◄ توقف اسقاط خودروهای فرسوده با ممنوعیت واردات خودرو
با توقف واردات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده نیز متوقف شد. مصطفی جودی عضو هیأتمدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده با اعلام این خبر افزود: واردکنندگان خودرو با توجه به حجم موتور خودروهای وارداتی، موظف به خرید گواهی اسقاط و از رده خارج کردن تعدادی خودروی فرسوده بودند که با توقف واردات، این پروسه متوقف شد.
با توقف واردات خودرو، اسقاط خودروهای فرسوده نیز متوقف شد. مصطفی جودی عضو هیأتمدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده با اعلام این خبر افزود: واردکنندگان خودرو با توجه به حجم موتور خودروهای وارداتی، موظف به خرید گواهی اسقاط و از رده خارج کردن تعدادی خودروی فرسوده بودند که با توقف واردات، این پروسه متوقف شد.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، جودی بابیان اینکه در حدود یک سال گذشته بهدلیل نوسانات ایجادشده در واردات خودرو، فرایند اسقاط خودروهای فرسوده کند شده بود، خاطرنشان کرد: بعد از اعلام تصمیم اخیر دولت مبنیبر ممنوع شدن واردات خودرو، فرایند اسقاط خودروهای فرسوده نیز بهطور کامل متوقفشده است.
عضو هیأتمدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده ادامه داد: در این شرایط تعداد زیادی گواهی اسقاط روی دست مراکز اسقاط خودرو مانده که خریداری ندارد.
او افزود: اسقاط خودروهای فرسوده یک طرح ضروری و کلان ملی است و نباید فقط متکی به واردات خودرو باشد زیرا در آن صورت با اتفاقاتی همچون ممنوعیت واردات خودرو، این طرح ملی متوقف میشود.
جودی بابیان اینکه درحالحاضر جلساتی با ستاد مدیریت حملونقل و سوخت برای رفع این مشکل در جریان است، تصریح کرد: در این شرایط پیشنهاد ما این است که دو درصد از هزینههای شمارهگذاری خودروهای داخلی و وارداتی، به تأمین هزینههای لازم برای اسقاط خودروهای فرسوده تعلق گیرد.
او ادامه داد: سالانه حدود یکمیلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور شمارهگذاری میشود که با اختصاص دو درصد از هزینههای شمارهگذاری آنها به اسقاط خودروهای فرسوده، منابع مالی عظیمی برای این طرح ملی تأمین خواهد شد.
اسقاط خودروهای فرسوده نهتنها موجب رونق بازار خودروهای داخلی میشود، بلکه باعث افزایش ایمنی، کاهش تلفات، آلودگی هوا و صوتی میشود. با توقف واردات وزارت صنعت باید راهکاری برای تشویق مردم به اوراق خودروهای فرسوده بی اندیشد.