افغانستان در آستانه پیوستن به خط ریلی کشورهای مشترک المنافع
وزارت فواید عامه حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد افغانستان به زودی به عنوان عضو ناظر در شورای ترانسپورت خط ریل کشور های مشترک المنافع پذیرفته شود.
وزارت فواید عامه حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد افغانستان به زودی به عنوان عضو ناظر در شورای ترانسپورت خط ریل کشورهای مشترک المنافع پذیرفته شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، وزارت فواید عامه حکومت طالبان با انتشار پیامی در «ایکس» اعلام کرد «محمداسحاق صاحب زاده» معاون وزارت خط ریل این وزارتخانه در هشتاد و یکمین جلسه شورای ترانسپورت خط ریل کشورهای مشترک المنافع که در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار شده بود، شرکت کرده است.
بر اساس این اطلاعیه، طرف ها در این نشست پیرامون همکاری بین المللی، توسعه زیربناهایی خط آهن و توسعه فناوری در امور خط آهن صحبت کردند.
اطلاعیه افزود صاحب زاده در حاشیه این نشست با روسای خط آهن کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان دیدارهای دوجانبه داشته و پیرامون اجرای پروژه های خط آهن و افزایش حجم انتقالات اموال تجاری و ترانزیتی از طریق خط آهن گفتگو کردند.
شورای ترانسپورت ریلی کشورهای مشترک المنافع در سال 1992 میلادی تأسیس شده و به منظور تسهیل همکاری و هماهنگی در زمینه حمل و نقل ریلی میان کشورهای عضو ایجاد شده است.
این شورا به دنبال بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل، افزایش تأثیر و کاهش هزینه ها در سیستم های ریلی کشورهای عضو این شورا است.
وزارت فواید عامه حکومت طالبان در انتها تصریح کرد اخیراً با عضویت افغانستان ببه عنوان عضو ناظر شورا موافقت شده و با تکمیل مراحل امور داخلی، خط آهن افغانستان به طور رسمی عضو ناظر این شورا خواهد گردید.
مزایا، چالشها و ظرفیتهای پیش روی افغانستان در پیوستن به خط ریلی کشورهای مشترکالمنافع (CIS) را به صورت جامعتر بررسی میکنیم.
1. ارتباط و دسترسی به شبکه حمل و نقل منطقهای
افغانستان از نظر جغرافیایی میتواند به عنوان یک پل استراتژیک میان آسیای جنوبی و مرکزی عمل کند و با عضویت در شورای ترانسپورت ریلی کشورهای مشترکالمنافع به شبکه ریلی منطقهای متصل شود. این امر برای توسعه تجارت و انتقالات کالاها و افزایش رشد اقتصادی اهمیت ویژهای دارد.
کشور=فاصله با افغانستان (کیلومتر)=زمان حمل و نقل کنونی (روز)=زمان حمل و نقل پس از پیوستن به خط ریلی CIS (روز)=کاهش زمان انتقال
قزاقستان=۱۱۰۰=۲۰=۱۰=۵۰٪
ازبکستان=۷۰۰=۱۰=۵=۵۰٪
تاجیکستان=۵۰۰=۸=۴=۵۰٪
تحلیل: این اتصال ریلی میتواند به کاهش چشمگیر زمان حمل و نقل کالاها از طریق افغانستان به این کشورها و بهینهسازی مسیرهای تجاری منجر شود. در نتیجه، افغانستان به یکی از مسیرهای اصلی ترانزیتی در منطقه تبدیل خواهد شد.
2. افزایش حجم انتقالات تجاری و ترانزیتی
پیوستن افغانستان به خط ریلی کشورهای مشترکالمنافع باعث خواهد شد تا این کشور به یک مرکز اصلی ترانزیتی کالاها تبدیل شود و حجم انتقالات تجاری در منطقه افزایش یابد. در این راستا، جدول زیر ظرفیتهای پیشبینی شده انتقالات تجاری افغانستان را با چند کشور همسایه پس از پیوستن به CIS نشان میدهد.
کشور مقصد=حجم انتقالات کنونی (تن در سال)=حجم انتقالات پیشبینیشده پس از عضویت (تن در سال)=درصد افزایش
قزاقستان=۲۰۰,۰۰۰=۳۰۰,۰۰۰=۵۰٪
ازبکستان=۱۵۰,۰۰۰=۲۲۵,۰۰۰=۵۰٪
روسیه=۵۰۰,۰۰۰=۷۵۰,۰۰۰=۵۰٪
تحلیل: با افزایش حجم انتقالات تجاری، افغانستان قادر خواهد بود که از طریق گسترش مسیرهای حمل و نقل ریلی خود، درآمدهای ارزی قابلتوجهی را از مسیر ترانزیت کالاها کسب کند و نقش اقتصادی خود را در منطقه تقویت کند.
