بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

◄ بازآفرینی جاده ابریشم / پیشنهاد ۳ روش مالی برای همکاری با ایتالیا / اولین اقدام مشترک ایران و ایتالیا

◄ بازآفرینی جاده ابریشم / پیشنهاد ۳ روش مالی برای همکاری با ایتالیا / اولین اقدام مشترک ایران و ایتالیا
|

تین نیوز | وزیر راه شهرسازی گفت: طی گفتگوهای فراوان با وزیر حمل و نقل ایتالیا سه روش مالی BLT،LIZ و BOT پیشنهاد شد.
 
به گزارش خبرنگار تین نیوز، عباس آخوندی در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و ایتالیا که با حضور وزرای حمل و نقل و کشاورزی دو کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایران به صورت فیزیکی همواره نقطه توازن در منطقه خاورمیانه بوده است و بنیان‌های ایرانشهری تصادفی نبوده است اگرچه بسیاری از قدرت های بزرگ جهانی تلاش خود را بر کم رنگ جلوه دادن این واقعیت معطوف کردند البته بی تدبیرهای داخلی نیز بی تاثیر نبوده است. 

وی افزود: دنیا به این تفاهم رسیده است که ایران باید نقطه ثقل نظم و توسعه در خاورمیانه باشد.

به دنبال احیای مدرن جاده ابریشم هستیم
 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی تمدن ایرانشهری از شرق تا آسیای میانه و ازدریای  مدیترانه تا شبه قاره هند تشکیل می شود، خاطر نشان کرد: ما به دنبال نظم نوینی در منطقه با تمدن ایرانشهری با جمعیت بیش از 400 میلیون نفر هستیم.

آخوندی تصریح کرد: با توجه به واقع بینی جهانی و پایمردی ایران ما به دنبال دست یابی به یک مشارکت و توسعه بلند مدت در منطقه و جهان هستیم که این موضوع در قراردادهای فی مابین ایران و سایر کشورها با قدرت 10 تا 20 سال مشهود است.

وی با اشاره به نقش ایران در کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب، گفت: جاده ابریشم از بدو ایجاد ایرانشهر عبور می کرده و ما به دنبال احیای این مسیر در صنایع هوایی، دریایی، ریلی و جاده ای در دنیای مدرن هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمینه‌های ایران و ایتالیا در حوزه حمل و نقل هوایی، گفت: ایران به دنبال نوسازی صنعت هوایی، حضور در عرصه جهانی و احیای سهم خود در منطقه با هدف خدمت‌رسانی صحیح به عموم استفاده کنندگان از خطوط هوایی کشور است.

نظارت بر پروژه راه آهن تهران- قم و توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی
وی افزود: دو قرارداد با ایتالیا و فرانسه در حوزه هوایی منعقد شده که در زمینه توسعه فرودگاه و ناوبری کار خود را با ایتالیایی ها شروع کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با توجه به نوع پیشرفت حمل و نقل ریلی در ایتالیا، بیان داشت: گفتگوهای موثری در خصوص همکاری میان دو کشور مطرح شده است که اولین کار مشترک امضا شده میان ایران و ایتالیا نظارت بر پروژه راه آهن تهران- قم با مشارکت یک شرکت ایرانی و همچنین در زمینه توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی است.

وی با بیان اینکه در نظر داریم تمام مسیرهای شبکه ریلی عبوری از ایران را تکمیل کنیم، یاد آور شد: با توجه به توسعه صنایع و معادن باید بخشی از حمل ونقل جاده ای به ریلی منتقل شود.

آخوندی با بیان اینکه در حمل و نقل مسافر به دنبال تشکیل یک حمل و نقل یکپارچه بین شهری، حومه ای و درون شهری  هستیم و با اشاره به حضور ایران در شبکه های جاده ای آسیایی، کریدور شمال-جنوب و تراسکا، بیان داشت: 10 کریدور اصلی جاده ای در ایران وجود دارد اما مشکل اصلی در این کریدورها متاسفانه سطح سرویس متفاوت و عدم یکپارچگی همچنین در برخی بخشها وجود نقاط مفقوده است.

وی در ادامه در خصوص مدیریت و ایمنی جاده و نیز سیستم یکپارچه اخذ عوارض، آزادراه‌ها و نوسازی ناوگان در جلسات پیش رو خبر داد و گفت: علاقمندان می توانند در خصوص خدمات سطح سرویس و سطح نقاط مفقوده جاده‌ای سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پروژه‌های فاز 3 بندر شهید رجایی و بندر چابهار اشاره کرد و گفت: کریدور چابهار از سمت شمال کشورهای پاکستان و افغانستان را پوشش خواهد داد به همین خاطر فرصت قایل توجهی در حمل و نقل دریایی محسوب می شود.

پیشنهاد سه روش کلی BLT ،LIZ و BOTبرای سرمایه‌گذاری
آخوندی در پایان با اشاره به مذاکرات انجام شده میان نمایندگان ایران و ایتالیا در خصوص نحوه قراداد و مدل‌های پیمان خاطر نشان کرد: سه روش کلی BLT ،LIZ و BOT برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است که در این میان  BOT در حوزه آزاد راه، راه آهن، بنادر و فرودگاه‌ها ارائه شده است.

علاوه براین BLT همانند یک نوع فاینانس است که در نهایت دولت خریدار محصول تولید شده است و این مدل پیمان برای نوسازی و ارتقای سطح سرویس غیر آزادراهی قابل بررسی است اما مدل LIZ  یا اجاره به شرط تملیک برای نوسازی ناوگان ریلی و جاده‌ای در نظر گرفته شده است اما ما در نظر داریم در خصوص دریافت SOFT LOANS (وام کم بهره) همانند پروژه برقی راه آهن تهران-مشهد با چین با ایتالیا نیز وارد مذاکره شویم.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.