تحول در حمل و نقل عمومی تهران با ورود ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید
قرارداد تولید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که اقدام بی نظیری در تاریخ تهران است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران صفر تا ۱۰۰ اقدامات اخیر شهرداری تهران در حوزه اتوبوسرانی را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، سراغ مهدی علیزاده گفت: قرارداد تولید ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شده که اقدام بی نظیری در تاریخ بلدیه تهران است.
برای اطلاع از تغییراتی که در این حوزه طی حدود 24 ماه اخیر رخ داده به سراغ مهدی علیزاده؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران رفتیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان می شود:
در سال های گذشته تعداد قابل توجهی از اتوبوس های شهر تهران کاهش یافت و این ناوگان به وضعیت بحرانی رسید؛ طی دو سال اخیر برای بهبود اوضاع این ناوگان چه اقداماتی صورت گرفته است؟
بیش از 10 سال است که ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران، نوسازی نشده و اقدام جدی و جهادی در این راستا صورت نگرفته است؛ اگر هم در مقطعی این امر رخ داده با ارقام بسیار اندک بوده است.
برای اینکه شهر تهران در حوزه اتوبوسرانی با مشکل مواجه نباشد حداقل به 7000 اتوبوس نیاز داریم که در حال حاضر با این عدد مواجه نیستیم؛ زمانی که بنده اتوبوسرانی را تحویل گرفتم (بهمن 1401)، حدود 1800 اتوبوس شاغل در شهر وجود داشت اما اکنون این رقم را به 2100 دستگاه اتوبوس رسانده ایم.
در بودجه سال جاری بیش از 1300 میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد به بازسازی اتوبوس ها اختصاص داده شد بنابراین به اورهال (تعمیرات اساسی) اتوبوس ها توجه ویژه ای کردیم و با شرکت هایی که در این زمینه توانایی داشتند، قرارداد هایی منعقد کردیم که تا پایان سال جاری حداقل 500 دستگاه اتوبوس بازسازی شود.
اما کار بزرگی که در شهرداری با حمایت شورای شهر و همت علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران صورت گرفته این است که قرارداد تولید 3000 دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از 28 هزار میلیارد تومان منعقد شده که اقدام بی نظیری در تاریخ بلدیه شهر تهران محسوب می شود.
اتوبوس ها از چه زمانی وارد چرخه خدمت رسانی به شهروندان می شوند؟
طبق قرارداد منعقد شده، از آبان و آذر باید تحویل اتوبوس ها را آغاز کنند اما با مساعدت شرکت های طرف قرارداد و پیگیری های شهرداری تهران، بخش نخست اتوبوس ها شامل59 دستگاه اتوبوس تک کابین از شرکت عقاب افشان، 23 دستگاه اتوبوس از شرکت اسنا و18 دستگاه مینی بوس با ظرفیت 17 مسافر از شرکت سبلان خودرو تحویل گرفتیم.
در ایام اربعین نیز97 دستگاه اتوبوس از وزارت کشور تحویل گرفتیم که 75 درصد هزینه آن را دولت و 25 درصد آن را شهرداری پرداخت کرد.
مجموعاً در مدت زمان کوتاهی 200 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شد این در حالی است که در دوره گذشته مدیریت شهری طی 4 سال رقمی مشابه این به اتوبوس های تهران اضافه کردند.
با این حال در تلاش هستیم حداقل 1000 دستگاه اتوبوس دیگر از قرارداد مذکور دریافت کنیم البته لازم به ذکر است که همه قرارداد ها در دوره علیرضا زاکانی شهردار تهران و در اردیبهشت امسال منعقد شده است.
در قرارداد مذکور سهمی هم برای اتوبوس های برقی پیش بینی شده است؟
بله! یکی از بخش های ویژه این قرارداد تولید 1000 دستگاه اتوبوس برقی است که 500 دستگاه آن توسط گروه مپنا و 500 دستگاه دیگر توسط "عمادخودرو" تولید خواهد شد. عماد خودرو 250 اتوبوس 9 متری و 250 دستگاه اتوبوس 12 متری تولید خواهد کرد؛ هم اکنون در حال ورود به فاز اجرایی این قرارداد هستیم و امیدواریم حدود 100 دستگاه اتوبوس برقی 9 متری تا پایان سال جاری به مدیریت شهری تحویل داده شود.
در مدیریت فعلی شهری با وجود مشکلات گذشته یعنی تحریم و افزایش هزینه ها به دنبال تقویت و بهبود وضعیت اتوبوسرانی رفته ایم؛ بر این اساس از همه دستگاه های نظارتی و دولتی انتظار حمایت داریم تا با دلگرمی بیشتری به این روند ادامه دهیم.
اتوبوس ها با چه قیمتی خریداری شده است؟
اتوبوس هایی که شهرداری تهران به تنهایی خریداری کرده حدود 7 میلیارد تومان است.
شهردار وقت تهران در سال 96 شهرداری را با حدود 6000 دستگاه اتوبوس به دوره پنجم مدیریت شهری تحویل داد و آن ها حدود 2300 دستگاه اتوبوس به این دوره تحویل دادند، باقی اتوبوس ها که در این سال ها از رده خارج شدند، در توقفگاه ها هستند؟
بله؛ شرکت واحد اتوبوسرانی دارای2025 دستگاه اتوبوس ملکی (اتوبوس متعلق به شهرداری) و 3183 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی است که همانطور که گفتم 2100 مورد از آن ها شاغل (اتوبوس هایی که بدون نقص فنی مشغول خدمت رسانی می کنند) هستند.
