بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

ایرانگردی با اتوبوس های کرونایی در خراسان شمالی

درحالی خراسان شمالی این روزها به دلیل عادی انگاری با روند صعودی آمار بیماران کرونایی به خصوص شیوع ویروس جهشی انگلیسی مواجه است که تشدید این رفتارها در ناوگان حمل و نقل برون شهری قوز بالا قوز شد.

ایرانگردی با اتوبوس های کرونایی در خراسان شمالی
تین نیوز |

درحالی خراسان شمالی این روزها به دلیل عادی انگاری با روند صعودی آمار بیماران کرونایی به خصوص شیوع ویروس جهشی انگلیسی مواجه است که تشدید این رفتارها در ناوگان حمل و نقل برون شهری قوز بالا قوز شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافربری را مشروط به جابجایی مسافر با ۵۰ درصد از ظرفیت کرد که این روزها به دلیل ضعف نظارتی دستگاههای مرتبط شامل دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت از یک سو و راهداری و حمل و نقل جاده ای از سوی دیگر باعث شد تا این مصوبه از سوی رانندگان و حتی شرکت های مسافربری صادرکننده بلیت نیز رعایت نشود.

 ضدعفونی نکردن کامل اتوبوس ها در هر بار جابجایی مسافر و توقف بین راهی برای تنفس گیری در هر سه ساعت رانندگی از دیگر رفتارهای عادی انگارانه در ناوگان حمل و نقل عمومی استان خراسان شمالی است که تاکنون با برخورد متولیان امر مواجه نشده است و یا این که حداقل این برخورد ها به مردم اطلاع رسانی نشده است.

آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی را در ناوگان حمل و نقل عمومی حدود ۲۶ درصد اعلام کرد که پایین ترین سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن سرپوشیده است.

 براساس آخرین ارزیابی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت و درمان هم اکنون از هشت شهرستان استان خراسان شمالی سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین در وضعیت نارنجی و شهرستان های مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و فاروج در وضعیت زرد و زار و جرگلان نیز در وضعیت آبی قرار دارد و بیش از 200 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستری هستند

تبانی شرکت های مسافربری با رانندگان

اگرچه شرکت های مسافربری برای مصون ماندن از جرایم پیش بینی ستاد مقابله با ویروس کرونا  برای هر اتوبوس حدود نصف ظرفیت بلیت صادر می کنند، ولی بررسی ها  خبرنگار ایرنا نشان می دهد که این شرکت ها با همدستی رانندگان خاطی مابقی ظرفیت مسافران را در خارج از پایانه های مسافری در ایستگاههای بین راهی بدون بلیت  تکمیل می کنند.

طبق آمار روزانه به طور میانگین ۵۰ اتوبوس مسافربری از پایانه های خراسان شمالی به سمت شهرستان های مختلف مسافران را جابجا می کنند که این آمار در تعطیلات نوروزی با افزایش مسافران به ۸۰ اتوبوس در روز رسید.

 

یکی از شهروندان بجنوردی در این باره گفت: بسیاری از اتوبوس ها بدون رعایت پروتکل های بهداشتی اقدام به جابه جایی مسافران با تمام ظرفیت می کنند و اگر در ابتدای راه نیز بازرسان بر چگونگی رعایت این پروتکل ها توسط مسافران و راننده و بر بهداشت فضای داخل اتوبوس نظارت دارند، اما پس از حرکت نه تنها رانندگان بلکه برخی از مسافران نیز پروتکل ها را به فراموشی می سپرند.

حسین رضایی افزود: رانندگانی که موظف به سوار کردن مسافر فقط  نصف ظرفیت هستند، نه تنها این مصوبه را رعایت نمی کنند که با تکمیل ظرفیت ها دیگر پروتکل بهداشتی همان رعایت  فاصله گذاری اجتماعی را نیز زیر پا می گذارند.

وی گفت: بازرسان بهداشت فقط در پایانه ها بر بر اتوبوس ها نظارت دارند و نمی توانند در طول مسیر نیز رعایت پروتکل ها را نظاره گر باشند اما رانندگان منفعت اقتصادی را به سلامت مردم ترجیح می دهند و اتوبوس ها را به طور کامل و حتی بیش از ظرفیت پر می کنند.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز گفت: تقریبا در طول ماه چند بار به گرگان می روم اما در طول یک سال گذشته تقریبا هیچ اتوبوسی فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده است و مواردی که باعث برخورد با رانندگان متخلف شود را در این مدت مشاهده نکردیم.

