بزرگراه تبریز - سهند در پیچ و خم وعدهها
تین نیوز | بزرگراه 22 کیلومتری تبریز ـ سهند که از چهار سال پیش کارهای اجرایی آن آغاز شده هنوز در پیچ و خم وعدهها است.
سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجانشرقی است که سال 87 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است.
مسئولان استانی از همان ماههای اولیه مکانیابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاهتر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند، اما این مساله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیات دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر، بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی، کارهای اجرایی آن آغاز شد.
با احداث این بزرگراه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم تا سه ربع ساعت طی میکنند به حدود ده دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر، از ترافیک مسیر تبریز ـ آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.
بزرگراه تبریز ـ سهند با 22 کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول هفت کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کیلومتر طول از سمت تبریز در سال 90 آغاز شده است.
پروژهای که گفته میشود با بهرهبرداری از آن ساکنان سهند در کمتر از 10 دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی- درمانی، آموزشی، رفاهی- تفریحی و ... در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسئولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.
شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید اطراف کلانشهر تبریز است که هم اکنون پذیرای دهها هزار متقاضی مسکن مهر است و احداث بزرگراه تبریز ـ سهند باعث میشود هم ساکنان شهر جدید سهند برای رسیدن به تبریز مسیر 45 دقیقهای را مدت ده دقیقه طی کنند و هم از بار سنگین ترافیکی تبریز ـ آذرشهر کاسته شود.
بزرگراه تبریز - سهند از بیاعتباری قد نمیکشد
رئیس شورای شهر سهند در رابطه با پروژه بزرگراه تبریز ـ سهند و وضعیت آن گفت: در صورت تامین اعتبار لازم برای این پروژه در کمتر از شش ماه میتوان شاهد بهرهبرداری از آن بود.
اکبر آهکی افزود: از کل 500 میلیارد ریال اعتبار لازم برای اتمام این پروژه برای امسال تنها 40 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت پیشبینی شده است.
وی در عین حال از اتمام 50 درصد این راه خبر داد و گفت: این اتوبان با 50 درصد پیشرفت تنها نیازمند همت مسئولان برای اتمام و در نتیجه خارج کردن شهر جدید سهند به عنوان خاستگاه مسکن مهر از بنبست راهی است.
آهکی در عین حال تلاش معاون عمرانی استانداری آذربایجانشرقی برای تامین اعتبار لازم برای این پروژه را مورد تاکید قرار داد و گفت: شهرداری سهند نیز واگذاری محدوده این مسیر و شاهراه برای فروش و تامین اعتبار آن را پیشنهاد داده است.
این فعال شهری استان پیشبینی کرد تا پایان امسال شاهد سکونت بیش از 150 هزار خانوار در شهر جدید سهند خواهیم بود که اگر راه اصلی این شهر به عنوان خط ارتباطی با تبریز و مراکز مستقر در آنها از جمله مجموعههای بهداشتی و درمانی در کمترین زمان خواهد بود به بهرهبرداری رسید احتمال کاسته شدن بیش از 40 درصد از بار مشکلات مردم ساکن در سهند خواهیم بود.
این طرح که جزو پروژههای مهرماندگار دولت احمدینژاد به ثبت رسیده بود بنا به آخرین اظهار در مورد این پروژهها قرار بود حداکثر تا پایان دولت نهم به بهرهبرداری برسد که این طرح نیز به مانند بیشترطرحهای مهر ماندگار نه تنها به اتمام نرسید بلکه برای اتمامشان نیز هنوز اقدامی صورت نگرفته است.
در ذیل به برخی اظهار نظرهای مسئولان در رابطه با بهرهبرداری پروژه بزرگراهی تبریز ـ سهند اشاره میکنیم.
«مهر ماه سال 90، معاون عمرانی استاندار وقت آذربایجان شرقی: تکمیل آزادراه تبریز - سهند در 24 ماه آینده.»
