اجرای حمل ونقل رایگان در کشور ناشناخته آفریقایی
اسواتینی اولین کشور آفریقایی است که حمل ونقل رایگان را برای شهروندان خود ارائه می دهد. دولت این کشور در ابتدای اجرای طرح، برای دو روز تعداد اتوبوس های بدون هزینه را در شهر گسترش داد تا مردم بتوانند رایگان سفر کنند و سپس این جنبش را به نفع شهروندان ادامه داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، حمل ونقل شهری در آفریقا با چالش های متعددی از جمله شهرنشینی سریع، افزایش موتورسیکلت ها و ترافیک سنگین مواجه است. این مسائل کیفیت زندگی در شهرها را تهدید و توسعه پایدار را مختل کرده است. وابستگی به سیستم های حمل ونقل غیررسمی مانند مینی بوس ها و موتورسیکلت ها، اغلب منجر به کیفیت خدمات ناکافی و نگرانی های ایمنی برای مسافران می شود. بسیاری از شهرهای آفریقایی در حفظ خدمات موجود حمل ونقل عمومی به دلیل نداشتن بودجه کافی و زیرساخت های ضعیف با مشکل مواجه هستند.
در آفریقا، مفهوم حمل ونقل عمومی رایگان به تازگی مورد توجه قرار گرفته است و اسواتینی، کشوری با تنوع زیستی غنی، به عنوان یک مثال قابل توجه در این زمینه شناخته می شود. دولت این کشور در دسامبر ۲۰۲۱ در جریان اعتصاب کارگران، خدمات اتوبوس رانی رایگان را برای تسهیل حرکت عمومی معرفی کرد که این اقدام گامی مهم در راستای حل چالش های حمل ونقل در منطقه بود.
این ابتکار نه تنها پاسخی به نیازهای فوری بود، بلکه پتانسیل راه حل های حمل ونقل رایگان برای کاهش مشکلات تحرک شهری در سراسر قاره را نیز نشان داد. اسواتینی به اولین کشور آفریقایی تبدیل شد که حمل ونقل رایگان را برای شهروندان خود ارائه می دهد. دولت در ابتدای این طرح، برای دو روز اتوبوس هایی را به کار گرفت تا مردم بتوانند بدون هزینه سفر کنند؛ این اقدام یک گام مهم بود زیرا بسیاری از کشورهای دیگر آفریقا در زمان اختلالات کارگری قادر به ارائه حمل ونقل عمومی رایگان نبودند اما این کشور توانست با هوشمندی، تردد مؤثری را در شهرها رقم بزند.
با وجود چالش ها، چندین شهر آفریقایی در حال بررسی راه حل های نوآورانه برای بهبود جابه جایی شهری هستند. به عنوان مثال کیگالی در رواندا و آدیس آبابا در اتیوپی روزهای بدون خودرو را به طور منظم اجرا کرده است که حمل ونقل غیرموتوری را ترویج می کند و مشارکت جامعه را در فضاهای شهری تشویق می کند. این ابتکار شاهد افزایش مشارکت بوده و به کاهش ترافیک و آلودگی کمک کرده است.
در حالی که ابتکار اسواتینی در حال حاضر منحصربه فرد است، اما سوالات مهمی درباره قابلیت اجرای برنامه های مشابه در سایر شهرهای آفریقایی ایجاد می کند. مزایای بالقوه شامل بهبود دسترسی به مشاغل و خدمات برای جمعیت های کم درآمد، کاهش ترافیک و افزایش گزینه های تحرک است.
با این حال، برای اینکه سیستم های حمل ونقل عمومی رایگان پایدار باشند، باید توسط سرمایه گذاری های زیرساختی قوی و ساختارهای حکومتی مؤثر که نیازهای همه ساکنان را اولویت بندی می کنند، حمایت شوند. این اقدام شامل ادغام تأمین کنندگان حمل ونقل غیررسمی در سیستم های رسمی و تضمین دسترسی برابر به خدمات در میان گروه های مختلف اجتماعی-اقتصادی است.