◄ خودروهای فرسوده معضل سال 1400
در برنامه پنجم توسعه سن فرسودگی خودروهای سواری 20 سال تعیینشده است. میلاد بیگی مدیر گروه خودرو و اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر بابیان این مطلب افزود: طبق آمار در حال حاضر بین یکمیلیون 200 هزارتا یکمیلیون پانصد هزار دستگاه خودرو سواری فرسوده در ایران تردد دارند.
در برنامه پنجم توسعه سن فرسودگی خودروهای سواری 20 سال تعیینشده است.
میلاد بیگی مدیر گروه خودرو و اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر بابیان این مطلب افزود: طبق آمار در حال حاضر بین یکمیلیون 200 هزارتا یکمیلیون پانصد هزار دستگاه خودرو سواری فرسوده در ایران تردد دارند.
او ادامه داد: اگر به همین نحو پیش برویم با توجه به اینکه خودروهای تولیدی از سال 76 از امسال به ناوگان فرسوده افزوده میشوند؛ تا سال 1400 دچار بحران خودروهای فرسوده خواهیم شد.
میلاد بیگی گفت: اگر نتوانیم خودروهای فرسوده را اسقاط و از رده خارج کنیم، قطعاً با مشکل شدید در حوزه آلایندگی، مصرف سوخت و اشباع بازار خودرو در کشور روبرو میشویم.
او اشاره کرد: یکی از ضرورتهایی که اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر موضوع آلایندگی دارد، کنترل مصرف سوخت است؛ یعنی اگر فقط خودروهای سواری را در نظر بگیریم، خروج هر صد هزار خودرو فرسوده حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین صرفهجویی میکند.
میلاد بیگی درباره میزان خودروهای فرسوده از رده خارجشده گفت: سالهای اخیر حدود ۳۰۰ هزار خودرو از رده خارج کردهایم و باید تا سال ۱۴۰۰ میزان تقاضا برای گواهی اسقاط را به یکمیلیون و ۴۰۰ هزار خودرو برسانیم. خروج این میزان خودرو، قطعاً سهم بالایی در صرفهجویی مصرف سوخت کشور خواهد داشت. این موضوع برای خودروهای سواری بود و اگر خودروهای گازوئیلی که شامل کامیونها و تریلرها نیز میشود هم از رده خارج و اسقاط شود، سالانه شامل ۸۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در کشور صرفهجویی میشود.
او به مسئله اشباع بازار نیز اشاره کرد و افزود: با همین روندی که صنعت خودرو در حال طی کردن است تا چند سال آینده به مرز اشباع در بازار خودرو نزدیک میشویم و براساس مطالعاتی که انجام دادهایم، اگر بتوانیم تا سال ۱۴۰۴ تمام خودروهای موجود را از رده خارج کنیم، تقریباً بهطور میانگین سالیانه ۳۳۰ هزار دستگاه میتوانیم بیشتر خودرو بفروشیم.