رانندگان در نوروز امسال چقدر ضرر کردند؟
آمارهای اولیه نشان میدهد که امسال عید بخش عمده مردم ترجیح میدهند که به جای سفر در خانه بمانند. آنهایی هم که بلیت پیشخرید کرده بودند کنسل کرده و بدین ترتیب سفرهای نوروزی امسال یکی از خلوتترینها خواهد بود.
آمارهای اولیه نشان میدهد که امسال عید بخش عمده مردم ترجیح میدهند که به جای سفر در خانه بمانند. آنهایی هم که بلیت پیشخرید کرده بودند کنسل کرده و بدین ترتیب سفرهای نوروزی امسال یکی از خلوتترینها خواهد بود.
به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه «حملونقل»، در پی شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان مسئولان دستگاههای متولی مختلف ازجمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت راهوشهرسازی اعلام کردند که مردم سفرهای خود را به حداقل ممکن برسانند و اگر ضرورتی ندارد سفرهایشان را لغو کنند تا بتوان هرچه سریعتر از گسترش شیوع این ویروس جلوگیری کرد.
در پی لغو سفرها از سوی مردم و همچنین تذکرهایی که از سوی دولت به مردم دادهشده، استفاده از ناوگان حملونقل بینشهری کاهش شدیدی داشته است.
گزارشها از پایانههای مسافری در شهرهای کشور نشان میدهد، تقاضا برای سفر بسیار کاهش پیداکرده و پایانهها خلوتتر از همیشه است.
انصاری، فعال حملونقل مسافری جادهای گفت: «از مدتهای پیش صنف مسافربری و درمجموع صنعت حملونقل جادهای با مشکلات زیادی روبهرو بوده است اما متأسفانه نهتنها تدبیری نشده بلکه باوجود این مهمان ناخوانده به اسم ویروس کرونا مشکلات زیادی به مشکلات قبل، اضافه هم شده است.»
او در خصوص مشکلاتی که برای رانندگان این صنف در هفتههای اخیر به وجود آمده است گفت: «رانندگان باید هرماه هزینههایی ازجمله، هزینه بیمه، هزینه آزمایش عدم اعتیاد، هزینه شارژ کارت هوشمند و هزینهای ازجمله پرداخت اقساط وام ناوگان پرداخت کنند.»
انصاری افزود: «اما به دلیل وجود این بیماری اکثر رانندهها بیکار در خانه نشستهاند یا خالی تردد میکنند که این موضوع موجب بروز مشکلات زیادی برای رانندگان شده است.»
او گفت: «در این مدت اکثر سرویسها چه از مسیر مبدأ چه از مسیر مقصد بدون مسافر بوده است. یک راننده در روزهای پرمسافر مخارج زندگیاش برحسب کارکرد روزانهاش تأمین میشود اما متأسفانه در این چند هفته اخیر هیچ کارکردی نداشتهایم و تأمین مخارج زندگی برایمان مشکل شده است.»
او رانندگان را ازجمله اقشاری دانست که در این روزها بالاجبار فعالیت روزانه خود را ادامه میدهند و اظهار کرد: «برخی رانندگان با وجود شیوع بیماری کرونا مجبور به ادامه فعالیت بوده و با وجود کمبود مسافر برای تأمین هزینههای بالای ناوگان کار خود را تعطیل نکردهاند.»
او در خصوص نگرانیهای رانندگان از احتمال ابتلا به کرونا بیان کرد: «نهتنها تاکنون هیچ ماسک، دستکش، اسپری ضدعفونی و... برای رانندگان در نظر گرفته نشده، بلکه خود خودرو هم به معنای واقعی میتواند مرکز انتقال کرونا باشد زیرا هیچگونه ضدعفونی در آن انجام نمیشود.»
مجید حاجیزاده یکی دیگر از فعالان حوزه حملونقل مسافری جادهای گفت: «در مسیر تهران-کاشمر پنج سرویس فعال بود که روزانه هر پنج سرویس هم از مبدأ و هم از مقصد با اشغال تمام صندلیها تردد میکردند؛ اما با شیوع ویروس کرونا مسیر رفتوبرگشت با حداقل مسافر پیموده میشود.»
