پروتکل های کرونایی زیر چرخ اتوبوس های بین شهری!
با وجود تاکید و هشدارهای بسیاری که مسئولان دستگاههای مختلف درباره رعایت شدن پروتکلهای بهداشتی مقابله با کرونا میدهند، این ضوابط در بسیاری از اتوبوسهای بین شهری از جمله دادن بستههای بهداشتی مانند ماسک به مسافران، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی و غیره توسط شرکتهای حملو نقل و رانندگان رعایت نمیشود.
با وجود تاکید و هشدارهای بسیاری که مسئولان دستگاه های مختلف درباره رعایت شدن پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا می دهند، این ضوابط در بسیاری از اتوبوس های بین شهری از جمله دادن بسته های بهداشتی مانند ماسک به مسافران، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و غیره توسط شرکت های حمل و نقل و رانندگان رعایت نمی شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از اواخر سال گذشته تا امروز که شیوع ویروس کرونا رو به روز شیوع و گسترش بیشتری در کشور و شهرها و استان های مختلف داشتهف پروتکل ها و ضوابط سختگیرانه تری برای مردم، مشاغل و صنایع مختلف ابلاغ شده است و در حوزه حمل و نقل وظایف و ضوابط بسیاری اعلام شده است که می توان به غربالگری مسافران و تب سنجی از آن ها، رصد مسافران مبتلا و مشکوک از طریق سامانه ماسک و با استفاده از کد ملی، ارائه بسته های بهداشتی به مسافران مانند ماسک و ژل یا الکل ضدعفونی کننده، استفاده از ماسک در طول سفر و توصیه و تاکید به مسافران برای رعایت این پروتکل، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پذیرش مسافر در بخش های هوایی، ریلی و جاده ای و پذیرش مسافر کمتر از ظرفیت برای اجرای این پروتکل و ... اشاره کرد.
اما به نظر می رسد این پروتکل ها در حمل و نقل جاده ای بین شهری رعایت نشده و از سوی شرکت های حمل و نقل جاده ای جدی گرفته نمی شود. چرا که برخی رانندگان حتی به تذکرهای مسافران هم توجهی نمی کنند و می خواهند کرونا بگیرند و برخی دیگر به صورت آشکارا و در روز روشن این ضوابط و پروتکل ها را زیر پا می گذارند.
البته ۲۰ روز پیش ایسنا گزارشی از همین تخلفات منتشر کرد که به گفته داریوش باقر جوان – مدیر کل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای – این شرکت حمل و نقل جاده ای در مسیر انزلی-تهران با تعلیق مجوز تا اطلاع ثانوی مواجه شد.
وی پیش از این درباره تخلف صورت گرفته در این زمینه به ایسنا گفت: در زمینه رعایت کردن پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا تعارفی با شرکت های حمل و نقل نداریم و به صورت ویژه این تخلفات را پیگیری کرده و با متخلفان برخورد خواهیم کرد. در همین راست ممکن است حتی این شرکت حمل و نقل با تعلیق یکساله فعالیت مواجه شود چرا که سلامت مردم شوخی بردار نیست.
اما پس از گذشت این مدت و آنطور که مشاهدات خبرنگار ایسنا از ترمینال های مسافری و اتوبوس های و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی بین شهری بر می آید در بسیاری از موارد شاهد رعایت همه پروتکل های بهداشتی نیستیم و به عنوان مثال در ترمینال مسافری غرب تهران واقع در میدان آزادی بسیاری از اتوبوس هایی که مسافران شان را سوار یا پیاده می کنند، طرح فاصله گذاری را رعایت نکرده و تا جایی که ماشین شان جا داشته باشد مسافر می زنند.
یکی از مسافرانی که روز گذشته با استفاده از اتوبوس از کیاشهر به تهران سفر کرده بود در این باره به ایسنا گفت: بسیاری از اتوبوس ها در این مسیر به ویژه در بین مسیر مسافران بسیاری را سوار می کنند و تا مقصد با حداکثر ظرفیت سفر خودشان را انجام می دهند و در این بین خبری هم از دادن بسته های بهداشتی به مسافران نیست.
وی افزود: در طول مسیر اگر هم کسی ماسکش را در می آورد خبری از تذکر از سوی راننده یا کمک راننده نبود و اگر دیگر مسافران به فرد متخلف تذکر می دادند اثر گذاار بود اما توسط رانندگان هیچ واکنشی شاهد نبودیم.
البته در مشاهدات خبرنگار ایسنا از ترمینال مسافری غرب واقع در میدان آزادی کمتر اتوبوسی که روز گذشته مسافر سوار یا پیاده می کرد مسافرانی به اندازه ای که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود، داشت و رانندگان اغلب تا جایی که ممکن بود مسافر سوار کرده بودند و عجیب تر اینکه در قسمتی از پایانه که در نزدیکی بزرگراه شهید لشگری بود، بازار نسبتا بزرگی مانند جمعه بازار راه افتاده بود که دستفروشان مختلفی در آنجا تجمع کرده بودند و مردم بسیاری از جمله مسافران ورودی و خروجی ترمینال مجبور بودند از آنجا عبور کنند و بسیاری هم هیچ پروتکلی را رعایت نکرده بودند و مشخص نیست و مجوز برقراری چنین بازاری را کدام نهاد صادر کرده است.
حالا باید دید با وجود تاکیدات بسیار زیاد مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر شکننده بودن وضعیت ابتلا به کرونا در بسیاری از استان ها و احتمال آغاز موج جدید کرونا در کشور در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده، متولیان نظارت به ویژه سازمان راهداری چه برخوردی با این تخلفات که می تواند در روزها و هفته های آتی گریبان کشور را بگیرد، انجام خواهد داد و اساسا چرا باید اجازه فعالیت به این شرکت های مختلف داده شود؟