3. انتقال دانش فنی و فناوریهای جدید
شورای ترانسپورت ریلی کشورهای مشترکالمنافع میتواند نقش بسزایی در انتقال دانش فنی و فناوریهای مدرن به افغانستان داشته باشد. کشورهای عضو این شورا دارای فناوریهای پیشرفتهتری در مقایسه با افغانستان هستند و میتوانند در ارتقاء دانش و توان فنی افغانستان در زمینههای زیر نقشآفرینی کنند:
شاخص فناوری=وضعیت کنونی افغانستان=وضعیت در کشورهای عضو CIS=پیشبینی بهبود در افغانستان پس از پیوستن به شورا
تجهیزات ریلی پیشرفته=۳۰٪=۷۰٪=۵۰٪ افزایش
دانش فنی نگهداری=۴۰٪=۸۰٪=۴۰٪ افزایش
تکنولوژی تعمیرات=۴۵٪=۸۵٪=۴۰٪ افزایش
تحلیل: این جداول نشان میدهند که افغانستان با پیوستن به CIS میتواند از نظر فناوری و دانش فنی توسعه یابد. استفاده از این فناوریها میتواند موجب بهبود کیفیت خدمات ریلی و افزایش کارایی در نگهداری و تعمیرات ناوگان شود.
4. کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش بهرهوری
پیوستن به شورای ترانسپورت ریلی CIS میتواند با کاهش هزینههای حمل و نقل و بهبود بهرهوری، تاثیرات قابل توجهی در بخش حمل و نقل افغانستان داشته باشد. این کاهش هزینهها به دلیل استفاده از فناوریهای بهروز، استانداردهای مشترک و بهینهسازی زیرساختها خواهد بود.
شاخص هزینهای=هزینه کنونی (میلیون دلار در سال)=هزینه پس از پیوستن به شورا (میلیون دلار در سال)=درصد کاهش
هزینههای نگهداری و تعمیرات=۱۰۰=۷۵=۲۵٪
هزینههای انتقال کالا=۵۰=۳۵=۳۰٪
هزینه مصرف سوخت در هر کیلومتر=۱.۵=۱=۳۳٪
تحلیل: با کاهش هزینههای کلیدی و افزایش بهرهوری در سیستم حمل و نقل، افغانستان میتواند به رشد اقتصادی پایداری دست یابد و رقابتپذیری بیشتری در تجارت و ترانزیت منطقهای داشته باشد.
5. تقویت زیرساختها و جذب سرمایهگذاری خارجی
یکی از مزایای مهم پیوستن به شورای ترانسپورت ریلی CIS، امکان جذب سرمایهگذاری خارجی برای بهبود زیرساختهای ریلی است. این شورا میتواند افغانستان را در جذب سرمایهگذاران از کشورهای عضو CIS و دیگر کشورها حمایت کند.
نوع پروژه زیرساختی=هزینه تخمینی (میلیون دلار)=منابع مالی پیشبینیشده=زمان تکمیل
توسعه خطوط ریلی جدید=۳۰۰=وامها و سرمایهگذاریهای خارجی=۵ سال
تجهیزات و تکنولوژی ریلی=۱۵۰=کمکهای مالی و فنی از کشورهای عضو CIS=۳ سال
آموزش و مهارتافزایی=۵۰=حمایتهای فنی و آموزشی کشورهای عضو و نهادها=۲ سال
تحلیل: این جدول نشان میدهد که پیوستن به این شورا میتواند فرصتهای سرمایهگذاری قابل توجهی برای افغانستان به همراه داشته باشد که منجر به توسعه زیرساختهای حمل و نقل و ایجاد فرصتهای اقتصادی جدید میشود.
6. چالشها و موانع احتمالی پیش رو
با وجود تمامی مزایای ذکر شده، افغانستان در راه توسعه و بهبود زیرساختهای ریلی خود با چالشهای متعددی مواجه است:
چالش=تاثیر احتمالی=راهکارها
ناامنی و بیثباتی سیاسی=کاهش سرمایهگذاری خارجی و همکاری بینالمللی=تضمین امنیت پروژهها و ایجاد بستر قانونی مناسب
کمبود بودجه و منابع مالی=عدم توانایی در تکمیل پروژههای زیرساختی=جذب سرمایهگذاری خارجی و دریافت وامهای توسعهای
کمبود نیروی کار ماهر=پایین بودن کیفیت خدمات و افزایش هزینههای تعمیر و نگهداری=برگزاری دورههای آموزشی و تقویت مهارتهای فنی
محدودیت دسترسی به فناوری=عدم امکان بهرهوری کامل از زیرساختها=همکاری با کشورهای عضو CIS برای انتقال فناوریهای پیشرفته
تحلیل: این چالشها قابل مدیریت هستند و میتوانند با برنامهریزی مناسب و همکاری با کشورهای عضو و نهادهای بینالمللی حل شوند.
نتیجهگیری کلی
پیوستن افغانستان به شورای ترانسپورت ریلی کشورهای مشترکالمنافع میتواند فرصتی بزرگ برای بهبود اقتصادی و تقویت زیرساختهای حمل و نقل این کشور باشد. کاهش هزینهها، بهبود بهرهوری، دسترسی به بازارهای منطقهای و جذب سرمایهگذاری، همگی مزایای مهم این همکاری هستند.
آقای دکتر ذاکری بابا جان این همه سیگنال این آقای اسد بیگی را چرا نمی گیری یه پستی چیزی به این بده این انگشت هاش درد گرفت از بس کامنت می گذاره شما ببنی