وضع عوارض غیر قانونی برای کامیونهای ایرانی در ترکیه / ایران حق مقابله به مثل دارد
تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با تاکید بر اینکه وضع عوارض برای کامیونهای ایرانی توسط ترکیه غیرقانونی است، گفت: این کشور از ساعت ۲ بعدازظهر دیروز عوارض کامیونهای ایرانی را دو برابر کرده است.
داوود کشاورزیان در نشست خبری اظهار کرد: مباحثی در ارتباط حمل و نقل جادهای بین ایران و ترکیه به وجود آمد که لازم دانستیم برای تنویر افکار عمومی نشستی را برگزار کنیم، هدف این بود که خبرگزاری های ترکیهای از زبان مسئول ایرانی موضوع را بشنوند وامیدواریم بتوانند اطلاعرسانی کنند.
وی تصریح کرد: روابط کشورها بر اساس موافقتنامههای دو جانبه اجرا میشود، روال کار این است که موافقتنامهها به امضا مسئولان دو کشور میرسد. موافقتنامه حمل ونقل جادهای بین ایران و ترکیه در سال 58 به تصویب شورای انقلاب رسید، در سال 73 با اصلاحاتی به تصویب مجلس رسید و در ترکیه این موافقت نامه به تصویب پارلمان رسید و به عنوان قانون با متن کاملا یکسان در دو کشور وجود دارد.
وی گفت: در یکی از بندها (ماده 5) آمده طرفین از ناوگان یکدیگر عوارضی نمیگیرند مگر در مواردی از جمله مابهالتفاووت قیمت سوخت. از قدیم با توجه به اینکه قیمت سوخت در ایران کمتر بوده و با قیمت سوخت سایر کشورها متفاوت بوده پیش بینی شده مابه التفاوت را بر اساس رفتار متقابل دریافت کنند.
وی با تاکید بر اینکه در موافقت نامه ایران و ترکیه دو کشور از اخذ عوارض منع شده اند، اظهار کرد: بر این اساس از 20 سال قبل از ناوگان ورودی با ملیت ترکیه مابه التفاوت قیمت سوخت متناسب با قیمت سوخت دریافت شده است. این مابه التفاوت از 30 سنت آغاز و به 50 سنت رسید و هم اکنون مابه التفاوتی که از ناوگان ترکیهای 80 سنت یورو است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با اشاره به چگونگی محاسبه مابه التفاوت سوخت، افزود: نحوه محاسبه اینگونه است که میزان پیمایش ناوگان در کشور(ایران) محاسبه میشود، به عنوان مثال در یک مسیر 2000 کیلومتری به ازای هر 100 کیلومتر 32 لیتر مصرف گازوئیل را محاسبه میکنیم. بنابراین با توجه به میزان پیمایش و به ازای هر 100 کیلومتر مابه التفاوت سوخت را از آنها میگیریم و آنها مجاز هستند از هر پمپ بنزینی سوختگیری کنند.
کشاورزیان با بیان اینکه رانندگان ترکیهای مشابه شهروند ایرانی میتوانند برای کامیون خود سوختگیری کنند، بیان کرد: وقتی ناوگان ترکیهای به صورت ترانزیت از ایران عبور میکنند، مابهالتفاوت محاسبه و از آنها دریافت میشود. در عوض ناوگان ترکیه مجاز است در ایران بارگیری کند و در هر نقطه کشور میتواند این کار را انجام دهد.
وی با بیان اینکه از 20 سال همیشه طرف ترکیهای نسبت به اخذ مابه التفاوت سوخت معترض بوده است، بیان کرد: این در حالی است که این مسئله قانون و مصوب دو کشور است، جالب اینجاست که هر گاه ما درخواستی داشتیم که با قانون مغایر است میگویند این قانون است. از این رو ما هم میگوییم این مابه التفاوت قانون است و نمیتوانیم در این باره کاری انجام دهیم.
وی ادامه داد: شاید به این دلیل که سهم ناوگان ایران کمتر بود همیشه فشار میآوردند و این مسئله را مطرح میکردند. در مقابل مابه التفاوت از شما سوخت نمیخواهیم با باک پر میآییم و میرویم. شاید این جمله برای شخص ثالث به نظر عادی بیاید اما پاسخ دادیم که این کار را به لحاظ اجرایی دارای مشکل میدانیم. ماشینی که وارد کشور میشود باید مشخص شود که چقدر سوخت دارد و آنرا پلمب کنیم تا نتواند سوختگیری کند. باید مجددا پلمب را کنترل کنیم و ببینیم که سالم است یا خیر. اگر سالم بود که هیچ اگر نه که باید با آن برخورد قانونی شود.
