ضرورت به کارگیری پیمانکاران دارای گواهینامه فنی در پروژه های راهسازی
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه اخذ گواهینامه فنی برای پیمانکاران در حوزه راهسازی ضروری است، گفت: ادارات کل راه و شهرسازی باید در ارزیابی کیفی افرادی که در مناقصه حضور دارند موضوع داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای را مدنظر قرار بدهند.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه اخذ گواهینامه فنی برای پیمانکاران در حوزه راهسازی ضروری است، گفت: ادارات کل راه و شهرسازی باید در ارزیابی کیفی افرادی که در مناقصه حضور دارند موضوع داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای را مدنظر قرار بدهند.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین آلات که امروز ۹ آبان در محل آن مرکز با حضور بخش های خصوصی، مسئولان و خبرنگاران برگزار شد، گفت: عوامل موثر بر کیفیت روسازی راه ها شامل ماشین آلات و تجهیزات، عوامل انسانی و مواد و مصالح است. مجموعه این عوامل در کنار هم می تواند به بهبود کیفیت روسازی راه ها منجر شود.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: اخیرا تفاهمی با سازمان فنی و حرفه ای کشور برای دوره های آموزشی صلاحیت حرفه ای افرادی که در راهسازی کشور فعال هستند، منعقد شده است. بنابراین نیاز است تا فعالان این عرصه این دوره ها را بگذرانند. این موضوع هم مصوبه هیات وزیران و هم مصوبه شورای عالی فنی وزارت راه و شهرسازی است. بنابراین ادارات کل راه و شهرسازی باید در ارزیابی کیفی افرادی که در مناقصه حضور دارند موضوع داشتن گواهی صلاحیت حرفه ای را مدنظر قرار بدهند.
حیدری افزود: در بخش مواد و مصالح، موضوع کیفیت قیر در محصول نهایی آسفالت بسیار مهم است. در ۱۰ سال اخیر اتفاقات خوبی با همکاری بخش خصوصی و مرکز تحقیقات در این بخش رقم خورده است که از جمله این موارد می توان به گواهینامه فنی، تشکیل کمیته ارزیابی کیفیت قیر و آسفالت و بازنگری و تدوین نشریات در همکاری با سازمان برنامه و بودجه، اشاره کرد.
به گفته وی، در حوزه تجهیزات، بخش خصوصی همکاری خوبی داشت و آزمایشگاه های قیر PG در واحدها تجهیز شد.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: در کشور حدود ۱۸۰ واحد تولید کننده قیر داریم که تقریبا ۵۰ واحد دارای گواهینامه فنی هستند و باید این میزان افزایش یابد. همچنین از این تعداد ۵۰ واحد تولید قیر آزمایشگاه قیر PG ندارند که باید مجهز شوند. این واحدها یک سال فرصت دارند تا به آزمایشگاه قیر PG مجهز شود.
به گفته وی، از ۱۱۰۰ کارخانه واحد آسفالت حدود ۲۸۰ واحد دارای گواهینامه فنی هستند و از ادارت کل راه و شهرسازی می خواهیم تا موضوع گواهینامه فنی را در مناقصات مورد توجه قرار بدهند.
وی تصریح کرد: در کشور نیاز داریم تا در حوزه تعمیر، نگهداری و احداث راه های کشور اصلاحات اساسی ایجاد شود. وظیفه ما در مرکز تحقیقات این است که رویکرد مبتنی بر دانش و تجربه باشد که به این مهم توجه ویژه خواهیم داشت.
حیدری گفت: با همکاری و مشارکت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و سازمان برنامه و بودجه، آزمایشگاه بارگذاری روسازی با توان داخلی احداث می شود.