نوسازی کامیونهای فرسوده با همراهی شرکت ماموت
رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور با اشاره به عدم توقف در روند نوسازی ناوگان خودروهای تجاری و سنگین در کشور گفت: در راستای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین سازمان راهداری طی قراردادی با یکی از شرکتهای خودروساز تجاری، برنامهنوسازی 5 هزار دستگاه کامیون جادهای و کشنده را در دستور کار دارد که هم اکنون نیز در حال اجراست.
رئیس ستاد مدیریت حملونقل و سوخت کشور از عدم توقف در روند نوسازی ناوگان خودروهای تجاری و سنگین در کشور خبر داد و گفت: در راستای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین سازمان راهداری طی قراردادی با یکی از شرکتهای خودروساز تجاری، برنامهنوسازی 5 هزار دستگاه کامیون جادهای و کشنده را در دستور کار دارد که هم اکنون نیز در حال اجراست.
به گزارش تیننیوز به نقل از تهرانینیوز، مهدی نیکدار در ادامه، اظهار داشت: طبق مصوبه شورای اقتصاد باید 65 هزار دستگاه ناوگان جادهای با عمر بیش از 35 سال نوسازی شوند که 5 هزار دستگاه آن طی قراردادی با شرکت ماموت از سال گذشته آغاز و همچنان ادامه دارد و پیشبینی میشود امسال نیز این رقم افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه نوسازی ناوگان سنگین و تجاری در کشور روال عادی خود را طی میکند، تاکیدکرد : نوسازی 5 هزار دستگاه با منابع سازمان راهداری و پرداخت مابه التفاوت در این بخش انجام میشود، البته موضوع بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 تا تاکنون در این راستا عملیاتی نشده است.
وی گفت : بر اساس این بند قانونی وزارت نفت مکلف است از محل صرفهجویی سوخت، بخشی از هزینههای نوسازی ناوگان را از محل صرفه جویی انرژی تأمین کند در حالی که تاکنون این موضوع عملیاتی نشده و همین مساله موجب گلایه بسیاری از دستگاهها از جمله سازمان راهداری شده است.
رئیس ستاد حملونقل وسوخت، افزود : بر اساس تفاهم نامهای که بین سازمان راهداری و حملونقل جادهای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به امضاء رسیده است ، وزارت نفت باید از محل صرفه جویی سوخت و بر مبنای هر کیلومتر پیمایش، 9 سنت به بهره بانکی رانندگانی که در طرح نوسازی شرکت کردند، کمک کند.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به مصرف بالای سوخت کامیون های فرسوده در کشور اظهار داشت: در شرایطی که میزان مصرف گازوئیل کامیون های فرسوده، حداقل 70 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این رقم در کامیونهای جدید 35 لیتر و نصف این میزان است و نقشی که خروج کامیونهای فرسوده در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی دارند از این رو باید وزارت نفت کمک هزینهای را که بر اساس تفاهمنامه منعقده برای نوسازی ناوگان را پرداخت کنند که تاکنون به تعهد خود عمل نکرده است.
نیکدار گفت : با بالا رفتن سن ناوگان تجاری و حملونقل در کشور ضمن افزایش مصرف سوخت و هدر رفت منابع ملی و سرمایه عمومی، شاهد افزایش الایندگی محیطزیست در کشور هستیم که قطعا مهمترین تاثیر منفی ناشی از این جریان است.
وی خاطر نشان کرد : بر اساس بند «ق» تبصره 2 قانون بودجه 93 در مباحث مربوط به صرفهجویی در مصرف انرژی هر نهاد و ارگان دولتی و خصوصی که بتواند به گونهای سرمایهگذاری کند که از مصرف انرژی در بخشی از بخشهای اقتصاد کاسته شود، وزارت نفت در قالب یک قرارداد بیع متقابل هزینه این سرمایهگذاری و سود آن را از محل منابع حاصل از صرفهجویی در مصرف انرژی ناشی از اجرای همان پروژه میپردازد.
وی با اشاره وظیفه نظارتی ستاد مدیریت بر روند طرحهای نوسازی گفت : بحث نظارت بر فرایند نوسازی و اسقاط خودروها از برنامههای امسال ستاد مدیریت و حملونقل و سوخت است و با توجه به تعریف حیطه وظایف ستاد ، دیگر طرحی توسط ستاد در حوزه نوسازی ارائه نخواهد شد.