بازدید سایت : ۴۳۹۴۵

تأسیس اپراتور لجستیک مشترک روسیه و قزاقستان برای کریدور شمال-جنوب

مقامات قزاقستان و روسیه مراحل مقدماتی برای ایجاد یک شرکت مشترک به منظور حمل و نقل بار در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را به پایان رسانده اند.

تأسیس اپراتور لجستیک مشترک روسیه و قزاقستان برای کریدور شمال-جنوب
تین نیوز |

مقامات قزاقستان و روسیه مراحل مقدماتی برای ایجاد یک شرکت مشترک به منظور حمل و نقل بار در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب را به پایان رسانده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، مارات کارابایف، وزیر حمل و نقل قزاقستان، در جلسه ای از دولت جمهوری ضمن اعلام این خبر و پیوستن ترکمنستان به این پروژه، گفت: انتظار می رود که ایجاد یک اپراتور لجستیک مشترک، لجستیک “بدون درز” را در طول این مسیر با معرفی یک سیاست تعرفه ای یکپارچه و حذف موانع اداری تضمین کند. کار برای ایجاد یک اپراتور لجستیک واحد در مسیر شرقی ‘شمال-جنوب’ مشابه شرکت حمل و نقل و لجستیک متحد در حال انجام است. در حال حاضر، طرف های قزاق و روسی مراحل مقدماتی برای ایجاد یک شرکت مشترک را به پایان رسانده اند. منتظر پاسخ طرف ترکمنستان در مورد مشارکت در این پروژه هستیم.

او تأکید کرد: در سال های اخیر، با توجه به تغییر مسیرهای لجستیکی سنتی، اهمیت کریدور حمل و نقل شمال-جنوب افزایش یافته است. ظرفیت این کریدور ۱۰ میلیون تن در سال است. در ۱۰ ماه گذشته، حجم بار حمل شده به ۱.۸ میلیون تن رسید. با توجه به پتانسیل کریدور، برنامه ریزی شده است که ظرفیت آن به ۲۰ میلیون تن افزایش یابد. برای این منظور، در ماه ژوئیه سال جاری، قزاقستان، ایران، ترکمنستان و روسیه یک نقشه راه برای توسعه همزمان کریدور حمل و نقل شمال-جنوب امضا کردند.

در فوریه ۲۰۲۴، مشخص شد که شرکت های راه آهن قزاقستان، روسیه و ترکمنستان توافق کردند تا یک شرکت مشترک برای توسعه حمل و نقل بار در شاخه شرقی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب ایجاد کنند. طبق این توافق، طرفین توانایی های خود را برای تشکیل نرخ های تعرفه رقابتی و سازماندهی حمل و نقل بدون درز کالا به ایران، هند، خاورمیانه و منطقه آسیا-اقیانوسیه ترکیب خواهند کرد.

همچنین باید اشاره کرد که کریدور حمل و نقل شمال-جنوب خود دارای سه شاخه اصلی است که بسته به نحوه دور زدن دریای خزر، از شرق یا غرب دور می زنند یا مستقیماً از طریق آب های آن عبور می کنند. مسیر شاخه شرقی از طریق سرزمین های روسیه، قزاقستان و ترکمنستان عبور کرده و به ایران می رسد و عمدتاً از خدمات ریلی تشکیل شده است. در حال حاضر، تخفیف هایی برای حمل و نقل در این مسیر از سوی اپراتورهای راه آهن سه کشور ارائه شده است. به عنوان مثال، راه آهن روسیه تخفیف ۲۰ درصدی برای حمل و نقل کانتینری ارائه می دهد اگر این حمل و نقل از طریق گذرگاه بولاشاک/سرکه تی اک در مرز قزاقستان با ترکمنستان انجام شود. به نوبه خود، قزاقستان تخفیف ۴۰ درصدی برای حمل و نقل تقریباً تمام انواع بار از طریق گذرگاه های مرزی با روسیه و ترکمنستان در نظر گرفته است و ترکمنستان تخفیف ۴۰ درصدی برای مسیر از طریق گذرگاه آک-یاولا در مرز با ایران و ۵۰ درصد تخفیف در صورتی که کالاها در انبار بار سرخس قبل از ارسال به بنادر ایرانی بارگیری شوند، ارائه کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.