◄ دورخیز واردکنندگان تایر برای حذف تعرفههای گمرکی
بر اساس مصوبات دولت واردکنندگان نسبت به واردات تایر با ارز 4200 تومانی اقدام کردند اما دلیل عدم کاهش قیمت را باید در نبود نظارت بر نحوه توزیع جستجو کرد چراکه تولیدکنندگان داخلی درزمینهٔ توزیع کالاهای موردنظر بر اساس مقررات عمل نمیکنند.
در حالی بهروزهای پایانی سال نزدیک میشویم که با افزایش مسافرتهای جادهای و افزایش تقاضای تایر در بازار همچنان شاهد یکهتازی قیمتها در بازار تایر هستیم. موضوعی که نگرانی افزایش تصادفات جادهای نوروز امسال را با توجه به استقبال مالکان و رانندگان خودروهای سواری و حملونقل عمومی به تایرهای مستعمل و فاقد استاندارد را در پی داشته است. درواقع چند ماه قبل و با اوج گرفتن مشکلات رانندگان حملونقل عمومی که درنتیجه افزایش بیضابطه قیمت لاستیک ایجادشده بود. اظهار نظرات مختلفی از سوی تولیدکنندگان و تجار این صنعت به گوش میرسید که هرکدام بهنوعی قصد داشتند با امتیاز گیری از دولت التهابات بازار را کاهش دهند در این میان انجمن واردکنندگان تایر با عنوان اینکه تولیدکنندگان در حال حاضر امکان تأمین نیاز بازار را نداشته و خلأ موجود دران بارها دلیل اصلی چالش بازار است خواستار آزادسازی واردات تایرهای بایاس اتوبوسی و کامیونی شد که پرمصرفترین محصول در این صنف بوده و دولت در پی حمایت از تولیدات داخلی که همواره از ظرفیت تولید بیش از نیاز داخلی خبر داده بودند واردات این نوع تایر را ممنوع اعلام کرده بود. در آن زمان انجمن مکرراً اعلام کرده بود با آزادسازی واردات شاهد شکسته شدن قیمتها خواهیم بود . این موضوع پس از کش مکش فراوان درنهایت از سوی دولت پذیرفته شد و نهتنها واردات را پس از چند سال آزاد کرد بلکه نسبت به تخصیص ارز 4200 تومانی و حتی کاهش استانداردهای وارداتی محصول برای کم کردن مشکلات تحریمی تجار اقدام کرد . از آن زمان چند ماه گذشته و در روزهای پایانی سال که با بیشترین حجم تقاضای تایر مواجه است.
به گزارش تیننیوزعدمتغییر در قیمتها و افزایش آمار تصادفات جادهای در پی استفاده از تایرهای مستعمل و فاقد استاندارد به نگرانی اصلی جامعه مبدل شده است. هرچند که به نظر میرسد واردکنندگان به این میزان سود نیز راضی نبوده و برای استفاده حداکثری از فضای ایجادشده و مجدداً با ادعای فداکاری برای کاهش التهابات بازار حذف تعرفههای وارداتی را نیز خواستار شدهاند.
احمدرضا متقی نایبرئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان تایر در گفتگو با تیننیوز در خصوص عدمتغییر قیمت تایرهای اتوبوسی و کامیونی علیرغم آزادسازی واردات اظهار داشت: بر اساس مصوبات دولت واردکنندگان نسبت به واردات تایر با ارز 4200 تومانی اقدام کردند اما دلیل عدم کاهش قیمت را باید در نبود نظارت بر نحوه توزیع جستجو کرد چراکه تولیدکنندگان داخلی درزمینهٔ توزیع کالاهای موردنظر بر اساس مقررات عمل نمیکنند.
وی توزیع نامناسب را مشکل اصلی بازار تایر دانست و گفت: هرچند چالشهای ایجادشده در گمرک و تأمین ارز از سوی دولت محدودیتهایی را برای واردکنندگان به همراه داشته است، اما درنهایت به نظر میرسد بازار تایر به میزان کافی در اختیار تمامی گروههای مصرف قرارگرفته است همچنین بالغبر 200 کانتینر به میزان 40 هزار حلقه انواع تایر در گمرک آماده ترخیص بوده که با ورود این تایرها به بازار بخش قابلملاحظهای از مشکلات رانندگان برطرف خواهد شد.
متقی در پاسخ به اینکه دولت با تخفیف در استانداردهای وارداتی تایر و همچنین تخصیص ارز 4200 تومانی و بهواسطه آنچه مکرراً از سوی انجمن مبنی بر کاهش قیمت و التهابات بازار در پی آزادسازی واردات بهویژه تایرهای اتوبوسی و کامیونی بایاس گفته میشد به سیاستهای اعلامی تجار بخش خصوصی جواب مثبت داده بنابراین عدمتغییر در قیمتها و تکرار مشکلات داخلی تجار قانعکننده نیست، گفت: در حال حاضر بازار بهواسطه کمبود محصولات در یک سال گذشته همچنان با مشکل نبود تعادل در عرضه و تقاضا مواجه است و این موضوع قطعاً با استمرار عرضه تایر تا ایجاد تعادل مرتفع خواهد شد. از سوی دیگر همانطور که پیشازاین نیز گفته شد دولت میتواند برای مدتی مشخص حداقل 6 ماهه تعرفه واردات تایر را به صفر برساند تا از این طریق علاوه بر کاهش هزینهها روند واردات را سرعت بخشد.
وی افزود: باید توجه داشت تمامی کالاهایی که توسط اعضا انجمن واردکنندگان لاستیک به گمرک تسلیم میشود تحت نظارت این سازمان قرار داشته و ملزم به رعایت استانداردهای تعیینشده هستند، اما برخی از تجار با استفاده از مجوزهای تهلنجی نسبت به واردات لاستیک اقدام میکنند که غالبا از اعضای انجمن نبوده و احتمال ورود تایرهای غیراستاندارد نیز گریزناپذیر است
متقی همچنین در پاسخ به دلیل انداختن توپ به زمین تولیدکنندگان بهعنوان مقصر تداوم گرانیهای تایر باوجود گذشت چند ماه از التهابات و راهکارهای مختلف صورت گرفته درزمینهٔ واردات گفت: انجمن توپ را به زمین کسی ننداخته و تنها قصد دارد تا بر اساس مصوبات هیات وزیران با واردات تایر نسبت به تأمین نیاز بازار اقدام کند، این در حالی است که دولت باید با افزایش نظارت بر نحوه توزیع سامانهها و نمایندگیها در راستای تثبیت قیمت تایر قدم بردارد چراکه واردکنندگان تخلفی انجام ندادهاند.