◄ فرمول توزیع منابع دولتی در پروژههای آزادراهی
توزیع همیاری دولت باید تقاضا محور باشد، به عبارت دیگر پروژههای با هزینه بالا زمانی در اولویت اجرا قرار میگیرد که تمام محورهای ارزانتر همسنگ اجرا شده باشد.
نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ در مورد چگونگی توزیع عادلانه منابع دولتی بین پروژههای مختلف آزادراهی در شرایط محدودیت منابع گفت: مشارکت دولت در پروژههای آزادراهی ۴ یا ۶خطه تحت عنوان سهم مشارکت دولت، میتواند قانونمند و عادلانه باشد.
به گزارش تیننیوز، محمداسماعیل علیخانی این مطلب را در یگ گروه مجازی و در بین کارشناسان حوزه ساخت و راه مطرح کرد و افزود: مشارکت ۳۰ یا ۴۰ و۵۰ درصد هزینه از منطق لازم برخوردار نیست.
این کارشناس حملونقل تاکید کرد: مشارکت دولت میتواند مبتنی بر تقاضا سازماندهی شود، مثلاً دولت به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه معادل سواری پیشبینی شده برای سال پنجم بهرهبرداری، ۲۰۰میلیون تومان در هزینه احداث مشارکت کند.
وی گفت: اگر تقاضای سال پنجم 30 هزار وسیله نقلیه در روز باشد، سهم مشارکت دولت به طور مقطوع ۶۰۰ میلیون تومان در هر کیلومتر خواهد بود.
این کارشناس خاطرنشان کرد: همچنین در بین پروژههای در دست اجرا میتواند دو مورد با تقاضای مشابه ولی یکی دارای هزینه کیلومتری 6 میلیارد و دیگری هزینه مثلاً ۳۶ میلیارد تومان باشد اما برای رعایت عدالت کمک و یا مشارکت دولت در هر دو پروژه نمیتواند یکسان نباشد.
نماینده اسبق ایران در کمیته حملونقل اسکاپ با تاکید بر اینکه توزیع همیاری دولت باید تقاضا محور باشد، اظهار کرد: به عبارت دیگر پروژههای با هزینه بالا زمانی در اولویت اجرا قرار میگیرند که تمام محورهای ارزانتر همسنگ اجرا شده باشند.
علیخانی تاکید کرد:در این رویه اساس و مبنای هزینه دولت در طرحها و پروژهها پاسخگویی به تقاضاست.