بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ بلوتوث؛ راهی به رهایی از ترافیک

◄ بلوتوث؛ راهی به رهایی از ترافیک
|

تین نیوز | به گفته پژوهشگران، پروژه حسگر نظارت بلوتوثی ترافیک دانشگاه شریف، در صورت عملیاتی شدن سامانه حسگرهای بلوتوثی، شهروندان می‌توانند زمان رسیدن خود به مقصد را با خطای کمی دریابند. همچنین پیش بینی دقیق نتایج طرح‌های ترافیکی نیز با استفاده از این سامانه امکان‌پذیر است. در حال حاضر برای استفاده عملی از این سامانه، مذاکراتی برای تهیه 50 دستگاه حسگر آن با شرکت کنترل ترافیک تهران در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز بنا بر اعلام سایت دانشگاه شریف، گسترش استفاده از بلوتوث در ابزارهای مخابراتی باعث شده امروزه در بسیاری از خودروها حداقل یک دستگاه مجهز به بلوتوث مثل تلفن همراه پیدا شود. این بلوتوث‌ها، هر کدام یک کد شناسایی اختصاصی دارند که شما با استفاده از آن می‌توانید نام دستگاه خود را برای شناخته شدن توسط دیگران مشخص کنید.

حالا اگر با استفاده از حسگرهایی که در فواصل مشخص نصب شده‌اند، روزانه بلوتوث‌های داخل خودروهای عبوری را شناسایی و مسیر حرکت آن‌ها را دنبال کنیم، اطلاعات سودمندی از وضعیت ترافیکی در اتوبان‌ها به دست خواهیم آورد که امکانات فراوانی را برای شهروندان فراهم می‌کند. این ایده به تازگی توسط پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف عملی شده است.

چه کسی می‌تواند تنها از روی یک نوشته که به شما می‌گوید ترافیک سنگین است یا سبک، زمان دقیق رسیدن به مقصد را بفهمد؟ اما با کمک اطلاعات این سامانه می‌توانید زمان بندی خود را برای رسیدن به مقصد، به راحتی تنظیم کنید.

ممکن است از اینکه بتوانید در آینده‌ای نزدیک، وضعیت دقیق ترافیک در هر لحظه را با نگاه به تابلوهای شهری بفهمید، خوشحال شده باشید، اما کارشناسان با استفاده از اطلاعات به دست آمده، کارهای بیشتری می‌کنند. آن‌ها پس از به دست آوردن اطلاعاتی مانند سرعت خودروهای عبوری در زمان‌های مختلف، این داده‌ها را مورد تحلیل قرار داده و مدل‌های ترافیکی اتوبان‌ها را تهیه می‌کنند که این اطلاعات و مدل‌ها برای مدیران و مسئولین کنترل ترافیک، حکم طلا را دارد.

از طرفی به دلیل ارتباط سرعت لحظه‌ای خودروها با آلودگی تولید شده توسط آن‌ها، حتی می‌توان میزان آلودگی هوای ناشی از خودروها، طی ساعات مختلف را پیش‌بینی کرد.

هرچند ممکن است بخشی از خودروها، دستگاه بلوتوث نداشته باشند اما سعید دهقانی، دست اندر کار پروژه می‌گوید: همان تعداد خودروی عبوری که بلوتوث روشن دارند برای تشخیص سرعت حرکت ترافیک کفایت می‌کند. به گفته وی یکی از آزمایش‌ها نشان داد تعداد خودروهایی که دستگاه بلوتوث روشن دارند از آنچه پیش بینی می‌کردیم هم بیشتر بود. دهقانی معتقد است در صورت ترکیب اطلاعات سامانه حسگرهای بلوتوثی با دوربین‌های شهری، حجم اطلاعات و دقت آن‌ها افزایش خواهد یافت.

این پروژه که با همکاری شرکت کنترل ترافیک تهران انجام شده، به عنوان طرح برگزیده جشنواره شیخ بهایی و رتبه اول جشنواره کارآفرینی و کسب و کار دانشگاه شریف در سال 92 شناخته شده است و امسال نیز کاندیدای بخش فن آفرینی جشنواره شیخ بهایی است.

به گفته مسئولان این پروژه، در صورت عملیاتی شدن سامانه حسگرهای بلوتوثی، شهروندان می‌توانند، زمان رسیدن خود به مقصد را با خطای کمی دریابند، همچنین پیش بینی دقیق نتایج طرح‌های ترافیکی نیز با استفاده از این سامانه امکان‌پذیر است. در حال حاضر برای استفاده عملی از این سامانه، مذاکراتی برای تهیه 50 دستگاه حسگر آن با شرکت کنترل ترافیک تهران در حال انجام است.

وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سرپرست این پروژه می‌گوید: سامانه حسگرهای بلوتوثی می‌تواند در پیدا کردن گلوگاه‌های حمل و نقل و مدیریت ترافیک به مسئولین شهر کمک‌های خوبی بکند. به گفته این استاد دانشگاه شریف، در حال حاضر برای پیدا کردن الگوی سفر مردم، فعالیت‌های آماری با روش‌های دیگر انجام می‌شود که هزینه‌های هنگفتی را بر دولت تحمیل می‌کنند. اما با استفاده از حسگرهای بلوتوثی، پیش‌بینی می‌شود تا 6 برابر این هزینه‌ها کاهش یابد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.