بازدید سایت : ۳۷۰۰۴

بکارگیری فن آوری اولتراسونیک در ایمنی چرخ های قطار

محققان راه آهن دولتی سیبری برای بررسی سریع ایمنی چرخ های قطار در نووسیبیرسک دستگاه جدیدی را ساخته اند.

بکارگیری فن آوری اولتراسونیک در ایمنی چرخ های قطار
تین نیوز

محققان راه آهن دولتی سیبری برای بررسی سریع ایمنی چرخ های قطار در نووسیبیرسک دستگاه جدیدی را ساخته اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری تاس، دانشمندان دانشگاه حمل و نقل راه آهن دولتی سیبری (SGUPS) یک دستگاه اولتراسونیک ساخته اند که امکان بازرسی سریع تر و ایمن تر از چرخ های قطار در فدراسیون روسیه را فراهم می کند.

سرگئی بکر، رئیس آزمایشگاه تست غیر مخرب این دانشگاه در این باره گفت: این دستگاه امکان کنترل از طریق تلفن هوشمند را فراهم می کند و زمان سرویس را تا ۱۲ برابر کاهش می دهد.

جفت چرخ واگن های راه آهن دارای یک محور مشترک هستند. قبل از نصب بر روی واگن، حلقه های مخصوصی بر روی چرخ ها کشیده می شود که به مرور زمان فرسوده می شوند.

دانشمندان سیبری دستگاهی ساخته اند که به طور قابل توجهی هزینه را کاهش می دهد و روند بررسی سفتی حلقه به چرخ را سرعت می بخشد و ایمنی حمل و نقل را به خوبی افزایش می دهد.

مهندسین ریلی تاکید دارند: اگر این مسئله به خوبی بررسی نشود، حلقه [بانداژ] (که برای کاهش سایش روی چرخ کشیده می شود)، می تواند بچرخد و به گردن[چرخ] آسیب برساند.همچنین فرسوده شدن این حلقه موجب می شود که محور در حرکت بشکند.

کارکرد این دستگاه مبتنی بر سونوگرافی است که چرخ از این طریق بررسی و میزان سفتی حلقه روی چرخ را تعیین می کند.
سازنده این دستگاه، آرتم پاپکوف، که کاندیدای علوم فنی نیز شده است، در مورد آن گفت: به لطف این دستگاه، بازرسی هر چرخ فقط پنج دقیقه طول می کشد، در حالی که قبلا این فرآیند ممکن بود تا چندین ساعت طول بکشد.

وی با اشاره به اینکه تمام پروتکل های معاینه با استفاده از دستگاه و گوشی هوشمند در پایگاه داده مربوطه ذخیره می شوند، اظهار داشت: «دستگاه ما جمع وجورتر و ارزان تر از آنالوگ های آن است. »این دانشمند توضیح داد که اکنون از آن در شرکت های تعمیر خودرو استفاده می شود و افزود: تولید در مقیاس کوچک این توسعه، سازماندهی شده است.

گفتنی است سالانه در روسیه بیش از ۱ میلیارد نفر از حمل و نقل ریلی استفاده می کنند و این امر اهمیت ایمنی حمل و نقل ریلی را بیش از پیش می کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.