بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ خدمات پس از فروش کامیون های صفر حذف نشد /هزینه ترخیص کامیون های وارداتی چقدر تمام می شود؟

گمرک ماه گذشته پرداخت هزینه خدمات کامیون های وارداتی را حذف کرد اما طبق اعلام وزارت صمت و تأیید گمرک کشور، کامیون های مستعمل یا کامیون های کارکرده می توانند بدون پرداخت هزینه خدمات پس از فروش به شرکت ها از گمرک ترخیص شوند.

خدمات پس از فروش کامیون های صفر حذف نشد /هزینه ترخیص کامیون های وارداتی چقدر تمام می شود؟
تین نیوز |

گمرک ماه گذشته پرداخت هزینه خدمات کامیون های وارداتی را حذف کرد اما طبق اعلام وزارت صمت و تأیید گمرک کشور، کامیون های مستعمل یا کامیون های کارکرده می توانند بدون پرداخت هزینه خدمات پس از فروش به شرکت ها از گمرک ترخیص شوند.

به گزارش تین نیوز، هدف از واردات کامیون که از اواسط سال ۱۳۹۹ شروع شده و هنوز هم در حال انجام است نوسازی ناوگان فرسوده به قصد بهبود بخشیدن میزان سالانه مصرف سوخت در کشور ،کاهش آلودگی ناشی از کامیون های قدیمی و حفظ بهتر سلامت جاده ها توسط کامیون های جدید بوده است.

به همین دلیل به ازای هر کامیون وارداتی جدید که پلاک می شود باید یک کامیون فرسوده بالای ۴۰ سال از رده خارج و اسقاط شود و گواهی اسقاط آن کامیون فرسوده برای پلاک شدن کامیون وارداتی جدید نیاز است.

کندی روند نوسازی ناوگان باری با موانع ترخیص واردات کامیون

اما واردات کامیون در شرایطی کنونی با مشکلاتی مواجه است که روند نوسازی ناوگان باری کشور با کندی مواجه کرده است. از جمله این مشکلات موانع ترخیص از گمرک است که گریبان گیر رانندگان و واردکنندگان شده است و به نظر می رسد موانع ترخیص و شماره گذاری این خودروها قرار نیست به طور کامل از سر راه برداشته شوند.

کارشناسان و فعالان این حوزه بر این باورند که حذف برخی فاکتورها می تواند به مدیریت این هزینه بینجامد و سرعت واردات این خودروها و به تبع آن فرآیند نوسازی را تسریع بخشد.

مشکل اصلی ترخیص کامیون های وارداتی، هزینه هایی است که روند ترخیص این خودروها را بسیار کند ساخته است. در حال حاضر بسیاری از رانندگان و مالکان از هزینه های بسیاری که  شرکت های ترخیص کننده بر آنان تحمیل می کنند گلایه مند هستند.

از جمله هزینه هایی که در مسیر واردات کامیون های کارکرد از همان روزهای ابتدایی هم جنجال برانگیز شد، هزینه مربوط به خدمات پس از فروش این خودروها بود؛ مبلغی که در روزهای ابتدایی بخش بزرگی از نرخ واردات این خودروها را شامل می شد و همواره موضوع بر سر آن بود که قرار نیست خریداران و واردکنندگان در ازای این هزینه ها، خدمات خاصی را هم دریافت کنند. به گفته مسئولان تشکل های کامیونداران ایران میانگین هزینه خدمات پس از فروش ۵۰هزار دستگاه کامیون وارداتی به کشور برای هر کدام حدود ۲۰۰میلیون تومان بوده است.

هزینه خدمات پس از فروش که سهم بسزایی در قیمت نهایی کامیون های وارداتی داشت و هزینه بالایی را با خریداران و واردکنندگان تحمیل می کرد، بدون فایده بود و هیچ خدمات خاصی برای این خودروها در نظر گرفته نمی شد، باید دید سود نهایی این خدمات به جیب چه کسانی می رفت. باتوجه به این که شرکت های واردکننده، دریافت کننده این هزینه ها بودند، به نظر می رسد در این سال ها سود بسیاری به حساب این شرکت ها رفته است.

بیشتر بخوانید:

ضرب و شتم راننده کامیون/ خطر بومی گرایی در مراکز توزیع بار جدی است

هزینه ترخیص کامیون های وارداتی کاهش یافت

طبق نامه ای که اوایل تیرماه اداره کل گمرک به شرکت های واردکننده ارسال کرده است، تمامی شرکت های واردکننده از تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳ مجاز به ترخیص کامیون های وارداتی خود  بدون پرداخت هزینه خدمات پس از فروش از گمرک شدند. این موضوع باعث می شود هزینه ترخیص کامیون های وارداتی ولوو ۵۰۰ و یا ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یابد، همچنین هزینه ترخیص کامیون های داف ۵۰ میلیون تومان، کامیون های آکتروس حدود ۴۰۰ میلیون تومان و کامیون های رنو نیز ۴۵۰ میلیون تومان نسبت به گذشته کاهش یابد.

این اقدام بسیار مهم پس از پیگیری انجمن های واردات کامیون و افرادی که در رأس واردات کامیون بودند، انجام شده است. از این به بعد، خریداران و مالکان کامیون های وارداتی می توانند بدون پرداخت هزینه خدمات پس از فروش، کامیون های خود را از گمرک ترخیص کنند.

خدمات پس از فروش کامیون های صفر حذف نشد

نکته مهم این است که این قانون فعلاً فقط شامل کامیون های مستعمل و کارکرده می شود. طبق اعلام وزارت صمت و تأیید گمرک کشور، کامیون های مستعمل و یا کامیون های کارکرده می توانند بدون پرداخت هزینه خدمات پس از فروش به شرکت ها از گمرک ترخیص شوند. کامیون های صفر کیلومتر همچنان باید مبلغ خدمات خود را پرداخت کنند.

رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران بر این باور است که حذف هزینه خدمات پس از فروش این کامیون ها، گامی موثر برای کاهش هزینه های اضافه شرکت های حمل ونقل و رانندگان خواهد بود.

فیروز خدایی در این زمینه اظهار کرد: «در سال های گذشته و با آغاز فرآیند واردات، رانندگان و فعالان حوزه حمل ونقل جاده ای گله مندی خود را از هزینه بالای خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی اعلام کردند و خواستار حذف هزینه های اضافی واردات کامیون شدند. بنابراین با اتخاذ این تصمیم از سوی گمرک و حذف هزینه خدمات پس از فروش کامیون های وارداتی بخشی از هزینه های اضافی شرکت های حمل ونقل و رانندگان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.»

پرداخت ۳۰۰میلیون تومان در ازای هیچ!

با آن که ارائه خدمات پس از فروش برای هر یک از کامیون های وارداتی بسیار مهم و حیاتی است، اما تناقض هایی که در این مسیر وجود داشت عملا این پرداخت این هزینه برای دریافت خدمات را بی فایده کرده بود.

آن طور که بارها از سوی خریداران و واردکنندگان کامیون های کارکرده وارداتی اعلام شده بود، خدمات پس از فروشی برای این خودروها در کشور انجام نمی شد و تنها این افراد مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای واردات بودند.

در همین باره، رئیس کانون سراسری کامیون داران ایران اظهار کرده است که «وقتی نمایندگی خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی که موظف به ارائه خدمات و تامین قطعات هستند، به ازای دریافت هزینه، خدماتی به کامیون داران ارائه نمی دهند، لزومی به دریافت هزینه اضافی که مبلغ آن بسته به مدل خودرو متفاوت بوده و بعضا تا ۳۰۰میلیون تومان افزایش پیدا می کند، نخواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.