پروژه ۱۳ ساله میناب - رودان در پیچ و خم وعده بازگشایی
تیننیوز| رودان که بیش از 13 سال است که عملیات اجرایی و احداث آن می گذرد و هم اکنون با گذشت چندین ماه از بارش های زمستانی قطعه دوم این بزرگراه مسدود شده و این محور در پیچ و خم وعدهها همچنان در انتظار بازگشایی است.
استان پهناور هرمزگان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در کنار دریای عمان و خلیجفارس قرار دارند منبع اصلی ثروت و درآمدزایی برای کشور محسوب می شود لذا توسعه راهها و جاده های ارتباطی عامل مهمی در زمینه رشد و پیشرفت محسوب می شود.
احداث برزگراه سه راهی میناب- رودان به عنوان یکی از مهم ترین و پرترددتردین محورهای مواصلاتی شرق هرمزگان است که راه ارتباطی این استان با کرمان و سیستان بلوچستان محسوب می شود از این رو عملیات اجرایی آن از سال 82 آغاز شد و 70کیلومتراز بندرعباس تا سه راهی رودان در سال 85 به بهره برداری رسید.
این محور به جهت ترافیک زیاد و اهمیتی که در امر ترانزیت داشت با مشکلات عمده روبرو بود که با احداث بخشی از بزرگراه ترددها روان تر و از میزان تصادفات در این محور کاسته شد.
در ادامه هفت کیلومتر دیگر از این پروژه در ایام فجر سال 93 با حضور وزیر راه و شهرسازی با اعتبار 2 میلیارد و 800 میلیون تومان به بهره برداری رسید که از ابتدای سال این بزرگراه به طول 7 کیلومتر به دلیل بارندگی شدید و ریزش کوه مسدود شدهو اکنون با گذشت بیش از پنج ماه از باران های سیل آسا همچنان مسدود است.
این قطعه که بخشی از محور ارتباطی بین استان های سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، بوشهر و کرمان محسوب می شود در ماههای اخیر با حجم بالای ترافیک و حوادث رانندگی بیشماری روبرو بوده است.
هم اکنون با وجود فعالیت تجهیزات و ماشین های سنگین راه سازی در این محور بازگشایی این پروژه همچنان در هاله ای از ابهام است و وعده های مسئولین برای بازگشایی قطعه دوم بزرگراه سه راهی میناب به رودان بر روی زمین مانده است.
محمد علیزاده، معاون ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان با بیان اینکه بارندگی های ماههای گذشته موجب ریزش کوه در این محور شده است، گفت:عملیات اجرایی و خاک برداری در این مکان در دست اجرا است که به دلیل ریزش های مجدد بازسازی بزرگراه به تاخیر افتاده و روند اجرای کار طولانی تر شده است.
وی اظهار کرد:با اتمام عملیات ریزش برداری تا یک ماه آینده این محور بازگشایی می شود.
علیزاده تصریح کرد: احداث تونل در این محور مناسب ترین راهکار پیشگیری از تکرار وقوع مشکلات است که به دلیل کمبود اعتبارات در زمینه عمرانی امکان احداث تونل وجود ندارد.