معاون عمرانی استاندار آذربایجانشرقی با اشاره به راههای دسترسی پیشبینی شده برای شهر جدید سهند گفت: با تکمیل آزادراه تبریز ـ سهند تا 24 ماه آینده شاهد کاهش زمان تردد به میزان هشت دقیقه خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند در دی ماه سال 90: قطعه اول بزرگراه تبریز - سهند نیمه اول سال 91 به بهره برداری میرسد.
مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند گفت: نیمه اول سال 91 قطعه اول بزرگراه تبریز - سهند به بهرهبرداری می رسد.
احد وثوقیان افزود: مسیر 15 کیلومتری تبریز ـ سهند توسط شرکت عمران و اداره کل راه و شهرسازی استان در حال اجراست.
وی پیشرفت فیزیکی عملیات احداث بزرگراه در شهر سهند را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: شرکت عمران برای اجرای این طرح در حدود 100 میلیارد ریال هزینه کرده و 2.5 کیلومتر از مسیر 6 کیلومتری که به عهده این شرکت است آسفالت و بیش از 90 درصد عملیات خاکی آن تمام شده است.
وی افزود: قطعه دوم این بزرگراه که بر عهده اداره راه و شهرسازی استان میباشد با 400 میلیارد ریال اعتبار به پیمانکار واگذار شده که هم اکنون در کیلومتر 9 در حال اجراست.
وثوقیان افتتاح این بزرگراه را اقدامی موثر در کاهش بار ترافیکی مسیر تبریز - آذرشهر عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این بزرگراه مسیر موجود به کمتر از 15 کیلومتر کاهش یافته و ساکنین مساکن مهر در کمتر از 10 دقیقه از تبریز به شهر جدید سهند تردد خواهند کرد.
وی عرض این مسیر در شش کیلومتر اول آن از سمت شهر سهند را 70 متر و چهار بانده و عرض بقیه مسیر را 5/26 متر و دو بانده عنوان کرد.
وی افزود: طبق برنامهریزی انجام شده همزمان با اسکان جمعیت مسکن مهر این بزرگراه تا سال 92 به بهرهبرداری خواهد رسید.
بزرگراه تبریز ـ سهند تا پایان سال مالی 91 به بهرهبرداری میرسد
مدیرکل راه و ترابری آذربایجانشرقی گفت: برآورد هزینه اتمام این پروژه 400 میلیارد ریال بوده که تاکنون 100 میلیارد ریال آن تخصیص داده شده است.
علیزاده افزود: این پروژه با پیشرفت 20 درصدی جزء طرحهایی است که پیشبینیها و برنامهریزیهای صورت گرفته در مورد آن در تمام حوزههای اعم از اجرایی و اعتباری تحقق یافته که این امر بهرهبرداری زودتر از موعد مقرر در مورد آن را نیز ممکن میسازد.
وی با اشاره به اینکه تامین اعتبار صورت گرفته از زمان اجرای پروژه که تیر امسال میباشد گفت: اگر روند تامین اعتبار به همین صورت ادامه داشته باشد حتی اتمام پروژه نیز یک سال زودتر اتفاق خواهد افتاد و در سال مالی 91 که تیر ماه 92 است شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.
علیزاده اضافه کرد: پیمانکار این طرح انتخاب شده و در حال حاضر 85 دستگاه در این طرح مشغول به کار هستند.
*مدیرکل راه وشهرسازی آذربایجانشرقی در تیر سال 91: 17 طرح در آذربایجانشرقی در حوزۀ راه و شهرسازی از جمله بزرگراه تبریز ـ سهند در اولویت اتمام و در ردۀ طرحهای مهر ماندگار دولت قرار گرفتند.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: بنا به اعلام دولت برای اتمام کل این طرحها 6 هزار و 350 میلیارد ریال اعتباراختصاص داده میشود.
به گفته وی این طرحها بین 60 تا 80 درصد پیشرفت دارند و بسیاری از آنها نیز آماده بهرهبرداری هستند و چند طرح نیز در هفته دولت افتتاح و به مجموعههای مربوطه تحویل داده میشوند.