او با تأکید بر اینکه در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی تردد اتوبوسها میتواند موجب شیوع ویروس کرونا شود بیان کرد: «در مسیر برگشت از تهران به سمت کاشمر تعداد اندکی مسافر جابهجا میشوند که همین جابهجایی ممکن است عامل انتقال بیماری باشد.»
او همچنین در خصوص امکانات بهداشتی که در اختیار رانندگان قرار گرفته گفت: «تاکنون هیچیک از اتوبوسها را ضدعفونی نکردهاند و همچنین وسایل بهداشتی نیز در اختیار اتوبوسها قرار داده نشده است.»
این فعال حوزه حملونقل مسافری جادهای در خصوص ضرر و زیانهایی که رانندگان دیدهاند گفت: «قبل از شیوع ویروس کرونا بیشتر درآمدی که داشتیم هزینه ناوگان را میشد، اما اکنون همان هزینهها را باید از جیب بدهیم.»
او برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا پیشنهاد داد: «باید در اولین اقدام پایانهها را ببندیم که هم این ویروس منتقل نشود و هم اینکه جلو ضرر و زیان رانندگان گرفته شود.» حاجیزاده گفت: «چند روز گذشته تصمیم گرفته شد که دیگر این مسیر را نرویم اما تعاونیها در اقدامی ماشینها دیگر را جایگزین ماشین ما میکنند. پس باید سازمان راهداری و حملونقل جادهای دستور تعطیلی پایانهها بدهد.
پیشنهادها برای جبران ضرر و زیانها
انصاری در مورد جبران خسارتهای ناشی از ویروس کرونا گفت: «اولین اقدام در جهت رفع مشکل هزینه بیمه است.»او اظهار کرد: «پیشنهاد میشود سازمان راهداری و حملونقل جادهای با رایزنی با سازمان تأمین اجتماعی مهلت پرداخت هزینه بیمه را سه ماه لحاظ بفرمایند.» همچنین این فعال در تقاضایی از انجمن صنفی رانندگان خواست: «وامی را جهت گذراندن امورات سه ماه رانندگان بهعنوان قرضالحسنه مساعدت بفرمایند.»او همچنین افزود: «اگر بخشنامهای جهت رفاه حال رانندگان مبنی بر اینکه برای شارژ کارت هوشمند نیاز به مراحل قبل نیست صادرشده است، هماهنگی لازم انجام شود تا رانندگان با مشکل مواجه نشوند. همچنین اگر بخشنامهای جهت جریمه نشدن در صورت تأخیر در پرداخت اقساط بانکها صادر میشود حتما به بانکها هم ابلاغ شود که متأسفانه این هماهنگیها انجامنشده است.» حاجیزاده نیز گفت: «بعد از اتمام این بیماری باید، وامی برای رانندگان در نظر گرفته شود تا رانندگان بتوانند خسارتهای وارده را جبران کنند.»
درخواست تاکسیهای بینشهری
رئیس اتحادیه تاکسیهای کرایه بینشهری میگوید با توجه به نصف شدن تعداد مسافران، مهمترین حمایتی که دولت میتواند از این صنف داشته باشد، موافقت با افزایش کرایههاست.رحمت حاج محمدعلی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، تعداد مسافران سواریهای کرایهای کاهش یافته است، اظهار کرد: «فعالیت ما دستکم ۵۰ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر سهمیه بنزین ماه بهمن برای رانندگان واریز نشده و این نیز افت فعالیتهای ما را تشدید کرده است.»
خداشاهده ما که کلا پایانه های خوزستان رو تعطیل کردن وگرنه اگه کرونا هم می گرفتیم مجبور بودم کار کنم الان بدون خرجی و همش از اینو اون قرض کردن تا کی خدا لعنتتون بکنه پایانه هارو باز میذاشتین و بذاشتین من مریض میشدم بهتر از شرمندگی جلو زن و بچه م میشدم