قیمت کامیونهای ایرانی بالاتر از کامیونهای خارجی است
دبیر انجمن کامیون داران کشور گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی واردات کامیونهای دسته دوم اروپایی با کارکرد سه ساله ابلاغ شده، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
دبیر انجمن کامیون داران کشور گفت: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی واردات کامیونهای دسته دوم اروپایی با کارکرد سه ساله ابلاغ شده، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
به گزارش تیننیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد کریمی دبیر انجمن کامیون داران کشور با بیان اینکه موضوع نوسازی ناوگان حمل ونقل جادهای به ویژه در بخش بار در دستور کار دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است، گفت: طبق دستوری که وزیر راه و شهرسازی ابلاغ کرده است برای نوسازی ناوگان جادهای کامیونهایی تا سه سال کارکرد اروپایی وارد کشور میشوند، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده و آیین نامههای آن ابلاغ نشده است.
او با اشاره به اینکه اگر حمل و نقل جادهای را به یک بیمار تشبیه کنیم، مهمترین بیماری در حوزه کامیونها فرسودگی ناوگان است، افزود: متأسفانه سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی اصلیترین بیماری این بخش را فراموش کرده اند و به مشکلات جانبی این حوزه میپردازند.
کریمی با اشاره به اینکه تعداد ناوگانهای فرسوده جادهای بسیار زیاد شده است، اظهار کرد: ورود ناوگان دسته دوم برای جبران فرسودگی این حوزه مشکلی از این حوزهها را برطرف نمیکند و باعث افزایش تعداد ناوگانهای فرسوده میشود.
دبیر انجمن کامیون داران کشور یادآور شد: با توجه به شرایط سنگین تحریمها و اجازه ندادن ورود قطعات و یا خودروها ورود ناوگان اروپایی دسته دوم شاید مفید باشد که البته امیدواریم دولت هرچه سریعتر این آیین نامه را به مرحله اجرایی برساند.
بیشتر بخوانید: واردات کامیونهای دسته دوم اروپایی با کارکرد سه ساله/ قیمت کامیونهای ایرانی بالاتر از کامیونهای خارجی است
او با اشاره به اینکه متأسفانه خودروسازان و وزارت صنعت در نوسازی و ساخت قطعات کامیونها همکاریهای لازم را انجام نمیدهند، اظهار کرد: در طول چند سال گذشته خودروسازان هر بار به بهانههای مختلف مشکلات بسیار زیادی برای این حوزه جهت نوسازی ناوگان ایجاد میکنند، اما باید متأسفانه در این بخش سازمان راهداری نه تنها پیگیر مشکلات نیست بلکه نوسازی این ناوگان را هم به فراموشی سپرده است.
کریمی از افزایش جهشی قیمت کامیونها هم گلهمند بود و گفت: متأسفانه قیمت تمام شده یک کامیون در ایران چندین برابر قیمت تمام شده خودروها در کشورهای خارجی و یا حتی کشورهای همسایه ایران است.
دبیر انجمن کامیون داران کشور ادامه داد: در یکی دو سال گذشته قیمت یک کامیون ۷۰۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت آن به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است.
او با اشاره به اینکه متأُسفانه در واردات کامیون به کاربریهای آنها توجهی نشده است، گفت: در بخش جا به جایی و حمل بار ما به کامیونهای یخچال دار و یا کانتینری نیاز شدیدی داریم، اما در حوزه واردات چنین کامیونهایی کمتر وارد کشور میشود.
آقا مشکل ما اینه که همه این آقایون بیسوادن اصلا سر رشته توکامیون ندارند که دولت هم فقط هرجا پول باشه همونجا هست کاری نداره به مشکل مردم که خودش سیربشه ما هیچی ....دولت بره ببینه ترکیه چه کرده تو فقط ساخت کامیون برن بیمیرن ....
در سفری به وان ترکیه با پیرمردی هم صحبت شدم، میگفت 40 سال قبل برای دیدن ماشینهای ایرانیا با اسب و قاطر میرفتیم مرز بازرگان چون شنیده بودیم ایران کامیونهای خریده باقدرت و زیبا(ماک، ولوو سوسماری، بنز،... ) ولی حالا ماشینهای ایرانیا لاستیک ماشینهای ترک نمیشن!!! چقدر مسئول کارنابلد داریم، چرا اهمیت صنعت ترانزیت رو درک نمیکنن؟ ترکیه جز توریست و ترانزیت چی داره؟ جاده های عالی ترکیه کجا و جاده های ما کجا؟ 20 سال گیش نمیتونستی بیشتر ازسرعت 50 کیلومتر در ترکیه رانندگی کنی ماشین داغون میشد، الان کلا اتوبان اونم استاندارد اروپا،یک پنجم درآمد راننده تو ایران صرف تعمیرات ناشی از خرابی جاده هاست.کاش نفت نداشتیم. کاش