بازدید سایت : ۳۸۱۲۳

آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ریلی عمان امارات

پس از انجام 18 ماه مطالعات مهندسی مقدماتی، عملیات اجرایی ساخت راه آهن حفیت آغاز شد. این خط ریلی مسیر جدیدی برای اتصال عمان و امارات متحده عربی به یکدیگر است.

آغاز عملیات اجرایی ساخت خط ریلی عمان امارات
تین نیوز

پس از انجام 18 ماه مطالعات مهندسی مقدماتی، عملیات اجرایی ساخت راه آهن حفیت آغاز شد. این خط ریلی مسیر جدیدی برای اتصال عمان و امارات متحده عربی به یکدیگر است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، پروژه راه آهن حفیت نقش مهمی در توسعه زیرساخت های حمل و نقل منطقه و تسهیل تردد مسافران و کالا بین دو کشور ایفا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، مراسم امضای این قرارداد با حضور مقامات بلندپایه از جمله شیخ حمد بن زاید آل نهیان، عضو شورای اجرایی ابوظبی و دکتر بخیت سعید الکثیری، مدیرعامل شرکت دولتی اماراتی «سرمایه گذاری مبادله» برگزار شد.

با تکمیل مراحل قانونی و اخذ مجوزهای لازم طی یک ماه گذشته، قرارداد ساخت راه آهن عمان امارات به امضا رسید و این پروژه 303 کیلومتری که نقش مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور ایفا می کند، وارد فاز اجرایی شد. پیش بینی می شود هزینه اجرای این پروژه 3 میلیارد دلار باشد.

در پی امضای توافقنامه سهامداری میان سه گروه از مجریان این پروژه شامل شرکت راه آهن الاتحاد امارات، شرکت ریلی عمان و شرکت سرمایه گذاری مبادله، ساخت این راه آهن جدید رسما آغاز شد. این خط ریلی بندر صحار در عمان را به ابوظبی در امارات متحده عربی متصل می کند و گامی مهم در جهت تقویت روابط و تبادلات تجاری بین دو کشور محسوب می شود،

همچنین به نظر می رسد که با بهره برداری از راه آهن جدید عمان امارات، شاهد تحولی چشمگیر در جابه جایی مسافران بین دو کشور خواهیم بود.

کاهش 50 درصدی زمان سفر بین صحار و ابوظبی

قطارهای مسافربری دیزلی این خط با سرعت 200 کیلومتر در ساعت حرکت خواهند کرد که زمان سفر بین صحار و ابوظبی را به 1 ساعت و 40 دقیقه کاهش می دهد. این در حالی است که در حال حاضر، سفر با خودرو بین این دو شهر 3 ساعت و 25 دقیقه طول می کشد. علاوه بر این، مسافران می توانند در 47 دقیقه با قطار از صحار به العین سفر کنند.

راه آهن عمان امارات علاوه بر جابه جایی مسافر، خدمات حمل و نقل بار را نیز به مشتریان صنایع مختلف از جمله معدن، آهن و فولاد، کشاورزی و مواد غذایی، خرده فروشی، تجارت الکترونیک و پتروشیمی ارائه خواهد داد. در همین راستا، در آگوست سال 2023، تفاهم نامه ای برای جابه جایی مواد اولیه به کارخانه فولاد جیندال در صحار به امضا رسید.

نقش کلیدی راه آهن حفیت در توسعه اقتصادی منطقه

همچنین تفاهم نامه مشابهی با شرکت (مجتمع صنعتی) واله برای حمل سنگ آهن و مشتقات آن از بندر صحار منعقد شده است. این اقدامات نشان دهنده نقش کلیدی این راه آهن در توسعه اقتصادی منطقه و تسهیل تجارت بین دو کشور است.

این پروژه با اتصال بنادر تجاری به شبکه راه آهن، به دنبال روان تر کردن فرآیندهای تجاری و افزایش کارایی زنجیره تامین خواهد بود که به نوبه خود، به کاهش هزینه ها و تسریع در جابه جایی کالا بین دو کشور کمک خواهد کرد. همچنین دسترسی آسان تر به وسیله راه آهن، زمینه را برای رونق گردشگری و گسترش فعالیت های اقتصادی در دو کشور فراهم خواهد نمود.

پروژه راه آهن عمان امارات فراتر از یک خط ریلی ساده، نمادی از همبستگی و همکاری دو ملت همسایه نیز است. این طرح، در واقع منافع عمان و امارات متحده عربی را به هم پیوند داده و وابستگی متقابل این دو کشور را در راستای توسعه و پیشرفت مشترک تقویت می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.