◄ آزادراه تهران-قم به بخش خصوصی واگذار میشود
آزادراه تهران-قم در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهرهبرداری، باهدف ارتقای سطح فنی و ایمنی و افزایش خدمات جادهای برای کاربران و استفادکنندگان از آزادراه به بخش خصوصی واگذار میشود.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراههای سازمان راهداری و حملونقل جادهای، گفت: در راستای ارتقای سطح کیفی، فنی و ایمنی آزادراههای دولتی موجود و از طرفی محدود بودن منابع اعتباری دولت، وزارت راه و شهرسازی براساس قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور، واگذاری بیش از 13 آزادراه دولتی را در قالب طرح بهسازی، نگهداری و بهرهبرداری را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش تیننیوز و به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، محمدرضا زمانیان افزود: در این راستا فراخوان شناسایی سرمایهگذار تامین مالی برای آزادراه تهران-قم بهعنوان یکی از آزادراه دولتی انجامشده و پس از طی تشریفات اداری، درنهایت، تفاهمنامه تامین منابع مالی به میزان 2.000 میلیارد ریال با سرمایهگذار منتخب تنظیم و مبادله شد و انتظار میرود با توجه به مصوبه اخذشده از هیئتوزیران در این خصوص، ظرف دو ماه آینده قرارداد مشارکت نیز تنظیم و مبادله شود.
زمانیان با اشاره به اهداف اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این اقدام باهدف افزایش درآمد آزادراههای دولتی و بهموازات آن تامین منابع مالی در جهت ارتقای فنی و ایمنی و همچنین افزایش سطح خدمات جادهای برای کاربران و استفادهکنندگان از آزادراهها اجرایی میشود.
وی همچنین در خصوص فرآیند واگذاری آزادراههای دولتی به بخش خصوصی افزود: پس از انجام مطالعات بهسازی و شناسایی نیازهای فنی و ایمنی آزادراهها و تعیین مبالغ اعتباری مورد لزوم، درنهایت بر این اساس، مصوبه هیئتوزیران بهمنظور جذب سرمایهگذار اخذ و فرایند شناسایی و انتخاب سرمایهگذار انجام میپذیرد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهرهبرداری آزادراهها در خصوص طول دوره مشارکت و مدتزمان در اختیار گذاشتن آزادراههای دولتی به بخش خصوصی اظهار کرد: بهرهبرداری و نگهداری آزادراهها تا زمان مستهلک شدن سرمایهگذاری اولیه به همراه سود مصوب در اختیار طرف مشارکت خواهد بود.