بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

جاده ۵۹ و تونل کندوان

تین نیوز | ساخت تونل کندوان در اواخر ارديبهشت ماه 1317 (هفدهم مه 1938) پايان يافت، تونلي به طول 1883 متر در ارتفاع 3030 متري کوه هاي البرز که احداث و راه اندازي آن سه سال طول کشيد.
اين تونل پر ترافيك، فاصله رفت و آمد تهران با ساحل درياي مازندران را كوتاه كرده است. در زمان ساختن تونل کندوان و پيش از سال 1310 درآمد ايران از نفت و منبع نفتي بسيار ناچيز بود و در عين حال با انبوه مشکلات داخلي نيز مواجه بود، مشکلاتي که عمدتا ناشي از مداخلات دولت لندن و تحريک سران ايل ها، خان ها و سرکردگان باقي مانده از عهد قاجاريه به گردنکشي بود. محل احداث تونل بسيار سخت گذر بوده و درارتفاع بالايي از کوهستان وجود داشت وآن زمان تجهيزات امروزي براي حفر صخره موجود نبود و بايد تونل با تجهيزات ابتدايي حفر مي شد. اين تونل همان زمان به خاطر اهالي روستاي کندوان که در همان حوالي ساکن بودند و مايحتاج خوراکي کارگران را تامين مي کردند تونل کندوان نام گرفت.
    جاده ۵۹، معروف به جاده چالوس يکي از مهم ترين جاده ها براي مردم تهران و کرج است که از شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در مازندران وصل مي شود. برخي اين جاده را يکي از زيباترين جاده هاي جهان مي دانند. تا اواخر دوره قاجار، جاده اي بين کرج - چالوس وجود نداشته و تنها يک مسير خاکي و مالرو، راه دسترسي به روستاهاي اين منطقه را تشکيل مي داده، اما به گونه اي نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد. اين جاده در سال ۱۳۱۲ مورد بهره برداري قرار گرفت. از اين زمان به بعد، انواع رستوران ها و واحدهاي اقامتي و پذيرايي در کنار اين جاده شکل گرفت و با ساخت سد اميرکبير (سد کرج) در سال ۱۳۴۰ به جاذبه ها و زيبايي هاي اين جاده افزوده شد و در اندک زماني اين جاده به يکي از تفريحگاه هاي مهم گردشگري ايران تبديل شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.