استیلای خودروهای برقی بر جاده ها؛ خداحافظی با خودروهای فسیلی
مدیر عامل هوندا اعلام کرد که این خودروساز در تلاش است تا نسبت خودروهای الکتریکی (EV) و وسایل نقلیه سلول سوختی (FCV) را به ۱۰۰ درصد از کل فروش خود افزایش دهد.
حدود هشتاد درصد نفت تولید جهان پس از پالایش و تبدیل شدن به بنزین و گازوئیل و مازوت در حوزه حمل و نقل مصرف می شود. در سال های آینده خودروهای فسیلی با مقررات سخت گیرانه در زمینه آلایندگی مواجه خواهند شد و خودروسازان جهان به سمت تولید خودروهای برقی سوق داده می شوند. به این ترتیب تقاضا برای خرید نفت خام نیز کاهش خواهد یافت.
به گزارش تین نیوز، مدیر عامل هوندا اعلام کرد که این خودروساز در تلاش است تا نسبت خودروهای الکتریکی (EV) و وسایل نقلیه سلول سوختی (FCV) را به ۱۰۰ درصد از کل فروش خود افزایش دهد.
این شرکت پیش بینی کرد که نسبت خودروهای برقی و سلول سوختی از کل فروش در تمام بازارهای اصلی از جمله آمریکای شمالی و چین تا سال 2030 به 40 درصد و تا سال 2035 به 80 درصد برسد.
یوشیهیده سوگا، نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که این کشور کاهش 46 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 را هدف گذاری کرده و به دنبال پیدا کردن راهی برای حتی بالا بردن هدف قبلی خود است.
شرکت سوئدی-چینی ولوو اعلام کرد که کل خودروهای تولیدی این شرکت تا سال ۲۰۳۰ کاملاً برقی خواهد بود.
هاکان ساموئلسون، مدیر اجرایی ولوو در مورد تقاضای آینده برای وسایل نقلیه الکتریکی به خبرنگاران گفت: من کاملاً متقاعد شده ام مشتریانی که مایل به موتور بنزینی باشند وجود نخواهد داشت. ما متقاعد شده ایم که یک خودروی برقی جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد.
بیشتر بخوانید:
این خودروساز سوئدی همچنین اعلام کرد که 50 درصد از فروش جهانی این شرکت باید تا سال 2025 خودروهای کاملاً برقی و نیمه دیگر باید مدل های هیبریدی باشد.
خودروسازان در حالی که با اهداف انتشار گاز CO2 در اروپا و چین و همچنین ممنوعیت هایی در برخی از کشورها برای استفاده از وسایل نقلیه سوخت فسیلی روبرو هستند، برای تولید مدل هایی با آلایندگی صفر رقابت می کنند.
شرکت آمریکایی فورد موتور اعلام کرد که خودروهای تولیدی این شرکت در اروپا تا سال 2030 کاملاً الکتریکی خواهد شد. شرکت سازنده خودروهای جگوار لندرور نیز اعلام کرد که برند لوکس جگوار تا سال 2025 کاملاً برقی خواهد شد.
نوامبر گذشته، سازنده خودروهای لوکس بنتلی که مالک آن شرکت فولکس واگن آلمان است نیز اعلام کرد که مدل های مختلف آن تا سال 2030 همه برقی خواهند شد.
در سال های آینده با توسعه مراکز شارژ خودروهای برقی و افزایش قدرت ذخیره سازی باتری و افزایش پیمایش در هر بار شارژ و کاهش هزینه های تولید خودروهای برقی هر سال بر مزیت ها و جذابیت های این خودروها افزوده خواهد شد. برخی از مزایای خودرو های برقی عبارتند از:
خودرو برقی هزینه های جاری کمتری دارد
هزینه شارژ خودروی برقی بسیار کمتر از هزینه تامین بنزین است؛ بهویژهکه خودرو برقی را در خانه هم میتوان شارژ کرد.
خودرو برقی کربن کمتری در هوا منتشر میکند
هر وسیله نقلیه شخصی با موتور بنزینی سالانه بهطور متوسط 4.6 میلیون تن دیاکسید کربن در هوا منتشر میکند (با فرض اینکه در هر 100 کیلومتر 4.5 لیتر بنزین بسوزاند و سالانه حدود 18000 کیلومتر راه طی کند.) خودروهای تمامبرقی هیچ دیاکسید کربنی از خود متصاعد نمیکنند و لذا با محیطزیست سازگارترند. حتی خودروهای هیبریدی نیز نسبت به خودروهای بنزینی هوا را کمتر آلوده میکنند.
نگهداری خودروهای برقی آسانتر است
موتورهای درونسوز، مکانیکی هستند و قطعات متحرک و ثابت زیادی دارند (مثل پمپ و دریچه و فیلتر و...). این اجزا اغلب نیازمند تعمیر یا تعویض هستند. اما خودروهای برقی چنین اجزایی ندارد و لذا نگهداریشان سادهتر و کمهزینهتر است.
کارایی خودروهای برقی خوب است
خودروهای برقی نرم و بیصدا حرکت میکنند. موتور الکتریکی این خودروها نیز سریعتر از موتور مکانیکی واکنش نشان میدهد. ضمنا در رفتوآمدهای شهری که خودرو مدام باید حرکت و توقف کند، خودروهای برقی عملکرد بهتری دارند.
شارژ خودروی برقی چندان هم سخت نیست
بسیاری از مردم تصور میکنند که شارژ کردن خودروهای برقی کار پردردسری است، چون تعداد ایستگاههای شارژ حتی در کشورهای تولیدکننده خودروهای برقی هنوز خیلی کمتر از تعداد پمپ بنزینهاست. اما وسایل نقلیه برقی را میتوان با برق خانگی و از طریق پریزهای معمولی برق نیز شارژ کرد.
خودروهای برقی بیصدا هستند
این را باید مزیت دانست یا عیب؟! خودروهای برقی برخلاف خودروهای بنزینی و گازوئیلی، تقریبا بیصدا کار میکنند. پس آلودگی صوتی آنها بسیار کمتر است. اما بیصدایی خودروی برقی خطراتی هم دارد، چون شاید عابران و رانندگان دیگر خودروها متوجه حضور آن نشوند و سانحه رخ دهد. به همین علت چندی پیش در خبرها آمده بود شاید خودروسازها ملزم شوند خودروهای برقیشان را طوری بسازند که از خود صدایی هرچند ساختگی بروز دهد.