اعظم خاکی افزود : تمام اتوبوس های شمال وتهران چه آن هایی که مبدا حرکت آن ها از مشهد است و چه آن هایی که از پایانه بجنورد حرکت می کنند در اطراف میدان شهید محمد زاده بجنورد توقف می کنند و تا ظرفیت آن ها تکمیل نشود حرکت نمی کنند.

وی خاطرنشان  کرد: اگر ماموران پلیس راه که یکی از متولیان نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در ناوگان حمل و نقل برون شهری محسوب می شود، سخت گیری که نسبت به تاخیر در ساعت کاری رانندگان دارند را نسبت به رعایت پروتکل ها داشته باشند، قطعا رانندگان به خود اجازه تکمیل ظرفیت صندلی ها را نمی دهند.

توپ ضعف نظارتی در میدان پلیس و راهداری

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی در این مورد می گوید: بازرسان ما بر حمل و نقل عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص مصوبه ۵۰ درصد ظرفیت صرفا در پایانه های مسافربری انجام می شود و تمام رانندگان نیز بدون دریافت تاییدیه بازرسان ما نمی توانند مجوز تردد دریافت کنند.

علی رضا نورزیان رفتارهای عادی انگاران ناوگان حمل و نقل مسافری به خصوص اتوبوس ها را مربوط به خارج از پایانه و دور از دسترس نظارت ماموران بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان دانست و اظهارداشت: نظارت بر اجرای پروتکل ها در خارج از پایانه های مسافربری باید بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده ای و پلیس راهها باشد و اگر این ها به درستی نظارت را انجام دهند، بخش زیادی از مشکلات رفع می شود.

وی تخلف رانندگان را در عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در بین راهها مورد تایید قرار دارد و اعلام کرد که دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ابزار لازم را برای نظارت بر اتوبوس ها در طول مسیر را ندارد.

وی یکی از راهکارهای نظارت بر فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافری را در طول مسیر، نهادینه کردن رعایت پروتکل ها در اذهان عمومی و احساس مسوولیت بیشتر مسافران نسبت به سلامتشان اعلام کرد و اظهارداشت : قطعا مسافران می توانند این تخلفات را به راهداری و حمل و نقل جاده ای و حتی پلیس راه اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

 

مسافران مقصر اصلی

یک کارشناس حمل و نقل و ترافیک در این مورد گفت :براساس قوانین حمل و نقل و ترافیک هر گونه جابجایی مسافران بدون دریافت بلیت در خارج از پایانه های مسافری غیر قانونی است و اگر این قوانین به درستی از سوی رانندگان و مردم رعایت شود، تا حد زیادی مشکلات ما به خصوص در همه گیری ویروس کرونا کاهش می یابد.

محمد نقویان گفت : تا زمانی که مسافران بدون تهیه بلیت سوار اتوبوس می شوند،   رانندگان نیز مسافر بین راهی سوار می کنند و این موضوع حتی با وجود همه گیری کرونا اتفاق می افتد.

وی ضرر و زیان های ناشی از همه گیری ویروس کرونا بر حمل و نقل عمومی مسافربری را دلیل اصلی عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در جابجایی مسافران با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و اظهارداشت : متاسفانه با وجود  ضرر و زیان های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بر ناوگان مسافربری تسهیلات به این حوزه با تاخیر پرداخت شد و گاها نیز تسهیلات نتوانست این ضررها را جبران کند و به ناچار رانندگان و مالکان اتوبوس ها  زیر بار رعایت پروتکل ها نمی روند.

نقویان معتقد است که وزارت راه و شهرسازی می تواند با افزایش نرخ بلیت اتوبوس ها خسارت های ناشی از فعالیت با نصف ظرفیت ناوگان را جبران کند تا آنها مجبور نشوند که ضررهای خود را با به خطر انداختن سلامت خود و مسافران تا حدودی جبران کنند.

تخلف زیر دست دستگاههای عریض و طویل نظارتی  

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی منکر تخلفاتی که انجام می شود نیست و می گوید: مردم باید در این زمینه با ما همکاری کنند زیرا نیروهای ما کفاف کنترل همه تردد ها با ناوگان حمل و نقل عمومی را ندارند و با وجود تلاش شبانه روزی نیرو های راهداری و پلیس راه باز هم احتمال رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی وجود دارد.

