بازدید سایت : ۳۶۸۲۷

رونمایی دبی از طرح های آینده نگر برای سبزترین بزرگراه جهان

دبی از طرح های بلندپروازانه خود برای تبدیل جاده شیخ محمد بن زائد خود به عنوان یکی از کمربندهای ترافیکی اصلی شهر، به سبزترین بزرگراه جهان رونمایی کرد.

رونمایی دبی از طرح های آینده نگر برای سبزترین بزرگراه جهان
تین نیوز

دبی از طرح های بلندپروازانه خود برای تبدیل جاده شیخ محمد بن زائد خود به عنوان یکی از کمربندهای ترافیکی اصلی شهر، به سبزترین بزرگراه جهان رونمایی کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، یک شرکت طراحی شهری، منظر و معماری در دبی به عنوان رهبر جهانی در توسعه شهرهای پایدار با هدف تسریع انتقال جهان به سمت توسعه های کربن صفر خالص، وجود بلندترین ساختمان، عمیق ترین استخر یا بزرگ ترین هتل را در دبی راضی کننده نمی داند و امیدوار است با ایجاد سبزترین بزرگراه جهان، این شهر پیشرفته را غنی تر از پیش کند.

این شرکت پیش از این نیز پروژه های آینده نگرانه ای هم چون کاشت ۱۰۰ میلیون مانگرو در امتداد ۷۰ کیلومتر خط ساحلی دبی، ایجاد زیرساخت دوچرخه سواری هوشمند برای سبزتر شدن تردد در شهر و توسعه بزرگراه ۹۳ کیلومتری دوچرخه سواری سرپوشیده و مملو از درختان و گیاهان سبز را ارائه کرده است.

شرکت یادشده در جدیدترین اقدام، مجموعه ای از طرح های مفهومی را برای بزرگراهی به طول ۶۴ کیلومتر ارائه کرده است که در آن جاده شیخ محمد بن زائد، یکی از کمربندهای ترافیکی اصلی شهر، با ترامواهای خودران، مدیریت ترافیک هوشمند و تأمین انرژی موردنیاز از خورشید به خط سبز شهر تبدیل می شود. این پروژه اولین در نوع خود است و طراحی شهر را انسان محورتر می کند.

رونمایی دبی از طرح های آینده نگر برای سبزترین بزرگراه جهان 1

برنامه ریزان و مجریان طرح اظهار کردند که دبی به سرعت در حال گسترش است و انتظار می رود جمعیت آن تا ۲۰۴۰ دو برابر شود؛ این رشد نیاز به خلاقیت و نوآوری برای مقابله با چالش های فعلی و آینده دارد. از سوی دیگر تردد در شهر بسیار فراتر از جابه جایی های مردم است و باید راهی برای سبزتر شدن باشد.

فناوری هوشمند و انرژی خورشیدی

ترامواهای خودران با استفاده از انرژی خورشیدی تنها یکی از جنبه های سیستم حمل و نقل بزرگراه پیشنهادی است. تعبیه شبکه ای از مناطق سبز، پارک ها و پل های روگذر بالای خط تراموا نیز قابلیت های پیاده روی شهر را افزایش می دهد. این بزرگراه همچنین فناوری هوشمندی هم چون حسگرهای اینترنت اشیا را برای مدیریت ترافیک و بهینه سازی مصرف انرژی ادغام می کند.

طرح ها به گونه ای است که پنل های خورشیدی ۳۰۰ مگاواتی و یک سیستم ذخیره سازی در مسیر تعبیه شود تا خط تراموا را تغذیه و برای حدود ۱۳۰ هزار خانه انرژی پاک تولید کند. فضاهای سبز از جمله پارک ها و باغ های اجتماعی نیز فضایی را برای یک میلیون درخت فراهم می آورد که به خنک شدن شهر و بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد.

رونمایی دبی از طرح های آینده نگر برای سبزترین بزرگراه جهان2

چالش های ایجاد بزرگراه سبز در دبی

ایجاد سبزترین بزرگراه جهان در یک شهر کویری آسان نیست. امارات متحده عربی با آمار روزانه ۵۵۰ لیتر برای هر نفر، یکی از بالاترین میزان های مصرف سرانه آب در جهان را دارد. بخش عمده این آب در کشاورزی، محوطه سازی و فضای سبز کشور استفاده می شود.

از سوی دیگر رشد سریع، جمعیت متنوع، گسترش شهرها و شرایط آب وهوایی شدید دبی مجموعه ای از چالش های سخت را برای تبدیل شدن به سبزترین شهر ایجاد می کند.

برای مبارزه با این واقعیت، در طراحی سبزترین بزرگراه جهان در دبی، مفاهیمی هم چون طراحی منظره حساس به آب به کار رفته است که شامل گیاهان بومی و مقاوم به خشکی مناسب برای اقلیم خشک و خاک مخلوط با زئولیت کریستالی جاذب می شود که به حفظ آب کمک می کند.

رونمایی دبی از طرح های آینده نگر برای سبزترین بزرگراه جهان3

این گیاهان با تکنیک های غیرفعال فناوری آبیاری هوشمند تکمیل می شود که از داده های بلادرنگ برای تنظیم برنامه های آبیاری بر اساس سطح رطوبت خاک، پیش بینی آب وهوا و نیازهای گیاه استفاده می کند.

دبی دارای موقعیتی منحصربه فرد برای تحقق این پروژه است که با طرح جامع شهری ۲۰۴۰ دولت مطابقت دارد و برنامه ریزی شهری خلاق برای تحقق این اهداف کلیدی است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.