و تامین مالی پروژه ها را برای مدت مشخص و عمدتا یكسال تامین می كند و فقط برای پیمانكاران شاغل در پروژه ها مقرون به صرفه است تا از حاشیه سود كار خود بدون تاخیر بهره مند شوند و فاصله بین تعدیل و تورم باعث زمین گیر شدن پروژه های آنان نشود.

وی ادامه داد: از سال 94 و طی بخشنامه دكتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه كشور؛ وزارت راه و شهرسازی موافقت اولیه برای تامین مالی حدود 10 طرح خود را از محل این ماده در استان های گیلان، سمنان، خراسان رضوی، ایلام، خوزستان و گلستان اخذ كرده است.

امینی اظهار داشت: مجوز انعقاد قرارداد از محل ماده 56 همانند مجوزی است كه از شورای اقتصاد گرفته می شود و در آن خللی وارد نخواهد شد و دولت مكلف است براساس این قرارداد، اعتبار پروژه را در تنظیم بودجه سنواتی ببیند و آن را به صورت نقدی به پروژه اختصاص دهد.

وی اضافه كرد: در غیر این صورت خزانه مكلف به تامین منابع مالی پروژه هایی كه از این محل عقد قرارداد می كنند خواهد بود و اگر این اتفاق هم نیفتد جرائمی برای دولت در نظر گرفته شده كه باید مابه ازای آن را بپردازد.

امینی با دادن اطمینان خاطر به پیمانكاران كه دغدغه ای از برگشت سرمایه خود از محل این ماده از سوی دولت نداشته باشند، اعلام كرد كه نحوه برگشت سرمایه پیمانكاران، بعد از یك دوره استراحت و پس از تحویل پروژه براساس قرارداد است و دوره بازپرداخت اقساط 60 ماهه و در بازه های زمانی سه ماهه خواهد بود و نرخ سود آن هم معادل سود سپرده های بلند مدت بانكی به علاوه یك درصد تشویقی، توافق شده است.

وی، نحوه محاسبه سود را هم براساس ضابطه های حاكم بر سیستم بانكی كشور بیان كرد و افزود: در این قرارداد تمام پیشنهادات پیمانكار تبدیل به NPV (ارزش فعلی خالص سرمایه گذاری) شده و هر پیشنهادی كه عادلانه تر باشد و نرخ سود و اجرای آن كمتر باشد پذیرفته می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اضافه كرد: پیمانكار در طول اجرای پروژه با ارائه صورت وضعیت و معادل درصد مشاركت خود از سود پروژه بهره مند می شود و هرچه از صورت وضعیت كسر شد دیگر مشمول سود نمی شود.

امینی، استفاده از ماده 56 را فرصتی برای استان برشمرد و گفت: تفكر عدم تامین منابع مالی پروژه هایی كه از این محل عقد قرارداد می شوند، تفكر كوتاه بینانه ای است چراكه علاوه بر دولت، سازمان برنامه و بودجه و خزانه نیز، مكلف به تامین منابع مالی پروژه های مذكور هستند.

وی، بخش خصوصی را موتور مولد دولت خواند و گفت: پیمانكاران با استفاده از این ماده، خواهند توانست نظام اجرا، بهره برداری و بعد از بهره برداری پروژه خود را در نظر بگیرند و از مزایای این ماده بهره مند شوند.

مدیركل راه و شهرسازی گلستان نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش پیمانكاران كه در شرایط موجود مالی توانسته اند پروژه ها را تا حدودی فعال نگه دارند و حوزه احداث و توسعه زیرساخت های استان را با وضعیت موجود به پیش ببرند، گفت: در ابتدای امسال موافقت شد كه بخشی از اجرای پروژه خوش ییلاق را با استفاده از روش های تامین مالی جدید و تضمین های دولتی به بخش خصوصی واگذار كنیم.

مهندس"ابراهیم مبارك قدم"، طول اجرای پروژه خوش ییلاق را از این محل 22 كیلومتر و برآورد مالی آن را حدود 80 میلیارد تومان اعلام و اظهار امیدواری كرد كه طی فراخوان داده شده و مكاتبات صورت گرفته با انجمن پیمانكاران، سازمان برنامه و بودجه و استانداری گلستان؛ پیمانكاران گرامی با توجه به فرصتی كه دولت برای تامین اصل و سود مشاركت آنان فراهم كرده، در اجرای پروژه های راهسازی پیشقدم شوند.

وی خاطرنشان كرد: از توانمندی پیمانكاران حوزه حمل و نقل استان اطمینان خاطر دارم اما استان گلستان نتوانسته مانند خیلی از استان ها از مزیت های این موضوع بهره مند شود.

بازدید از پروژه كمربندی گرگان، سه راهی كلاله، پروژه محور آزادشهر- خو ش ییلاق و رامیان – اولنگ و پروژه تعریض محور كردكوی- بندرتركمن از برنامه های دیگر سفر یكروزه معاون وزیر راه و شهرسازی به استان گلستان بود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.