◄ شکایت تجاری آمریکا از سیاست های ناعادلانه صنعت کشتی سازی چین
اتحادیه های ایالات متحده با طرح یک شکایت تجاری، دولت چین را به اتخاذ سیاست های ناعادلانه در کشتی سازی متهم می کنند.
با حمایت سناتورهای آمریکایی، ائتلاف گسترده ای از اتحادیه های کارگری آمریکا، شکایتی رسمی علیه چین از عملکرد ناعادلانه صنعت کشتی سازی و سیاست های دولت چین در فولاد و سایر بخش هایی حمایتی این صنعت ثبت نموده اند. این شکایت علاوه بر مقصر دانستن چین در کاهش سفارشات چندین دهه صنعت کشتی سازی آمریکا، موارد دیگری از جمله پروژه های توسعه بنادر در کشورهای دیگر، شبکه لجستیکی آن و نرم افزار لجستیک LOGINK را شامل می شود و خواستار وضع تعرفه برای کشتی های ساخت چین و ایجاد صندوق احیای کشتی سازی ایالات متحده است.
این شکایت 137 صفحه ای همراه با صدها سند پشتیبان، در 12 مارس 2024 بر اساس بخش 302 قانون تجارت ایالات متحده سال 1974 ثبت شد. این قانون به ایالات متحده اجازه می دهد تا به "روش های غیرمنطقی یا تبعیض آمیز دول خارجی که تجارت ایالات متحده را با تحمیل هزینه یا محدودیت مواجه میکنند" پاسخ دهد. این تلاش توسط اتحادیه کارگران فولاد ایالات متحده (UWS)، ماشین کاران (IAM)، کشتی سازان (IBB)، کارگران برق (IBEW) و بخش تجارت دریایی AFL-CIO صورت گرفته است.
این اتحادیه ها، چین را به «اقدامات، سیاست ها و شیوه های غیرمنطقی و تبعیض آمیز» برای تسلط بر بخش های دریایی، لجستیک و کشتی سازی متهم می کنند. آنها برنامه های دولت مرکزی چین برای ایجاد صنعت کشتی سازی در 20 سال گذشته را مطرح و ادعا می کنند که دولت چین، اقداماتی را برای تصاحب سهم بازار، پایین نگهداشتن قیمت ها و ایجاد شبکه جهانی بنادر و زیرساخت های لجستیکی انجام داده است.
این دادخواست نشان می دهد که دولت چین برای حمایت از کشتی سازی و بخش دریایی "صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و سیاست های حمایتی متعددی را اتخاذ نموده است". این اقدامات شامل وام از بانک های دولتی، تزریق سهام، تأمین فولاد با قیمت های کمتر از بازار، معافیت های مالیاتی و ده ها میلیارد دلار وام برای حمایت از ساخت هزاران کشتی در چین برای صادرات خارجی است. این گروه تأکید می کنند که چین در تأمین مالی و لیزینگ ساخت کشتی به یک تعیین کننده تبدیل شده است.
از جمله اقداماتی که این دادخواست آن را ناعادلانه می خواند، الزاماتی است که فقط شرکت های چینی مجاز هستند شرکت های ساخت چین را خریداری و مورد بهره برداری قرار دهند هرچند که دولت چین، ادغام و ائتلاف شرکت های چینی با شرکت های خارجی را تأیید کرده است.
خبر پربازدید سرویس دریایی را اینجا بخوانید:
هشدار جدی به وزیر راه: بیخ گوشمان در فاو چه میگذرد؟/ دلیل مخالفت عراق با راه آهن شلمچه بصره مشخص شد
اتحادیه ها به نزول رتبه صنعت کشتی سازی ایالات متحده از اوج خود پس از جنگ جهانی دوم به جایگاه کنونی آن به عنوان نوزدهم در رتبه بندی جهانی اشاره می کنند. آنها همچنین اظهار میدارند که ایالات متحده کمتر از 80 کشتی تجاری در سرویس بین المللی دارد در حالی که برنامه امنیت دریایی امریکا (MSP) در حال حاضر از کشتی های ساخته شده در چین استفاده می کند. (1)
طبق قوانین امریکا، شکایت رسمی به نماینده تجاری ایالات متحده خانم کاترین تای ارائه و وی 45 روز فرصت دارد لزوم انجام تحقیقات را تأیید یا رد نماید. خانم تای با صدور بیانیه ای دریافت شکایت را تایید کرده و اعلام کرده که مشتاقانه منتظر بررسی جزئیات این دادخواست می باشد. اتحادیه ها در داخواست خود اشاره نموده اند که ساخت یک کشتی تجاری می تواند تقریباً به 13،000 تن فولاد سازه ای، 60،000 گالن رنگ، 130 مایل کابل برق و بسیاری از محصولات دیگر ساخته شده توسط اعضای این اتحادیه ها نیاز داشته باشد. در این دادخواست، آنها خواستار اقداماتی از سوی دولت بایدن از جمله وضع تعرفه های بندری برای کشتی های ساخت چین که در بنادر ایالات متحده پهلو می گیرند و همچنین تشکیل صندوقی جهت کمک به صنعت کشتی سازی ایالات متحده هستند. تعرفه بندری برای کشتی های ساخت چین به این دلیل پیشنهاد شده است که برداشت نشود کشتی های ساخته شده در چین که در تجارت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرند می توانند به راحتی با مالکیت شرکت های آمریکایی، در بنادر امریکا تردد کنند.
سناتورها تامی بالدوین از ویسکانسین و باب کیسی از پنسیلوانیا نیز به اتحادیه ها پیوسته اند. بر اساس بیانیه آنها، چین اکنون توانایی ساخت بیش از 1000 کشتی اقیانوس پیما در سال را دارد در حالی که ایالات متحده کمتر از 10 کشتی در سال تولید می کند.
این شکایت، کاهش رتبه جهانی کشتی سازیهای امریکا در مقایسه با کشتی سازیهای چین را ناشی از رقابت سالم ندانسته و به مسائل مربوط به هزینه ساخت و تأمین تجهیزات نمی پردازد و الزامی نیز ندارد که کشتی هایی که به بنادر امریکا تردد میکنند، حتماً ساخت امریکا باشند.
- قانون امنیت دریایی سال1996 (MSA) امریکا دستور تشکیل یک ناوگان امنیتی دریایی را تحت برنامه امنیت دریایی (MSP) متشکل از ناوگانی از کشتی های تجاری مفید و کشتی های نظامی قابل استفاده در تجارت بین المللی صادر نموده است. ناوگان MSP جهت پشتیبانی از الزامات حمل و نقل دریایی وزارت دفاع ایالات متحده (DoD) در زمان درگیری نظامی یا سایر شرایط اضطراری ملی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
تهیه شده در واحد مطالعات و توسعه بازار ایزوایکو