استفاده ۳۳ درصد کشتی های نو و درحال ساخت از انرژی های سبز
مدیر عامل مؤسسه DNV با اشاره به اینکه درحال حاضر ۳۳ درصد از کشتی ها با فنّاوری جدید و درحال ساخت از سوخت جایگزین یا انرژی سبز استفاده می کنند، اعلام کرد: به منظور کربن زدایی صنایع و حمل و نقل دریایی تا سال ۲۰۵۰ باید هر سال بین ۸ تا ۲۸ میلیارد دلار و بخش حمل ونقل خشکی ۳۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برای دستیابی به کربن صفر درصد سرمایه گذاری کنند.
مدیر عامل مؤسسه DNV با اشاره به اینکه درحال حاضر ۳۳ درصد از کشتی ها با فنّاوری جدید و درحال ساخت از سوخت جایگزین یا انرژی سبز استفاده می کنند، اعلام کرد: به منظور کربن زدایی صنایع و حمل و نقل دریایی تا سال ۲۰۵۰ باید هر سال بین ۸ تا ۲۸ میلیارد دلار و بخش حمل ونقل خشکی ۳۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برای دستیابی به کربن صفر درصد سرمایه گذاری کنند.
به گزارش تین نیوز، مدیران DNV با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی که در محل بزرگترین نمایشگاه کشتیرانی جهان SMM صورت گرفت، با ارائه گزارشی پیرامون لزوم سرمایه گذاری برای کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و دستیابی به کربن صفر درصد پرداختند.
"Ørbeck-Nilssen" مدیرعامل این مؤسسه در جمع خبرنگاران دریایی گفت: انتظار می رود سالانه ۲۰۰۰ کشتی تا سال ۲۰۳۰ سفارش داده شود که همه این ها مستلزم سرمایه گذاری برای سوخت جایگزین هستند.
وی افزود: جستجو برای یافتن بهترین گزینه ها و فنّاوری ها ی سوخت جایگزین با کربن خنثی در حال انجام است، زیرا کل صنایع وحمل ونقل دریایی جهان به دنبال کربن زدایی است هرچند در بسیاری کشور ها این روند کُند است.
وی یادآورشد: هیچ صنعتی نمی تواند به صورت مجزا کربن زدایی کند و مشارکت صنعت کشتیرانی جهانی و صنایع دریایی در این زمینه بسیار ضروری است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۳۳ درصد از کشتی های نو و در حال ساخت از سوخت های جایگزین به ویژه از گاز ال ان جی استفاده می کنند، تاکید کرد: برای دستیابی به کربن صفر در صد باید سرمایه گذاری زیادی در فنّاوری های انرژی های جدید یا سبز صورت گیرد.
وی خاطر نشان ساخت: به منظور کربن زدایی و مشارکت کشور های دارای صنعت کشتیرانی صندوق ویژه ای برای تسریع در انتقال انرژی های سبز تشکیل شده که در اولین گام خط کشتیرانی CMA CGM به میزان ۱.۵ میلیارد دلار در آن پس انداز کرده و ضرورت دارد تا کشور های دیگر برای کمک به این صندوق به کمپین تأمین انرژی های سبز بپیوندند.
وی از جمله سوخت های آینده صنعت کشتیرانی را گاز LNG، آمونیاک، متانول، انرژی برقی و ... برشمرد.
"Eirik Ovrum" مشاور اصلی DNV Maritime نیز در این کنفرانس گفت: تحقیقات ما نشان می دهد که مالکان کشتی باید تصمیمات بلند مدت، با اطمینان و قوی برای سرمایه گذاری در ناوگان خود به منظور حذف سوخت های فسیلی و جایگزنی سوخت های کم کربن انجام داده و پروژه های جدیدی را اجرا کنند.
وی افزود: مؤسسه DNV تعداد ۲۴ سناریوی کربن زدایی را مورد بررسی قرار داده و تحقیقات بر روی کشتی ها آغاز شده است.
DNV پیش بینی می کند سالانه برای سناریو های کربن زدایی تا سال ۲۰۵۰ هر سال بین ۸ تا ۲۸ میلیارد دلار برای حمل و نقل و صنایع دریایی و بین ۳۰ تا ۹۰ میلیارد دلار برای حمل و نقل در خشکی باید سرمایه گذاری صورت گیرد.
شایان ذکر است بزرگترین نمایشگاه صنایع دریایی و کشتی سازی هامبورگ SMM از ششم سپتامبر در مساحتی به وسعت بیش از ۹۰۰۰۰ متر مربع افتتاح شد که حدود ۲۰۰۰ غرفه و ۷۰ سخنران بین المللی در آن سخنرانی کردند. این نمایشگاه تا ۹ سپتامبر دایر بود.