بازدید سایت : ۱۳۰۶۹۵

رقابت تنگاتنگ بنادر اروپایی؛ رشد چشمگیر برخی بنادر در ۲۰۲۴

در گزارش تازه ای که توسط تئو نوتبوم، عضو برجسته PortEconomics، منتشر شده است، وضعیت 15 بندر برتر کانتینری اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2024 مورد بررسی قرار گرفته است.

رقابت تنگاتنگ بنادر اروپایی؛ رشد چشمگیر برخی بنادر در ۲۰۲۴
تین نیوز |

در گزارش تازه ای که توسط تئو نوتبوم، عضو برجسته PortEconomics، منتشر شده است، وضعیت 15 بندر برتر کانتینری اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال 2024 مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از سی نیوز، این گزارش نشان دهنده رشد قابل توجه در عملکرد برخی از بنادر کلیدی اروپا است، در حالی که بندر پیرئوس یونان، که تحت مدیریت شرکت COSCO قرار دارد، با کاهش چشمگیر در حجم کانتینری مواجه شده و موقعیت رقابتی خود را در میان بنادر برتر به مخاطره انداخته است. تحولات اخیر در بنادر اروپا می تواند منجر به تغییرات چشمگیری در رده بندی این بنادر تا پایان سال جاری شود و جایگاه سنتی برخی بنادر را با چالش های جدی مواجه سازد.

رشد چشمگیر بنادر برتر اروپا

برخلاف سال 2023 که بیشتر بنادر اروپا با کاهش حجم بار مواجه بودند، سال 2024 برای بسیاری از این بنادر با رشد دو رقمی همراه بوده است. از جمله بنادر موفق می توان به بندر سینس پرتغال، بنادر والنسیا و بارسلونا اسپانیا، مجتمع HAROPA فرانسه، بندر برمرهافن آلمان، بندر جویاتورو ایتالیا و بندر گدانسک لهستان اشاره کرد. این بنادر توانستند رشد چشمگیری در حجم کانتینری خود نسبت به سال قبل ثبت کنند.

بنادر اروپایی

افت شدید بندر پیرئوس یونان

در این میان، بندر پیرئوس که توسط شرکت چینی COSCO مدیریت می شود، با کاهش شدید حجم کانتینری مواجه شده و جایگاه خود در بین بنادر برتر اروپا را از دست داده است. نوتبوم می گوید که علت این افت، کاهش تردد از کانال سوئز بوده که باعث شد منطقه شرق مدیترانه به یک “بن بست دریایی” تبدیل شود. این کاهش ترافیک موجب شده که بنادر والنسیا، آلجزیرس و برمرهافن در حال حاضر در مسیر پیشی گرفتن از پیرئوس قرار گیرند و انتظار می رود پیرئوس تا پایان سال به جایگاه هفتم تنزل یابد.

تحولات دیگر بنادر اروپا

در صدر بنادر اروپا، روتردام همچنان بزرگ ترین بندر کانتینری اتحادیه اروپا باقی خواهد ماند، اگرچه با رشد ۲.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، فاصله آن با بندر آنتورپ-بروژ بلژیک که رشدی ۴.۱ درصدی داشته، کاهش یافته است. در همین حال، بندر هامبورگ آلمان تغییرات محسوسی در حجم بار خود نداشته و تنها با کاهش ۰.۳ درصدی مواجه شده است.

پیش بینی تغییرات تا پایان سال ۲۰۲۴

طبق پیش بینی نوتبوم، اگر روند کنونی ادامه یابد، بندر والنسیا از پیرئوس پیشی خواهد گرفت و به چهارمین بندر بزرگ اتحادیه اروپا تبدیل خواهد شد. همچنین بنادر آلجزیرس و برمرهافن ممکن است پیرئوس را به جایگاه هفتم برسانند، در حالی که بندر بارسلونا نیز به رقابت نزدیک برای تصاحب جایگاه های برتر ادامه می دهد. علاوه بر این، انتظار می رود مجتمع HAROPA فرانسه با دو پله صعود به جایگاه دهم برسد.

نتیجه گیری

با ادامه تغییرات در رده بندی بنادر کانتینری اروپا، بنادر روتردام و آنتورپ بروژ همچنان در صدر باقی خواهند ماند، اما بنادر جنوب اروپا مانند والنسیا و بارسلونا نیز جایگاه های مهمی را به دست خواهند آورد. از سوی دیگر، بندر پیرئوس یونان که تا چندی پیش یکی از بنادر پیشرو اروپا بود، با افت شدید عملکرد خود ممکن است موقعیت رقابتی خود را به کلی از دست دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.