بازدید سایت : ۶۹۳۳۳

بیکاری ۵۰۰ هزار کارگر مراکز اسقاط خودرو

عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: اکنون با ممنوعیت واردات خودرو و عدم انجام تعدات خودروسازها در این خصوص می‌توان گفت 85 درصد مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و باقی 25 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

بیکاری ۵۰۰ هزار کارگر مراکز اسقاط خودرو
تین نیوز |

عضو هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: اکنون با ممنوعیت واردات خودرو و عدم انجام تعدات خودروسازها در این خصوص می‌توان گفت 85 درصد مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و باقی 25 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایلنا، در نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده سید یداله مرتضوی با اشاره به اهداف تشکیل احداث مراکز اسقاط در کشور گفت: در سال 84 این نیاز احساس شد که با توجه به تولید یک میلیون خودرو در سال سیستمی لازم است که خودروهای فرسوده از چرخه خارج شود بر همین اساس مقرر شد که واردکنندگان خودرو و خودروسازها نقش اصلی را در این حوزه داشته باشند. بدین ترتیب که واردکنندگان بر اساس حجم موتور خودروهای وارداتی و تولیدکنندگان معادل 25 درصد تولیدات خود خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند.

وی ادامه داد: در سال 92، 100 مرکز اسقاط خودرو در کشور فعال بودند که با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کردند اما در یک اقدام غیرکارشناسی 120 واحد دیگر به آنها اضافه شد و مجموعا ظرفیت اسقاط به یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال رسید. این در حالی است که ما در 12 سال اخیر هیچ گاه به بیش از 400 هزار اسقاط نرسید. اکنون با ممنوعیت واردات خودرو و عدم انجام تعدات خودروسازها در این خصوص می‌توان گفت 85 درصد مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و باقی 25 درصد ظرفیت مشغول به کار هستند. در نتیجه در یک سال و نیم اخیر 500 هزار  کارگر بیکار شدند. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی در این حوزه بیش از 4 هزار میلیارد تومان بوده است.

در ادامه این نشست خبری داود کریمی عضو دیگر هیات مدیره با اشاره به بحرانی‌شدن آلودگی هوا گفت: این آلودگی در روزهایی که جریان هوا وجود دارد نیز منتشر می‌شود. در نتیجه ما در حاشیه شهرها و مزارع شاهد هستیم که ذرات آلاینده بر روی محصولات و میوه‌ها پراکنده می‌شوند. ما چهار عامل اساسی در روند ایجاد آلودگی هوا داریم که خودروهای سنگین با سهم 20 درصد موتورسیکلت‌ها خودروهای سبک و وانت‌بارها با سهم 35 درصد و عوامل آلاینده ثابت همچون کارخانه‌ها و موتورخانه‌ها بقیه این آمار را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: مطابق قانون به ازای هر 4 دستگاه خودرویی که تولید می‌شود خودروساز باید یک دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کند اما خودروسازان با لابی توانستند موافقت وزیر وقت صمت آقای شریعتمداری را برای لغو این قانون جلب کنند و امروز شاهد هستیم که در مقابل این کار غیرکارشناسی شهرها تبدیل به یک آتشفشان آلودگی شده‌اند.

وی ادامه داد: مطابق اعلام سازمان محیط زیست در سال جاری فقط شهر تهران 2.6 میلیارد دلار از آلودگی هوا خسارت دیده است. اگر در 10 سال گذشته این قانون اجرا می‌شد اکنون هیچ خودروی فرسوده‌ای در کشور تردد نمی‌کرد و بالطبع چنین هزینه‌ای نیز تحمیل نمی‌شد.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی هوا پیشنهاد ما این است که یک طرح ملی با حمایت مردم اجرا شود و یک بار برای همیشه خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل خارج شوند.

در ادامه این نشست وحید خاقانی دیگر عضو هیات مدیره با اشاره به پیشنهاد این انجمن برای حل این معضل گفت: ما راهکارهای عملی و اجرایی این امر را آماده کرده‌ایم و نامه آن را به وزیر راه و شهرسازی داده‌ایم در صورت تایید ایشان طرح در کمیسیون امور زیربنایی دولت مطرح خواهد شد. این طرح هیچ بار مالی برای دولت ندارد و فقط نقش نظارتی خود را باید ایفا کند.

وی تصریح کرد: اگر روند فعلی ادامه پیدا کند تا سال 1404 تعداد خودروهای فرسوده در کشور به هشت میلیون خودرو خواهد رسید که به لحاظ زیست محیطی یک امر تهدیدآمیز برای سلامت شهروندان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.