◄ تأکید بر شفافسازی مفاد شیوهنامه ضوابط حملونقل و نگهداری دام
سامانههای مکانیزه دستگاههای ذیربط از جمله سامانه قرنطینه، سامانه GIS، سامانه هویت دام و سامانه بارنامه برخط تعریف شده است که جهت کارایی این سامانهها، نیاز به همکاری و برگزاری جلسات هماهنگی و گفت و گو میان مجریان این سامانهها است.
در نشست دبیران کمیسیونهای برنامهریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استانی موضوع ضوابط اختصاصی حملونقل و نگهداری دام زنده، بر شفافسازی مفاد شیوهنامه و ضوابط مذکور و لزوم هماهنگی بین دستگاههای ذی ربط تأکید شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابطعمومی سازمان راهداری و حملونقل جادهای، فرامرز مداح عضو هیأت عامل و نماینده تامالاختیار رئیس این سازمان در امور فنآوری اطلاعات و سرمایهگذاری طی سخنانی اظهار داشت: با تأکیدات مقام معظم رهبری در اجرای برنامههای اقتصاد مقاومتی و مبارزه با قاچاق کالا، یکی از موضوعات مهم در دستیابی به موفقیت در این زمینه تبیین سیاستها و شفافسازی در اجرای ماده 2 دستورالعمل تبصره 4 الحاق ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز میباشد تا دستگاههای اجرایی با تعامل و همکاری و هماهنگی در این راستا اقدام کنند.
وی افزود: در این ماده قانونی و همچنین مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سامانههای مکانیزه دستگاههای ذیربط از جمله سامانه قرنطینه، سامانه GIS، سامانه هویت دام و سامانه بارنامه برخط تعریف شده است که جهت کارایی این سامانهها، نیاز به همکاری و برگزاری جلسات هماهنگی و گفت و گو میان مجریان این سامانهها است.
عضو هیأت عامل این سازمان بیان کرد: در سال 95 تفاهمنامهای با سازمان دامپزشکی منعقد شد و بر اساس مفاد تفاهمنامه 83 قلم از کالاهای نیازمند گواهی بهداشتی دامپزشکی مشمول طرح شد ازجمله محمولات دام زنده و در صورتی که این گواهی اخذ نشود امکان صدور بارنامه برای ناوگان حامل دام وجود ندارد.
مداح تصریح کرد: به منظور صدور بارنامه ناوگان وانتبار از 3 سال گذشته، دستورالعملی تهیه شد و فرایندهای کنترل ناوگان و راننده مدنظر قرار گرفت که جهت اجرا نیازمند هماهنگی با سایر دستگاههای ذیربط کنترلی و امکان برخورد قانونی با متخلفان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از نصب سامانه هوشمند کنترل ناوگان (wim) در 11 نقطه کشور خبر داد و گفت: این سامانه خالی یا حامل بار بودن ناوگان را شناسایی میکند و در صورت تخلف با عاملین برخورد قانونی صورت میگیرد که براساس توافقات به عمل آمده تا پایان سال این نقاط به 35 نقطه افزایش مییابد و در نظر است در سال آینده تعداد این سامانهها به 100 نقطه در جادههای کشور افزایش پیدا کند.
وی خواستار رسیدگی به وضعیت رانندگان مظنون به قاچاق کالا در کشور شد و خاطرنشان کرد: طولانی بودن روند رسیدگی به تایید قاچاق کالا و توقیف ناوگان، مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد میکند که بعضاً هم تخلف به صاحب کالا و شرکت مربوط میشود، از اینرو پرداخت خسارت به راننده نیازمند تدوین ضوابط و مقررات از سوی دستگاههای ذیربط است.
این نشست به میزبانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار شد ونمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سازمان تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، سازمان جمعآوری فروش اموال تملیکی، وزارت اطلاعات ومدیران کل راهداری و حملونقل جادهای استانهای سراسر کشور در این نشست شرکت داشتند.