بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

درآمدزایی دولت از تردد ناوگان فرسوده در رکود نوسازی‌

درحالی که به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان کامیون‌های فرسوده ندارد و اعتباری به این موضوع اختصاص نیافته است، مالکان ناوگان فرسوده را در شرایط رکود تقاضای حمل کالا ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

درآمدزایی دولت از تردد ناوگان فرسوده در رکود نوسازی‌
تین نیوز |

 

 

درحالی که به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان کامیون‌های فرسوده ندارد و اعتباری به این موضوع اختصاص نیافته است، مالکان ناوگان فرسوده را در شرایط رکود تقاضای حمل کالا ملزم به پرداخت مالیات کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، ظاهراً دولت به تازگی تصمیم گرفته است که از کامیون‌های با عمر بالای 25 سال مالیات دریافت کند بدین ترتیب که از ابتدای تیرماه امسال به رانندگان این کامیون‌های دارای سن بالا ‌اعلام شده است که باید برگ سبز کامیون خود را به اداره پست ببرند و پس از رونوشت گرفتن از این برگ سبز، آن را از طریق آدرس پستی به سازمان راهداری ارسال کنند. 

یکی از رانندگان کامیون در این باره به خبرنگار فارس گفت: پس از اعلام این موضوع، برگ سبز خودروی خود را برای ارسال به اداره پست بردم که یک هفته بعد جواب این نامه به دست من رسید مبنی بر اینکه لازم است مبلغ 250 هزار تومان به عنوان مالیات پرداخت کنم. 

این راننده کامیون با بیان اینکه تاکنون چنین رقم مالیاتی بابت‌ کامیون‌ خود‌ پرداخت نمی‌کردیم، گفت: ظاهراً مقرر شده است از ابتدای سال 96 مالیات‌های کامیون‌های فرسوده با این ارقام سنگین پرداخت شود. 

این راننده کامیون فرسوده اظهار داشت: به هر حال به علت تأکید بر تکمیل اظهارنامه مالیاتی، این کار را انجام دادیم و دولت‌ تا پایان تیرماه امسال به ما مهلت داده‌ است که این مالیات 250 هزار تومانی را بپردازیم. 

وی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر، مدت زمان معاینه‌های فنی کامیون‌های فرسوده هر سه ما یکبار است که بابت این نیز باید در هر مرحله 30 هزار تومان بپردازیم. 

این راننده کامیون فرسوده با اشاره به اینکه قیمت کامیون فرسوده ما در حال حاضر حداکثر 400 تا 450 میلیون ریال است، اظهار داشت: این در حالی است که هزینه نگهداری این خودروهای فرسوده بسیار سنگین است؛ هر تعویض روغن حدود یک میلیون تومان برای ما هزینه دارد، هر جفت لاستیک تا 4 میلیون تومان قیمت دارد، ضمن آنکه در این شرایط رکود، بار مناسب برای جابه‌جایی پیدا نمی‌شود و از سوی دیگر اگر باری هم باشد، قیمت‌ها بسیار نازل است و حتی کفاف هزینه‌های جاری کامیون را هم نمی‌دهد. 

این فعال حوزه حمل و نقل کالای جاده‌ای افزود: از سوی دیگر مشکلی که داریم، نبود نظارت بر باربری‌ها و پایانه‌های بار در شهرهای مختلف است، باب شده است دلالان و واسطه‌گرانی در پایانه‌های بار فعال هستند و با اخذ حق واسطه‌گری، بارهای خوش‌قیمت را بدون نوبت به افرادی که رشوه می‌پردازند ارائه می‌دهند. 

وی از نبود حمایت‌‌های دولت در نوسازی ناوگان کامیونی انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر قیمت یک کامیون نو حدود 400 میلیون تومان است که من به عنوان راننده‌ای که حدود 25 سال سابقه فعالیت در این حرفه دارم، به هیچ‌عنوان توانایی مالی خرید آن را ندارم از سوی دیگر تسهیلاتی که به طور محدود در قالب لیزینگ و یا از سوی شرکت‌های وارد کننده این کامیون‌‌ها ارائه می‌شود دارای سود‌های سنگین و اقساط با رقم بالا است که در این شرایط رکود و نبود بار، امکان پرداخت اقساط نیست.

این راننده کامیون افزود: در تأیید این ادعا می‌توانید سری به نمایشگاه‌های فروش کامیون بزنید تا متوجه شوید چقدر از این مدل کامیون‌های نو که مالکان آن در این شرایط بد اقتصادی توانایی پرداخت اقساط آن را نداشته‌اند، برای فروش گذاشته‌ شده‌اند.

به گزارش فارس، ‌حدود 90 درصد جابه‌‌جایی کالا از طریق سیستم حمل و نقل جاده‌ای انجام می‌شود، قطعاً نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ه‌ای در راستای کاهش مصرف سوخت، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش سوانح رانندگی، کاهش آسیب به راه‌ها‌ و ارتقاء بهره‌وری ضروری است، و خارج‌سازی ناوگان فرسوده از بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود اما به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ای برای خارج‌سازی کامیون‌های فرسوده از ناوگان کامیونی کشور و حمل و نقل جاده‌ای ندارد و بنابراین در این راستا تلاش کرده است که از این کامیون‌های فرسوده، مالیات اخذ کند. 

اخذ مالیات از این کامیون‌‌های فرسوده زمانی مصداق پیدا می‌کند که دولت امکان نوسازی ناوگان را با شرایط مناسب برای آنها فراهم کرده باشد. در حالی که هنوز این وعده دولت مبنی بر نوسازی ناوگان کامیونی کشور که در حال حاضر متوسط سنی بیش از 35 سال دارد، محقق نشده است.

البته دولت با همکاری بخش خصوصی، تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان کامیونی به صورت محدود ارائه داده است که آن هم به دلیل سود بالا و اقساط سنگین آن، از سوی دارندگان ناوگان عمومی جاده‌ای کالا، استقبال نشده است.

بنابراین گزارش، فارس آماده انتشار توضیحات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این‌باره است.

 

منبع: خبرگزاری فارس
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.