گسترش همکاری ها در کریدور شمال جنوب، محور گفت و گوی پوتین و علی اف
در دیدار علی اف و پوتین، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که در خصوص راه آهن آذربایجان-روسیه که تا مرز ایران امتداد دارد، با ساخت و توسعه بخش های جدید، مسیری منحصر به فردی برای اتصال شمال به اقیانوس هند فراهم می شود.
در دیدار علی اف و پوتین، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد که در خصوص راه آهن آذربایجان-روسیه که تا مرز ایران امتداد دارد، با ساخت و توسعه بخش های جدید، مسیری منحصر به فردی برای اتصال شمال به اقیانوس هند فراهم می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران ،علی اف خاطر نشان کرد آذربایجان آماده همکاری ترانزیتی با روسیه از طریق دریای خزر و بندر باکو می باشد تا بتواند نیاز های لجستیکی روسیه را بر طرف نماید. این مساله نیازمند همکاری های لجستیکی با ایران و روسیه برای گسترش کریدور شمال جنوب می باشد. به گفته وی، ظرفیت حمل و نقل شمال به جنوب سه برابر خواهد شد و از 15 میلیون تن فعلی به 41 تا 45 میلیون تن در سال، تا سال 2030 خواهد رسید.
علی اف با تاکید بر نقش بندر باکو به عنوان بزرگترین بندر دریای خزر، ظرفیت حمل و نقل تا 15 میلیون تن بار شامل 10000 TEU را برای این بندر اعلام کرد. پس از اتمام فاز دوم، این بندر قابلیت جابجایی 25 میلیون تن بار شامل 500 هزار TEU را خواهد داشت.
سیاست درستی انشاالله اجرا خواهد شد
آذربایجان بعنوان یک قدرت منطقهای نوظهور میتواند رابط بین شرق و غرب و کریدور شمال-جنوب بشود.
کریدور شمال جنوب آری،
کریدور شرق غرب نه.