وی ادامه داد: شاید راننده ترکیه بیاید و بگوید که دیشب در یک پارکینگ پلمب باک سوخت را شکستنهاند نمیتوانم برای هر کامیونی مامور بگذارم. از سوی دیگر یک کارمند عادی باید پلمب را کنترل کند، پس از مدتی یک باند فساد به وجود میآید. یک اصلی که در تصمیمگیری همه دولتها حاکم است اصل تصمیمات نباید زمینه ساز افزایش فساد باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که به لحاظ اجرایی مسئله پلمب را عملیاتی نمیدانیم، اظهار کرد: از طرف دیگر از کجا معلوم که کامیون باک دومی ندارد، ایجاد یک باک اضافه چقدر خرج دارد یک باک را پلمب میکنیم اما از باک دیگر سوختگیری انجام میشود.
کشاورزیان با تاکید بر اینکه حجم مراودات بین دو کشور نیازمند افزایش حملونقل جادهای است، تصریح کرد: باید کاری کنیم که ایستایی در مرزها به حداقل برسد. البته این به این معنی نیست که هیچگاه زیر بار پلمب نمیرویم شاید در برههای از زمان این کار را انجام دهیم.
وی تاکید کرد: منطق پلمب کردن مخزن سوخت کامیونها در ترکیه با ما متفاوت است، برای آنکه سوخت اضافه در آنجا فروخته نشود این کار را انجام میدهند چراکه سوخت در این کشور یکی از گرانترین سوختهاست. سوخت ارزان در ایران باعث بروز قاچاق میشود و نمیتوان این دو را با یکدیگر قیاس کرد که بله چون پلمب در ترکیه انجام میشود و در ایران نیز همین این کار را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه طرف ترکیهای اصرار دارد که مابهالتفاوت سوخت دریافت نشود، بیان کرد: اگر بخواهیم چنین کاری کنیم فضای رقابتی برای ناوگان ایرانی به شدت تنگ میشود و خواسته شرکتهای ایرانی است که یک فضای رقابتی منصفانه و عادلانه داشته باشند.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: از چند ماه پیش آنها اعلام کردهاند که مابه التفاوت سوخت دریافت کنند که بالاخره پس از چند ماه مذاکره از 10 اکتبر ساعت صفر روز جمعه هفته گذشته عوارضی را تحت عنوان مابه التفاوت سوخت از ناوگان ایرانی دریافت میکند.
کشاورزیان با بیان اینکه ما نیز از ساعت صفر روز شنبه هفته جاری عوارض متقابل را وضع برای ناوگان ترکیه وضع کردیم، اظهار کرد: این در حالی است که ساعت 2 بعداظهر دیروز طرف ترکیه ای میزان عوارض از کامیونهای ایرانی را دو برابر کرده و به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش 50 یورو دریافت میکند.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش عوارض برای کامیونهای ترکیهای گفت: به طرف ترکیهای مراتب اعتراض خود را اعلام کردهایم و حق افزایش عوارض را برای ایران محفوظ میدانیم و چنانچه آنها به خواست ما تن ندهند میزان عوارض را افزایش خواهیم داد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 یورو عوارض از کامیونهای ترکیهای که به ایران وارد میشوند دریافت میشود، بیان کرد: فعلا عوارض را افزایش نمیدهیم و رفتار متقابل با اقدام ترکیهای را انجام نمیدهیم.با توجه به اینکه رفتار ترکیه در راستای توسعه مراودات نیست امیدواریم در مذاکره این مسئله حل شود.
دلم میخواهد به عنوان فعال ترانزیت با بیست سال سابقه و ارایه میلیونها تن پروانه ترانزیت خارجى ریلى و جاده اى درگمرکات مرزى با ترکیه نظر کارشناسانه ارایه دهم ولى افسوس که طى ملاقات حضورى با جناب مهندس کشاورزیان در مورد مشکلات حمل و نقل داخلى و درخواست کتبى و قول مساعد شفاهى ایشان در این زمینه که متاسفانه هیچ جواب قانونى ورسمى دریافت نکردم از ارایه هر گونه کامنت کارشناسانه مثبت معذورم و مشکلاتى را که مدیران ارشد سازمان برایم خارج از قانون درست کرده اند تا حصول نتیجه از سایر مراجع ذیصلاح را در حال پیگیرى هستم …
زایده تخصص گرایی در ایران این است. این ماحصل فکر اشتباه مدیریتی است که تا بحال مسکوت مانده بود.