رکورد شکنی دولت سیزدهم؛ رفع هزار و ۵۰۸ نقطه پرحادثه در جاده ها
یکی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، نهضت اتمام پل ارتباطی بین ایران - جمهوری آذربایجان در پایانه مرزی آستارا به طول ۸۹ متر به ارزش ۸.۵ میلیون یورو است.
یکی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، نهضت اتمام پل ارتباطی بین ایران - جمهوری آذربایجان در پایانه مرزی آستارا به طول ۸۹ متر به ارزش ۸.۵ میلیون یورو است.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا پایان فروردین ۱۴۰۳، بر اساس آمارها وزارت راه و شهرسازی در زمینه آزادراهی، احداث و بهره برداری از باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال به طول ۲۲ کیلومتر به ارزش روز ۸.۲ همت، احداث و بهره برداری از آزادراه شیراز - اصفهان تا محدوده «ایزد خواست» به طول ۲۱۲ کیلومتر به ارزش روز ۲۵ همت و احداث و بهره برداری از آزادراه رودبار - منجیل به طول ۸.۲ کیلومتر با اعتبار ۲.۴ همت، در بازه زمانی دولت جهادی سیزدهم صورت گرفته است.
همچنین، احداث، تکمیل و بهره برداری بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی طی دولت سیزدهم تحقق یافته؛ از جمله افتتاح محور پاتاوه - ده دشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، بهره برداری از کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور به طول ۷۶ کیلومتر، بهره برداری از کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۶۰ کیلومتر، بهره برداری از قطعه چهارم باند دوم محور بابا میدان - گچساران و عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح «وحدتیه» به طول ۶۰ کیلومتر، بهره برداری از محور بیجار - زنجان به طول ۲۷ کیلومتر، بهره برداری از محور بهسازی راه اصلی چابهار - زاهدان به طول ۲۵ کیلومتر، بهره برداری از محور جهرم - لار - بندرعباس به طول ۲۰ کیلومتر، بهره برداری از محور سربیشه - درح - ماهیرود - میل ۷۸ به طول ۲۰ کیلومتر، بهره برداری از باند دوم شازند - ازنا به طول ۱۷ کیلومتر و مسیر بزرگراهی قم - کهک به طول ۱۷ کیلومتر اشاره کرد.
نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام حمل و نقل جاده ای در دولت سیزدهم
آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر، باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه منجیل- رودبار به طول هشت کیلومتر و محور پاتاوه- دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، پروژه های نیمه تمام آزادراهی هستند که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به پایان رسیدند.
آزادراه شیراز به استان اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر و به عنوان طولانی ترین آزادراه ایران روز ۲۰ مهر ۱۴۰۲ هم زمان با سفر رئیس جمهوری به استان فارس به بهره برداری رسید.
آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی رفت. این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می دهد و پیش بینی می شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
همچنین بهره برداری از آزادراه منجیل- رودبار موجب رفع گلوگاه آزادراه قزوین-رشت شده است. این آزادراه به طول هشت کیلومتر از نظر وضعیت اجرایی و هزینه های ساخت یکی از پروژه های مثال زدنی در حوزه آزادراهی محسوب می شود که همه مسیر به صورت پل یا تونل ساخته شده است و افتتاح آن نقش مهمی در رفع ترافیک در مسیر تهران به رشت دارد.
جاده پاتاوه به دهدشت به طول ۱۳۶ کیلومتر، جزو یکی از پروژه های اولویت دار در دولت سیزدهم تعیین شد و در سفر نخست رئیس جمهور در مهرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان به تکمیل آن تخصیص یافت.
با افتتاح این جاده ملی علاوه بر کوتاه تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور، افزون بر ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار شدند.
۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است و ارتباط استان های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان های مرکزی ایران برقرار می کند و نقطه ثقل و میان بر بین استان های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می آید.
برپایه این گزارش، در مجموع ۲ هزار و ۲۴۴ کیلومتر شامل یک هزار و ۵۵۹ کیلومتر بزرگراه و ۶۸۵ کیلومتر راه اصلی در دولت سیزدهم احداث شده و به بهره برداری رسیده است.
همچنین هشت هزار و ۷۵۱ کیلومتر راه در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ساخته شده و توسعه یافته است.
رفع یک هزار و ۵۰۸ نقطه پرحادثه در جاده های کشور
رفع نقاط پرحادثه در جاده های کشور به تعداد یک هزار و ۵۰۸ مقطع را می توان یکی دیگر از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم دانست که در راستای ارتقای ایمنی راه ها و سفرهای جاده ای انجام گرفته است.
اتمام پل ارتباطی ایران - جمهوری آذربایجان
همچنین، پل ارتباطی بین ایران- جمهوری آذربایجان در پایانه مرزی آستارا به طول ۸۹ متر به ارزش ۸.۵ میلیون یورو نیز دیگر پروژه مهم دیگر حوزه حمل و نقل ریلی است که در دولت مردمی خاتمه یافت.