◄ بازار خودرو قفل شد
در پی اعلام قیمتهای جدید محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی، بازار خودرو قفل شد.
در پی اعلام قیمتهای جدید محصولات دو خودروساز بزرگ داخلی، بازار خودرو قفل شد.
بهگزارش تیننیوز به نقل از خبرآنلاین، دی ماه، زمان افزایش قیمت خودرو بود. در این ماه به فاصله کوتاهی خودروسازان قیمت تولیدات خود را افزایش دادند و برخی خودروها نظیر پراید که پرتیراژترین خودروی تولید داخل محسوب میشود، دو بار پیاپی در فاصله یک هفته افزایش قابلتوجه قیمت را تجربه کرد. این اتفاق سبب شد بازار خریدوفروش خودرو به گفته برخی فعالان سنگکوب کند چراکه قیمتهای تازه امکان خریدوفروش را از میان برد.
پس از افزایش قابلتوجه قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، تلاش برای تبدیل نقدینگی به کالا در دستورکار بسیاری از دارندگان سرمایههای خرد قرار گرفت. بازار خریدوفروش داغ بود و این فقط خودرو نبود که در تیررس سرمایههای سرگردان فراری از کاهش ارزش قرار گرفت. ارز، سکه، طلا و مسکن همگی اقلامی بودند که با هجوم سنگین سرمایهها روبرو شدند.
داستان خودرو اما متفاوت بود. خودروسازان در این مقطع درحالی دست بهپیشفروشهای مکرر زدند که تحت تأثیر تحریم و اعلام نبود قطعه کافی، تزریق خودرو به بازار را متوقف کرده و سطح تولیدات خود را بهشدت کاهش داده بودند. بااینحال پیشفروشها، براساس کد ملی و بابشدن اصطلاحاتی چون خودرو اولی و ... نیز نتوانست تب فراگیر خرید خودرو را به عرق بنشاند. روند پیشفروش خودرو در کنار عدم تحویل خودروهای قبلی و عدم ارسال دعوتنامه برای خریداران ادامه داشت که کمکم بحث افزایش قیمت خودرو بار دیگر مطرح شد.
دی اما ماه موعود برای خودروسازان بود. قیمتها دو بار پیاپی افزایش یافت و نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد که اتفاقاً این میزان افزایش کافی نیست و مقرر است رشد قیمتها در سه مرحله تداوم یابد.
حالا آنها که خودرو پیشخرید کرده بودند میپرسیدند قرار است خودروها را به قیمت روز بگیرند یا به قیمت زمان ثبتنام؛ پاسخ همانقدر که معلوم بود، نامعلوم مینمود. گفتند خودروهای ثبتنامشده تا مرداد، مشمول افزایش قیمت نمیشوند؛ اما کمی بعد استفاده از عبارت خودروهای فروش قطعی، معادله را به هم زد. درحالی تأکید میشود خودروهای فروش قطعی مشمول افزایش قیمت نمیشوند که بخش عمده خودروهای پیشفروش شده، دریافتهای علیالحساب دارند.
خریدوفروش حواله هم در بازار با کاهش شدید روبرو شد. حالا دیگرکسانی که به امید حفظ ارزش پول خود خودرو خریدند، با شرایط تازهای روبرو شدهاند.
این درحالی است که سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران میگوید ۹۰ درصد پیشخرید کنندگان خودرو سرمایهگذار بودند نه مصرفکننده.
موتمنی گفت: بازار هنوز سردرگم است باید دید در روزهای آتی شکل تحویل خودرو چگونه است. اگر خودروسازان خودروهای تولیدی خود را پنج تا ۱۰ روزه به فروش برسانند قیمتها تغییر نمیکند؛ اما فروش بلندمدت همچنان قیمت در بازار آزاد را تحت تأثیر قرار میدهد.
به گفته او تحویل خودروهای معوق میتواند قیمتها را تا حدی منطقی کرده و از فشار موجود بر بازار بکاهد.
عباس تابش معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان حمایت دراینباره گفت بود: براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد.