بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ آشنایی با زیرساخت های حمل و نقلی امارات متحده عربی

امارات متحده عربی در حال حاضر هاب اصلی لجستیکی خاورمیانه به شمار می آید. کشوری که در دهه ۷۰ تنها صاحب چند فرودگاه منطقه ای بود اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است. بندر جبل علی دبی به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه فعالیت می کند.

آشنایی با زیرساخت های حمل و نقلی امارات متحده عربی
تین نیوز

امارات متحده عربی در حال حاضر هاب اصلی لجستیکی خاورمیانه به شمار می آید. کشوری که در دهه ۷۰ تنها صاحب چند فرودگاه منطقه ای بود اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است. بندر جبل علی دبی به عنوان بزرگترین بندر خاورمیانه فعالیت می کند. 

به گزارش تین نیوز، کشور امارات متحده عربی از بدو تاسیس تاکنون پیشرفت های زیادی را در بخش حمل و نقلی تجربه کرده و اکنون به عنوان قطب اصلی حمل و نقل بین المللی خاورمیانه شناخته می شود. علی رغم فقدان جایگاه جغرافیایی خاص، این کشور توانسته است به سبب مدیریت خردمندانه و هوشمندانه بر منابع نفتی خود، این ثروت انبوه را در راستای ایجاد زیرساخت های مطلوب حمل و نقلی صرف کند، به نحوی که اقتصاد امارات در بخش های غیر نفتی و مرتبط با حمل و نقل بین الملل سال به سال در حال بزرگ تر شدن است. در این گزارش به اختصار زیرساخت های حمل ‌و نقلی امارات و سیر پیشرفت و تحول شبکه حمل و نقل این کشور از بیابانی لم یزرع به قطب اول خاورمیانه را مورد بررسی قرار می دهیم:

هوانوردی امارات در راس خاورمیانه و جهان

این روزها هر از چند گاهی انتظار می رود که خبری اعجاب انگیز در ارتباط با هوانوردی امارات به گوش برسد. کشوری که در دهه ۷۰ تنها صاحب چند فرودگاه منطقه ای بود اکنون در حال ساخت بزرگ‌ترین فرودگاه جهان است. در طول چهار دهه، با مدیریت صحیح منابع نفتی و سرمایه گذاری صحیح و اصولی، امارات توانسته است نام خود را در میان 10 کشور اول جهان در صنعت هوانوردی مطرح کند.

فرودگاه های امارات

کشور امارات دارای 22 فرودگاه است که شامل هفت فرودگاه بین المللی، فرودگاه های داخلی، پایگاه های هوایی و همچنین فرودگاه های خصوصی است. نکته جالب آن است که نسبت تعداد فرودگاه های امارات به ایستگاه های هوایی ایران تقریبا یک به چهار است، اما این کشور عملا عنوان پرترددترین هاب پروازهای بین المللی در جهان را یدک می کشد. فرودگاه های دبی، ابوظبی و شارجه با امکاناتی مدرن و لوکس از لحظه ورود تا پرواز، آرامش خاطر را برای مسافران فراهم می آورند، حتی آنهایی که قصد ماندن در امارات را ندارند و مسافر کانکشن محسوب می گردند نیز می توانند لحظات آرام و نسبتا راحتی را در فرودگاه های بین المللی این کشور تجربه کنند. توسعه زیرساخت های فرودگاهی در امارات آنچنان با سرعت طی شد که این کشور در عرض سه دهه به قطب اصلی پروازهای بین المللی در جهان مبدل شد. هم اکنون با ورود به فرودگاه دبی و یا ابوظبی طیف گسترده ای از پروازهای بین المللی برای شما فراهم است تا بتوانید با آرامش خاطر به اقصی نقاط جهان پرواز کنید. لازم به ذکر است که این کشور در حال ساخت بزرگترین فرودگاه جهان با نام فرودگاه آل مکتوم است که ظرفیت نهایی آن 260 میلیون مسافر خواهد بود.

ایرلاین های امارات، خوش نام و دوست داشتنی

شاید یکی از جذاب ترین نکات در مورد امارات، وجود ایرلاین های مدرن و لوکس است. هواپیمایی امارات و هواپیمایی اتحاد از جمله دو ایرلاین پنج ستاره این کشور به حساب می آیند که نام آنها به تناوب بر روی پیراهن باشگاه های فوتبال اروپایی نظیر رئال مادرید، منچستر سیتی و آث میلان دیده شده است. لازم به ذکر است که امارات تنها کشور جهان است که دو ایرلاین پنج ستاره آن در میان 10 ایرلاین برتر جهان قرار دارد. هم اکنون بزرگترین ناوگان ایرباس A380 جهان متعلق به هواپیمایی امارات است که دبی را به اقصی نقاط جهان متصل می کند. علاوه بر دو ایرلاین مدرن مذکور، دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت فلای دبی و ایر عربیا نیز به عنوان ایرلاین های معین و تابعه در فرودگاه های امارات فعالیت می کنند. عمده پروازهای این شرکت های هواپیمایی مقاصد منطقه ای، هند و همچنین فدراتیو روسیه است. 

بنادر امارات

عمده شهرهای کشور امارات در سواحل خلیج فارس و دریای عمان (بندر فجیره) واقع شده اند. دبی، ابوظبی، شارجه، عجمان و فجیره من جمله شهرهای بندری امارات هستند که همگی در یک نظام واحد به پیشرفت و ترقی امارات کمک کرده و جایگاه این کشور را در ابعاد جهانی تثبیت می کنند. این کشور دارای 10 بندر است که هشت اسکله در سواحل نیلگون خلیج فارس قرار دارد. بندر جبل علی دبی به عنوان بزرگ‌ ترین اسکله کانتینری خاورمیانه و یکی از ۱۰ بندر بزرگ جهان سالانه میزبان چند صد میلیون تن بار کشتی های غول پیکر از سرتاسر جهان است و عملا هاب اصلی کشتیرانی امارات به حساب می آید. در صد کیلومتری شرق دبی، بندر فجیره بر کرانه آب های دریای عمان قرار دارد که بزرگترین ذخایر سوخت جهان در آن قرار داشته و از آن به عنوان بندر سوخت رسان دریایی استفاده می گردد. 

حمل و نقل جاده ای در امارات

عمده خطوط جاده ای امارات شهرهای اصلی این کشور را به یکدیگر متصل می کند. آزادراه شماره E11 که سرتاسر امارات (به جز فجیره) را به یکدیگر وصل می کند، 558 کیلومتر طول دارد که در واقع از داخل هسته مرکزی و استخوان بندی شریانی شهرهای واقع شده در مسیر عبور کرده و به نوعی آزادراه درون شهری به حساب می آید. این مسیر از راس الخیمه در شمال امارات آغاز شده و با گذر از شارجه، دبی و ابوظبی در نهایت به مرزهای این کشور با عربستان سعودی می رسد. علاوه بر آن، مسیر العین به دبی نیز وجود دارد که دبی را به شهر العین (در نزدیکی مرز عمان) وصل می کند. آزادراه E611 به عنوان کمربندی دبی عمل کرده که اتصال سریع تر ابوظبی به شمال امارات را بدون گذر از دبی فراهم می کند. مسیر E84 نیز اتصال دبی به غرب این کشور یعنی بندر فجیره را بر عهده دارد. این مسیر 100 کیلومتری طولانی ترین مسیر شرقی غربی در امارات متحده عربی به حساب می آید.

جاده های امارات

خطوط ریلی امارات

شبکه حمل و نقل ریلی امارات متحده عربی 1200 کیلومتر طول دارد که شامل دو بخش می شود. بخش دوم (stage 2) که استخوان بندی اصلی راه آهن امارات را شامل می شود، از بندر فجیره در شرق امارات شروع شده و با طی مسافت 100 کیلومتری به شارجه و دبی می رسد. پس از آن با گذر از امارت ابوظبی به مرزهای غربی این کشور با عربستان سعودی می رسد. این فاز در تاریخ فوریه 2023 افتتاح شد و عملا راه آهن سرتاسری امارات را از بندر فجیره به مرز عربستان سعودی وصل می کند. بخش اول (stage 1) نیز که در تاریخ 2016 افتتاح شده بود، در امارت ابوظبی قرار دارد که سواحل خلیج فارس را به جنوب این کشور در نزدیکی مرز عمان متصل می کند. لازم به ذکر است که شبکه ریلی امارات برای ترانزیت کالا در کریدور هند خاورمیانه اروپا کارایی خواهد داشت. 

راه آهن امارات

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.