بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

راه روستای سیل زده چمستان نور برای خودروهای سنگین بازگشایی شد

راه روستای سیل زده چمستان نور برای خودروهای سنگین بازگشایی شد

تین نیوز | فرماندار نور با اشاره به حجم بالای گل و لای ناشی از سیل اخیر گفت: با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی، راه ارتباطی روستای مرزن ده از بخش چمستان شهرستان نور تنها برای خودروهای سنگین بازگشایی شد.

 

 هادی خنجری اظهار داشت: با توجه به حجم بالای گل و لای ناشی از سیلاب جمعه شب در منطقه نیروهای راه و شهرسازی شهرستان توانستند مسیر روستای کوهستانی روستای مرزن ده را برای خودروهای سنگین بازگشایی کنند.

وی تصریح کرد: اکنون شش دستگاه بیل زنجیردار آب منطقه ای مازندران عملیات تخلیه رودخانه از چوب؛ گل و لای و شن را به سمت بالا دست که بیش از 20 کیلومتر است، انجام می دهند.

فرماندار نور خاطرنشان کرد: با توجه به عبور رودخانه روستای مرزن ده از وسط این روستا و کاهش عرض رودخانه به دلیل تجاوز اهالی به بستر و حاشیه رودخانه در سال های گذشته و حجم گل و لای، شن و ماسه و چوب در سیلاب این رودخانه موجب مسدود شدن جریان رودخانه و انحراف آن به سوی منازل، مزارع و باغات این روستا حتی در بالا دست شده است.

خنجری با اشاره به لایروبی بستر این رودخانه به ارتفاع پنج متر در هفته گذشته افزود: شرایط این سیلاب به حدی بی سابقه بود که گل و لای علاوه بر پر کردن رودخانه به ارتفاع 2 متر منازل و مزارع خیابان ها و معابر و حتی واحدهای مسکونی را در برگرفت.

فرماندار نور گفت:اکنون عملیات تخلیه گل و لای، شن و ماسه از خیابان ها، معابر و منازل آغاز شده است که به دلیل حجم بالای ان ، پاکسازی منطقه تا چندین روز ادامه خواهد داشت و با توجه به محدود بودن مسیر روستا قادر به بردن ماشین آلات زیادی نخواهیم بود.

خنجری با بیان اینکه همه ساکنان روستای 150 خانواری مرزن ده که 70 خانوار آن بومی هستند ، تخلیه شدند، افزود: هم اکنون آب و برق و گاز در روستای مرزن ده وصل است ولی به دلیل از بین رفتن علمک های گاز در برخی از مناطق گاز و ایمنی بیشتر، ناچار به قطع گاز در این روستا شدند.

وی گفت: بر اساس دستور استاندار مازندران قرار شد از محل اعتبارات حوادثی استان پس از فروکش کردن آب رودخانه عملیات پاکسازی و احداث رسوب گیر در سرشاخه این رودخانه انجام شود.

به گفته وی، ساماندهی و مهندسی رودخانه ، احداث دیوار حفاظتی و تخریب پل های با ارتفاع پایین و احداث پل ها با ارتفاع مناسب از دیگر برنامه هایی که قرار است در آینده در این منطقه انجام شود.

خنجری همچنین گفت: به دلیل شرایط حاد روستای مرزن ده بیشتر تمرکز فعالیت شهرستان در این روستاست و این درحالی است که در یوش نیز که خانه نیما یوشیج نیز دچار آبگرفتگی شده بود که با تلاش نیروها صبح امروز مشکل آن بر طرف شد.

وی افزود: در روستای های 'کرسی ولی' و ' جوربن' نیز 2 کیلومتر خط انتقال آب از بین رفت و قرار شد برای جلوگیری از تخریب مجدد پمپ آب دائمی در منطقه نصب شود.

فرماندار نور همچنین با اشاره به بازدید عصر گذشته علیرضا یونسی معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران از منطقه گفت: بدنبال این بازدید علاوه بر هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان ، معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران بر رفع مشکلات منطقه و ارائه خدمات لازم به مردم این روستاها تاکید کرد.

بخش چمستان با دست کم 42 هزار نفر جمعیت بومی و یکصد هزار نفر جمعیت شناور در قالب 85 روستا، در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر نور واقع است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.