نبود راه ارتباطی مهمترین مشکل شهرستان طارم
تین نیوز | فرماندار شهرستان طارم گفت: یکی از اصلیترین مشکلات شهرستان نبود راه ارتباطی مناسب است، از اینرو اختصاص اعتبار مناسب و تکمیل عملیات اجرایی راه «زنجان - طارم - منجیل» که در سفر رهبر به استان تصویب شده باید در دستور کار قرار گیرد.
علی باقری در حاشیه دیدار مردمی معاون توسعهی روستایی در شهرستان طارم گفت: این شهرستان رونق بسیاری پس از اسلام داشت. همچنین همت مردم و سرمایهگذاریها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیشترین رونق را برای این شهر در پی داشته است.
وی ادامه داد: قرار گرفتن در پایاب رودخانهی قزلاؤزن و ایجاد جایگاه گردشگری، معادن غنی و تولید بیش از 78 هزار تن محصولات باغی و 68 هزارتن محصولات زراعی و نیز اختصاص مقام نخست تولید زیتون در کشور همچنین با تولید 77 هزار تن سیر جایگاه ویژهای در تولید و صادرات داشته و یکی از امنترین نقاط کشور برای سرمایهگذاری است.
فرماندار شهرستان طارم تصریح کرد: علاوهبر ظرفیتهای موجود این شهرستان با مشکلاتی مواجه هستیم که نیازمند حمایت برای برطرف کردن این مشکلات است.
باقری گفت: از مجموع 560 کیلومتر راه به این شهرستان تنها 40 متر، مشخصات شهری دارد، همچنین گازرسانی به روستاها یکی دیگر از اولویتهای شهرستان طارم است که با ورود مسئولان به استان مصوب شد و طی امسال و سال آینده همهی روستاهایی با بیش از 20 خانوار گازرسانی میشود.
وی خاطرنشان کرد: سد امام رضا(ع) که بر روی رودخانهی قزلاؤزن احداث میشود بهعنوان بند انحرافی سد مشمپا از دیگر موضوعات مطرح شده برای توسعه منطقه بود که با اجرا شدن آن 18 هزار هکتار از اراضی طارم تحت پوشش این پروژه قرار میگیرد و تأثیر بسیاری در برطرف کردن کمبود آب دارد. همچنین 25 هزار از اراضی کشاورزی برای آبیاری قطرهای تأمین اعتبار میشود.
فرماندار شهرستان طارم یادآور شد: باید شرایطی ایجاد شود که از آب موجود در شهرستان طارم بیشترین بهرهبرداری شود، چون از 314 میلیون مترمکعب تولیدی آب طارم تنها 80 میلیون مترمکعب به بهرهبرداری میرسد.
باقری خاطرنشان کرد: 100 درصد روستائیان عضو شرکتهای تعاونی شهرستان هستند که با اعتبار و حمایت مناسب آنان میتوان به توانمندسازی آنان کمک کرد که اختصاص 308 میلیارد تومان به 71 پروژه در سال 93 و 94 اعتبار مناسبی در حوزهی توسعه و آبادانی روستائیان است.
این راه، فقط یک راه معمولی نیست که زنجان رو به شمال کشور متصل کنه، راهی است استراتژیک که غرب و شمال غرب کشور هم به این راه نیاز اساسی دارند تا به شمال کشور متصل شوند، در مراحل و سال های بعد حتی باید به صورت آزادراه دربیاید. فقط یک مشکل بزرگ و اساسی دارد و آن کوهستانی بودن منطقه است، تمام راه یا باید تونل حفر شود یا کوه شکافته شود که بسیار هزینه بر و سخت اجراست.
حالا نمیشه مردم غرب کشور اگر خواستند به گیلان سفر کنند۵۰کیلومتر راهشون رو دورتر کنن با مسیر قزوین یا رودبار اما جنگلهای بکر و طلایی جنوب گیلان در امان بمونه؟ شماها چرا انقدر راحت طلبین؟ نقطه بازی نیست که همه شهرهای مملکت رو میخاین به هم وصل کنید. ۱یا۲شاه راه اصلی کافیه. ساخت جاده طارم به شفت هزاران هکتار جنگل در جنوب گیلان و بستر و آبریزهای فرعی قزل اوزن رو نابود میکنه. زیستگاه خرس قهوه ای و کارال ایرانی رو هم تنگ و غیرممکن میکنه راه زنجان - گیلوان - رودبار درحال حاضر شمارو از غرب به گیلان میرسونه و ساخت این راه هیچ توجیه اقتصادی و کاربردی نداره