بازدید سایت : ۱۳۶۶۴۷

حادثه مرگبار یزد و یک پرسش؛ چرا اتوبوس‌ ها به صورت برخط رصد نمی‌ شوند

حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در جاده یزد طبس که رئیس پلیس راه یکی از عوامل آن را خروج اتوبوس از جاده اصلی و ورود به مسیر معدنی عنوان کرده است، این پرسش را مطرح می کند که چرا مسائل حمل ونقل مسافربری هنوز به صورت برخط رصد نمی شوند.

حادثه مرگبار یزد و یک پرسش؛ چرا اتوبوس‌ ها به صورت برخط رصد نمی‌ شوند
تین نیوز |

حادثه واژگونی اتوبوس مسافربری در جاده یزد طبس که رئیس پلیس راه یکی از عوامل آن را خروج اتوبوس از جاده اصلی و ورود به مسیر معدنی عنوان کرده است، این پرسش را مطرح می کند که چرا مسائل حمل ونقل مسافربری هنوز به صورت برخط رصد نمی شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ۲ بامداد سه شنبه ۲۷ شهریور جاده یزد طبس شاهد صحنه دلخراش واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با ۴۶ سرنشین بود که متاسفانه ۱۰ نفر از مسافران در دم جان خود را از دست دادند.

این حادثه که ۳۶ مصدوم به همراه داشت و هنوز گزارشی دقیقی از وضعیت مصدومان وجود ندارد، به گفته رئیس پلیس راهور ناشی از خروج اتوبوس از مسیر اصلی و حرکت در مسیر اختصاصی یک معدن بود.

البته پلیس راهور فراجا اعلام کرد که علت اصلی و عامل دقیق حادثه تا پایان امروز مشخص و اطلاع رسانی خواهد شد که البته در نتیجه حادثه تغییری ایجاد نخواهد کرد.

اما همانطور که گفته شد یکی از عوامل تاثیرگذار در این حادثه حرکت در جاده ای بود که اصلا برای تردد اتوبوس مناسب نبوده و عملاً جاده ای معدنی شناخته می شود.

پرسش اصلی اینجاست که آیا انحراف وسایل حمل و نقل عمومی به صورت برخط رصد می شوند یا خیر؟ اگر نمی شود باید پرسید که چرا با وجود استفاده پلیس و سازمان حمل ونقل جاده ای از تکنولوژی های مختلف و همچنین پیشرفت های تکنولوژیک موجود، تغییر مسیر یک اتوبوس مسافربری با ۴۶ سرنشین به صورت برخط و لحظه ای رصد نشده است؟

پلیس راهور: رصد برخط نداریم

رئیس پلیس راه فراجا در پاسخ این سوال خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه تردد ناوگان حمل و نقل عمومی رصد برخط نمی شود، توضیح داد: ارتباط برخط و لحظه ای با اتوبوس ها و حمل و نقل جاده ای در کشور وجود ندارد.

سردار حسن مومنی در ادامه افزود: رصد مسیر حرکت و نوع رانندگی اتوبوس ها و دیگر وسائل حمل و نقل عمومی پس از مراجعه به هر ایستگاه پلیس یا مراکز پلیس راه رصد می شود.

وی پاسخی به چرایی این موضوع نداد و گفت: در حال حاضر سامانه موقعیت یاب جهانی (جی پی اس) در تمامی وسائل نقلیه وجود دارد اما به معنای ارتباط مستقیم و لحظه ای میان پلیس و راننده نیست.

171397049

واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در آذربایجان غربی

تکرار حوادث تلخ و تصادف های مرگبار اتوبوس ها

ای کاش حادثه یزد تنها یک تجربه تلخ بود اما طی سالهای اخیر حوادث ناشی از تصادف و واژگونی اتوبوس که عمدتاً به دلیل خطای انسانی و رانندگان است، بارها و بارها زخم های عمیقی به خانواده ها وارد کرد که شاید هیچگاه التیام نیابد.

اگر نگوییم هر روز، اما هر هفته شاهد حوادث دلخراش ناشی از تصادف اتوبوس ها هستیم که عمده آن مربوط به واژگونی اتوبوس ها است. گذشته از عبور برخی از این وسائل نقلیه از مرز فرسودگی، عواملی همچون خواب آلودگی، انحراف از مسیر و رانندگی حادثه ساز و سرعت غیرمجاز عمده دلایل واژگونی اتوبوس ها معرفی شده است.

تقریباً تمامی جاده های کشور از جمله مهم ترین و پُرترددترین آن یعنی چالوس، هراز، تهران قم، جاده های منتهی به مشهد مقدس زخم مرگ ناشی از حادثه اتوبوس ها را در خاطره دارد. محورهایی که حضور پلیس در آن پررنگ و شبانه روزی است و نباید زحمات شبانه روزی آنها در سرما و گرما با خطاهای انسانی خدشه دار شود.

مرگ ناشی از واژگونی اتوبوس حتی به جامعه رسانه ای نیز زخم زد؛ ۲۵ نفر از خبرنگاران رسانه های کشور دوم تیرماه ۱۴۰۰ برای بازدید از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه عازم پیرانشهر شدند که اتوبوس آنان عصر همان روز در ۱۵ کیلومتری این شهرستان در منطقه بیگم قلعه پیرانشهر دچار حادثه شد. در این حادثه غم انگیز، ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی خبرنگاران پرتلاش و متعهد خبرگزاری های ایرنا و ایسنا جان خود را از دست دادند.

بنابر اظهار نظر سخنگوی قوه قضاییه وقت، نتیجه کارشناسی پرونده حادثه اتوبوس حامل خبرنگاران حکایت از این دارد که ۵۰ درصد تقصیر متوجه راننده و ۵۰ درصد مربوط به سایر عوامل و متولیان و مسئولان مختلف است.

بنابراین به نظر می رسد که موضوع رصد لحظه ای و آنلاین حرکت اتوبوس ها و هرگونه وسائل حمل و نقل عمومی ضرورت دارد زیرا در کنار خسارت های مالی، جان انسان ها و شهروندان در معرض خطر بوده که نباید برای حفاظت از آن نباید هیچ ایده ای نادیده گرفته شود.

اگر در گذشته این رصد لحظه ای امکان پذیر نبود، اما امروزه با وجود پیشرفت های تکنولوژیک، فناوری ماهواره ای و جی پی اس، فناوری های مخابراتی و همچنین استفاده از رصد کامپیوتری و هوش مصنوعی، رصد لحظه ای وسائل حمل و نقل عمومی کار دشواری به نظر نمی رسد و حتی نیازمند نیروی انسانی دائم هم نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.