«جاده کمربندی سمیرم»، گذرگاه مرگ
تین نیوز | ساعت از نیمه شب گذشته و حادثه ای در سه راهی کمربندی غرب سمیرم به جاده یاسوج رخ داده، راننده یک تریلر از داخل کابین به باغ سیب مقابل پرتاب شده و جان باخته است.
اواخر اردیبشت ماه سال قبل در نزدیکی همین محل و در ورودی دانشگاه آزاد اسلامی سمیرم سه جوان دانشجو در حادثه ای دلخراش زیر لاستیک های یک وانت نیسان پرسرعت کشته شدند تا برای همیشه برگه امتحانات پایان ترمشان سفید و بدون پاسخ بماند.
اینها و چندین حادثه دلخراش دیگر سبب شده که مردم طومارهایی بنویسند و امضا کنند و از مسوولان شهرستان، استان و کشور خواستار رسیدگی به وضع سه راهی کمربندی غرب و محور سمیرم به یاسوج شوند.
پدر یکی از دانشجویانی که سال گذشته در این جاده جان باخت به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل اصلی این محل مدیریت دوگانه آن است و شهرداری و راه و شهرسازی هر کدام دیگری را مقصر می داند.
هاشمی با بیان اینکه مسوولان اداره راه و شهرسازی می گویند سه راهی کمربندی در حوزه شهر و شهرداری است، اظهار کرد: هیچ کدام از این دو نهاد حاضر به پاسخگویی و اصلاح این مسیر نیستند.
وی به وعده های نماینده مجلس در باره این موضوع اشاره کرد و گفت: این وعده ها هم تاکنون عملی نشده است.
وی افزود: بیشتر مسوولان و مدیران سمیرم غیر بومی هستند و این مناسب منطقه سمیرم نیست چرا که مدیران بومی علاوه بر آشنایی با منطقه، دلسوزتر و پیگیرتر هستند.
یک راننده جرثقیل هم گفت: چند خانواده دیگر باید یتیم و داغدار شوند تا مسوولان از خواب چندساله بیدار شوند و کاری برای مردم انجام دهند.
مجتبی صالحی افزود: شیب تند کمربندی غرب و ورودی از سمت یاسوج، بسته بودن کمربندی جنوب بعد از سالهای متمادی، نبودن پارکینگ، نبود دید کافی بویژه در شب و مشخص نبودن وضع سه راهی در هنگام دور زدن خودروها از مهمترین مشکلات این محدوده است.
وی با اشاره به نامه های متعدد مردم که برای دفتر رییس جمهوری تا فرمانداری و اداره کل راه و شهرسازی ارسال شده است، مدعی شد: حدود 30 سمیرمی در این محل در چند سال اخیر کشته شده اند و همین تعداد کشته نیز ارمغان شهر ما برای غیربومی هایی بوده که قصد عبور از این مسیر را داشته اند و به مقصد نرسیده اند.
پدر داغدار یکی از جوانان دیگری که سال گذشته در ورودی دانشگاه جان باخت اظهار کرد: مشکل تنها کمربندی و شیب تند مسیر ورودی ابتدای جاده یاسوج نیست بلکه بیمارستان سمیرم نیز مشکلات زیاد دارد.
علی قربان آصفی افزود: شاید اگر پزشک متخصصی در زمان وقوع حادثه در بیمارستان سمیرم حاضر بود یکی از سه جوانی که به بیمارستان منتقل شدند زنده می ماند.
عضو شورای اسلامی شهر سمیرم نیز گفت: نمی توان پنج کیلومتر حریم بیرونی شهر را در محدوده شهری قلمداد کرد و از همین رو آزاد سازی زمین و باغهای اطراف کمربندی به عهده شورای شهر نیست.
منصور نادری با نام بردن از سه راهی کمربندی سمیرم با عنوان « گذرگاه مرگ» اظهار کرد: شورای اسلامی شهر آماده هرگونه همکاری و کمک درباره اصلاح یا آزاد سازی مسیر مورد نظر است.
رییس اداره راه و شهرسازی سمیرم نیز در این باره گفت: بازدید و نقشه برداری کارشناسان این اداره از این نقطه پرحادثه انجام و مقرر شد در این محل به جای سه راهی، میدان احداث شود.
ابوالقاسم صباغی گفت: برای انجام سریعتر کار نیازمند همکاری شهرداری، شورای شهر و مسوولان استان هستیم.
وی ادامه داد: برای کاهش خطرآفرینی محدوده ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در صدد تامین تعدادی «نیوجرسی » برای بسته شدن بخشی از محدوده مسیر هستیم تا از احتمال خطر در محل جلوگیری شود.
این مسوول در باره تکمیل و بهره برداری از کمربندی جنوب سمیرم هم قول داد که به محض پایدار شدن شرایط دمایی در خرداد ماه سال آینده این کمربندی بازگشایی و تردد در آن میسر شود.
شهرستان سمیرم با افزون بر 100هزار جمعیت در 160 کیلومتری جنوب اصفهان واقع است و در مسیر اصفهان به یاسوج واقع است.