حدود 700 دستگاه اتوبوس نیز به صورت کوتاه مدت متوقف هستند، یعنی در انتظار تعمیر برای بازگشت به خطوط اتوبوسرانی اند اما 953 تعداد اتوبوس نیز به صورت بلند مدت متوقف هستند که باید آنها را با اورهال به چرخه خدمت رسانی بازگردند.
هزینه بازسازی هر اتوبوس چقدر است؟
قراردادی که برای بازسازی اتوبوس ها منعقد شده بستگی به نوع اتوبوس دارد اما به طور میانگین 1.5 میلیارد تومان در نظر گرفته ایم که این رقم ممکن است برای برخی اتوبوس ها بیشتر و برای برخی دیگر کمتر تمام شود.
برای اورهال اتوبوس های بخش خصوصی هم اقدامی صورت گرفته است؟
برای اورهال اتوبوس های بخش خصوصی به ازای هر دستگاه 500 میلیون تومان یارانه می پردازیم تا دوباره به چرخه خدمت رسانی بازگردند.
بخش خصوصی از زمان شیوع کرونا به تدریج متضرر و از تعداد اتوبوس هایشان آن ها کاسته شد؛ برای تقویت این بخش چه برنامه ای دارید؟
بعد از شیوع کرونا استفاده از اتوبوس های ملکی و بخش خصوصی کاهش یافت اما بعد از بازگشت شرایط به روال عادی، با شرکت های بخش خصوصی جلسات متعددی داشتیم در این راستا قراردادی برای اورهال 140 دستگاه اتوبوس با آن ها منعقد کردیم تا با یارانه ای که در اختیارشان قرار می دهیم، اتوبوس ها را تا پایان آذر ماه دوباره به خطوط بازگردانند و ظرفیت 40 یا 60 درصدی خدمات رسانی در خطوط آنها را به 90 درصد برسانیم.
در حال حاضر حدود 1100 اتوبوس متعلق به بخش خصوصی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستند و حدود 500 دستگاه از اتوبوس های این بخش نیازمند اورهال هستند که با قرارداد مذکور 140 دستگاه از آن ها بعد از اورهال وارد ناوگان خواهند شد و باقی آن ها نیز به تدریج به چرخه حمل و نقل عمومی باز می گردند.
برای تعویض مخازن سوخت اتوبوس ها چه اقداماتی انجام شده است؟
مخازن سوخت اتوبوس های شهرداری که البته تعداد آن ها اندک است، مشکلی وجود ندارد چراکه نسبت به تعویض آن ها اقدام کرده ایم، برای اتوبوس های بخش خصوصی نیز قراردادی با شرکت اطلس توانای وزارت دفاع داریم و بخش خصوصی را مکلف به تعویض مخازن کرده ایم چرا که در غیر این صورت اجازه فعالیت در ناوگان را نخواهند داشت.
یکی دیگر از اقدامات مدیریت شهری مربوط به فعال کردن 2 دستگاه متروباس بود؛ 2 دستگاه دیگر از چه زمانی سرویس دهی خود را آغاز می کند؟
چند ماه است روی 4 دستگاه متروباس کار می کنیم که در سال 92 و در زمان فعالیت مدیریت وقت شهری خریداری شد، اما سرویس دهی آن ها به دلیل نقص فنی از سال 96 متوقف شد اما به دنبال حل مشکلات آن ها نبودند.
این اتوبوس ها حدود 300 نفر ظرفیت دارد و ساخت کشور سوییس است که تعمیر آن ها نیاز به همت داشت! بنابراین با تلاش های صورت گرفته 2 دستگاه از 4 متروباس مذکور را با کمک شرکت فروشنده محصول، اورهال کردیم و قرار است تا پایان مهر ماه 2 دستگاه دیگر را هم به چرخه خدمات رسانی اضافه کنیم.
متروباس ها بعد از راه اندازی با مدتی فعالیت بازهم به سرویس دهی نیاز داشتند اما این مسأله موجب انتقاد برخی رسانه ها شد که برای بنده جای تعجب داشت. این در حالی است که خودرویی که چندین سال متوقف بوده دچار مشکلاتی می شود که برخی از آنها بعد از به حرکت درآمدن مشخص می شود. متروباس ها در خط خاوران ـ آزادی فعال شده اند و در حال برطرف کردن ایرادات آن ها هستیم اما همت برای تعمیر و راه اندازی آن ها نکته مثبت قضیه است.
آیا استفاده از متروباس ها در مسیر خاوران ـ آزادی دلیل خاصی دارد؟ امکان استفاده از آن در سایر نقاط تهران وجود ندارد؟
اولویت ما استفاده از متروباس ها در مسیر تهرانپارس-آزادی بود اما به دلیل اینکه درهای متروباس ها سمت راست خودرو قرار دارد و اکثر اتوبوس های بی آر تی چپ در هستند، مجبور به استفاده آن ها در این مسیر شدیم علاوه بر این امکان استفاده از آن ها در خط تجریش-ولی عصر (عج) هم به دلیل سراشیبی بودن مسیر، وجود نداشت. در سال 92 نیز به نیت استفاده درهمین مسیر فعلی خریداری شدند.
طرح همیار اتوبوس از چه زمانی آغاز شده و چه کارکردی دارد؟
ما بر عملکرد همکاران خود نظارت مستمر و دائمی داریم اما اکنون امکان نظارت مردم بر ما با طرح همیار اتوبوس فراهم شده است. این طرح با هدف مشارکت اجتماعی و به منظور ارتقای سطح خدمات رسانی هرچه مطلوب تر به شهروندان به ویژه دانش آموزان و دانشجویان از ابتدای مهر ماه اجرایی شده است.
شهروندان می توانند از طریق وارد کردن کد دستوری *137*22# به آسانی در طرح همیار اتوبوس و نظرسنجی درباره وضعیت ایستگاه و اتوبوس ها شرکت کنند.