◄ درخواست آلمان برای تشدید استانداردهای آلایندگی خودروها
میزان آلایندگی خودروهای تولیدی در مجامع پیشرفته همیشه از دغدغههای مهم کارشناسان بوده است. به همین دلیل با گذر زمان سازمانهای محیط زیستی استانداردهای سختگیرانهتری برای خودروها وضع میکنند که باعث میشود تا خودروسازان هرساله در پی کاهش آلایندگی تولیدی توسط محصولاتشان باشند.
میزان آلایندگی خودروهای تولیدی در مجامع پیشرفته همیشه از دغدغههای مهم کارشناسان بوده است. به همین دلیل با گذر زمان سازمانهای محیط زیستی استانداردهای سختگیرانهتری برای خودروها وضع میکنند که باعث میشود تا خودروسازان هرساله در پی کاهش آلایندگی تولیدی توسط محصولاتشان باشند.
سونیا شولتسه، وزیر محیطزیست آلمان پیشنهاد کرده تا میزان آلایندگی مجاز خودروهای سواری در فاصله سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ بازهم کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری آلمانی دویچهوله، وزیر محیطزیست آلمان پیشنهادی به کمیسیون اروپا ارائه کرده است که بر اساس آن میزان آلایندگی مجاز خودروهای سواری سبک در اروپا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت. این پیشنهاد در حالی طرحشده است که اتحادیه اروپا پیش از این خواستار کاهش ۳۰ درصدی حد مجاز آلایندگی خودروهای سواری شده بود.
شولتسه از کمیسیون اروپا خواسته است میزان آلایندگی مجاز خودروها در سال ۲۰۲۵ نسبت به سطح استاندارد سال ۲۰۲۱ نیز ۲۵ درصد کاهش یابد.
به گزارش تیننیوز به نقل از دنیای اقتصاد، کمیسیون اروپا پیشتر اعلام کرده بود آلایندگی مجاز خودروها در سال ۲۰۲۵ بالغبر ۱۵ درصد کمتر از میزان مجاز در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. در متن این پیشنهاد اشارهشده است کاهش حد مجاز آلایندگی اقدامی اجتنابناپذیر در جهت ترویج خودروهای برقی و پاک و تضمین پیشتازی خودروسازان آلمانی در آینده است.
بهتازگی دونالد ترامپ در اقدامی مغایر با سازوکار جهانی، با حذف چند استاندارد آلایندگی از استانداردهای اجباری خودروهای ساخت آمریکا، موجب کاهش هزینه تولید این محصولات نسبت به محصولات اروپایی شده است.
این اقدام رئیسجمهور آمریکا موجب عکسالعملهای منفی حتی از سوی خودروسازان آمریکا شده است.
چنین اقدامی باعث میشود تا تولیدات خودروسازان آمریکایی برای صادرات به کشورهایی مانند ژاپن و اروپا دچار مشکل شوند.