 سعید سبحانی اظهارداشت: برای رعایت سفت و سخت پروتکل های بهداشتی در اتوبوس ها به خصوص قانون ۵۰ درصد ظرفیت نیاز به همکاری مسافران داریم و این افراد می توانند در صورت مشاهده تخلف در ناوگان، شماره پلاک ناوگان را به شماره ای که در داخل اتوبوس ها نصب شده، پیامک کنند و قطعا با متخلفان برخورد می شود.

 

 وی اضافه کرد : در شرایط فعلی عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری به ویژه اتوبوس از سوی بازرسان اداره کل راهداری،  مدیران فنی و مدیران عامل شرکت های حمل و نقل انجام می شود و  این افراد ملزم به نظارت و تکمیل فرم های مربوطه هستند و در این راستا اجرای پروتکل های بهداشتی مهمترین موضوع در اعزام وسیله نقلیه از سوی شرکت های حمل و نقل است.

معاون اهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان شمالی داشتن ماسک و دستکش را در طول سفر برای مسافران الزامی دانست و اظهارداشت : شرکت های حمل و نقل نیز موظفند تا در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان مسافری اتوبوسی  را بلیت فروشی کنند.

سبحانی اظهارداشت : به طور میانگین  روزانه ۵۰ اتوبوس  کار جابجایی مسافران را انجام می دهند که در روزهای تعطیل با استقبال مسافران، این جابجایی با ۸۰ اتوبوس از پایانه های سطح استان به مقصد دیگر استان ها  انجام می شود.

وی اضافه کرد : در ایام تعطیل نوروزی ۳۸۷ ناگان حمل و نقل عمومی مورد بازدید نظارت قرار گرفت و در طی این بازدید ها به رانندگانی که برای بار اول تخلف می کنند تذکر و در صورت تکرار تخلفات کارت هوشمند آن ها غیر فعال می شود.

نظارت نامحسوس

معاون راهداری خراسان شمالی در مورد چگونگی نظارت ها در طول مسیر حرکت اتوبوس ها نیز گفت : نظارت ها توسط گشت های محسوس و نامحسوس و هم چنین در ایستگاه های پلیس راه همه روز و به طور شبانه روزی توسط نیروهای این اداره کل و پلیس راه انجام می شود و در صورتی که ناوگان دیگر استان ها در استان ما تخلف انجام دهد برابر با شیوه نامه پرونده تشکیل شده به استان مبدا فرستاده می شود.

سبحانی با اشاره به نظارت محسوس و نامحسوس بر فعالیت اتوبوس های برون شهری در همه گیری ویروس کرونا هیچ اشاره ای به آمار برخورد با عادی انگاران کرونایی در این ناوگان ارایه نکرد.

وی افزود:از ۲۵ اسفند ماه  سال ۹۹ تا ساعت ۲۴ روز  ۱۵ فروردین، ۷۸ هزار و ۳۲۶ مسافر توسط ۱۲ هزار و ۸۷۲ وسایل نقلیه عمومی از مبادی شهرستان های استان به سایر نقاط جابه جا شده اند که نسبت به سال ۹۹ تعداد مسافران  ۱۱۸.۵درصد و  وسایل نقلیه  ۲۳۰ درصد رشد داشت.

وی با اشاره به محدودیت های کرونایی سفر در سال گذشته اظهار داشت: این محدودیت ها در سال ۹۹ تعداد  سفرها را به شدت کاهش داد اما اگر تعدا  سفرها و مسافران را با سال ۹۸ مقایسه کنیم متوجه می شویم که بیشتر ناوگان نقلیه عمومی پروتکل تردد با نیمی از ظرفیت را رعایت کرده اند.

وی گفت: امسال تعداد مسافران به نسبت سال ۹۸، ۲۴.۵ درصد درصد کاهش داشت ولی تعداد جابه جای ها با ناوگان نقلیه عمومی  ۸درصد رشد داشت و  امر نشان می دهد ناوگان حمل و نقل مسافر در استان مصوبه ستاد کرونا را مبنی بر حرکت با نیمی از ظرفیت خود رعایت کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: در عین حال اجرای  دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای تمام دستگاههای دولتی و خصوصی لازم الاجراست و عمل نکردن به آن ها قابل چشم‌پوشی، تسامح و تعارف نیست حتما باید به ریز اجرا شود و به همین دلیل مسافرانی که هر مشکلی را  در این زمینه می‌بیند، می توانند به اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و یا نمایندگان این اداره کل در پایانه های مسافربری اطلاع رسانی کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.