صاحبان کالا به دنبال بنادر جایگزین جهت صادرات از چین
با اینکه اکثر مناطق شهر شانگهای در حالت قرنطینه فرو رفته، اما بندر کانتینری این شهر همچنان در حال فعالیت و خدمات رسانی است اما کمبود ظرفیت برای حمل ونقل باعث شده زنجیره تامین در این بندر با اختلال و کندی مواجه شود.
با طولانی شدن اختلالات در زنجیره تامین و قرنطینه شدن شهرهای مهم بندری چین، فرستندگان کالا، خطوط کشتیرانی و شرکت های لجستیکی به دنبال گزینه هایی جایگزین برای حمل محمولات خود هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، با اینکه اکثر مناطق شهر شانگهای در حالت قرنطینه فرو رفته، اما بندر کانتینری این شهر که یکی از شلوغ ترین بنادر جهان محسوب می شود، همچنان در حال فعالیت و خدمات رسانی است اما کمبود ظرفیت برای حمل ونقل باعث شده زنجیره تامین در این بندر با اختلال و کندی مواجه شود.
به عنوان مثال، جزمین وال، مدیر تجاری Seko Logistics در منطقه آسیا و اقیانوسیه، می گوید: برخی از خطوط بزرگ کشتیرانی، از جمله مرسک (دانمارک) و وان (ژاپن)، شروع به لغو سرویس های خود به شانگهای کرده اند.
به دلیل مشکلات به وجود آمده در لجستیک و حمل و نقل، برخی از ترمینال ها در بندر شانگهای تحت فشار هستند. به طور مثال مرسک، هاپاگ لوید (آلمان)، ام اس سی (سوئیس-ایتالیا)، وان و دیگر خطوط کشتیرانی گفته اند که به دلیل مسائل لجستیکی، کالاهای خطرناک و کانتینرهای حامل محمولات یخچالی را برای تخلیه از کشتی ها به جای شانگهای به سایر بنادر چین منتقل خواهند کرد.
وزارت حمل ونقل چین برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات در زنجیره تامین مواد سردخانه ای در سراسر شهر، دستورالعمل هایی صادر کرده تا حمل ونقل کالاهای یخچالی و ترخیص اینگونه محمولات به حالت اولیه بازگردند.
طبق گزارش Norman Global Logistics (NGL)، تاکنون حداقل سفر ۴۲ فروند کشتی کانتینری تحت راهبری ائتلاف های بزرگ خطوط کشتیرانی مختلف به شانگهای لغو شده است و حجم فزاینده ای از کالاهای صادراتی به سمت بندر نینگبو منتقل شده، اما خبرگزاری NGL گفته که شرایط زنجیره تامین در نینگبو هم بدتر شده و وضعیت در دومین بندر بزرگ چین همراه با افزایش مبتلایان به کووید نسبت به معیارهای جهانی رو به وخامت است.
این امر با تلاش بسیاری از فرستندگان کالا برای تغییر مسیر محموله هایشان از شانگهای به نینگبو همراه شده، به ویژه آنهایی که در استان های جیانگ سو، آنهویی و سیچوان هستند.
از سوی دیگر، طبق گزارش ها، رئیس جمهور «شی» به دستور العمل های دولت خود در راستای کنترل بیماری کووید تا نقطه صفر پایبند است و این امر تردید بیشتری را در بین متعاملین حوزه زنجیره تامین در مورد زمان پایان آسیب های وارده به زنجیره تامین در چین ایجاد می کند.
طبق گزارش Forwarder Flexport، خطوط بزرگ کشتیرانی به ارزیابی تأثیرات قرنطینه بر روی رزرو کانتینر و کشتی ها ادامه می دهند و همچنین بسیاری از آنها به دلیل محدودیت ها و شیب کاهش فعالیت بندری در بنادر مهم چین به دنبال فراهم کردن زمینه استفاده از سایر روش های حمل و لجستیک برای محموله های خود در جنوب شرق آسیا می باشند.
در همین حال، تکمیل موجودی کالا در انبارها برای بسیاری از واردکنندگان و خرده فروشان در آستانه فصل، سنتی مهم و ضروری است.
در راستای گمانه زنی هایی که آیا ممکن است فشار مجددی برای تامین منابع در جنوب شرقی آسیا وجود داشته باشد یا خیر، سانی هو، مدیر اجرایی شورای حمل ونقل هنگ کنگ، به Loadstar گفت: به شرطی که چین بتواند با موفقیت همه گیری کووید را مهار کند، می تواند همانند دو سال گذشته کالاها را در عرصه جهانی عرضه کند.
با این حال، تأثیر قرنطینه شانگهای فقط به حوزه لجستیک و جابجایی کالاها محدود نمی شود، بلکه بر فعالیت های اقتصادی مهم تر از جمله معاملات و مدیریت امور مالی و اداری نیز تأثیر گذاشته است.