جدیدترین وضعیت استانداردهای ۸۵ گانه خودرو
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه چند مورد از استانداردهای ۸۵ گانه خودرو در سالهای قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلتفرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند.
مهدی اسلام پناه گفت: سیاست سازمان ملی استاندارد این است که در تمام پلتفرم هایی که در حال حاضر خودرو تولید می شوند، استانداردهای ۸۵ گانه باید پاس شود. این قانون است و قانون در شرایطی تغییر می کند که قانونگذار چیز دیگری به سازمان تکلیف کند.
وی با بیان اینکه چند مورد از این استانداردها در سال های قبل تعلیق شده بود، تاکید کرد که در حال حاضر این موارد رفع تعلیق شده و هر پلت فرم جدیدی که بخواهد وارد تولید شود، باید همه استانداردها را پاس کند.
اسفند سال ۱۳۹۵ سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و مقرر شد که تا دی ماه سال ۱۳۹۷، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش یابد. اما فروردین ۱۴۰۰ شریعتی، رئیس وقت سازمان ملی استاندارد، از تعلیق ۹ مورد استانداردهای ۸۵ گانه به دلیل مشکلات ناشی از تحریم ها خبر داد.
گفتنی است که در پی تصادف زنجیره ای ۵٠ خودرو در محور بهبهان، اسلام پناه دی ماه سال گذشته گفته بود که استاندارد، کف کیفیت است و همه کیفیت نیست، اما همان هم رعایت نمی شود و خودروسازان به بهانه ها و در برهه های مختلف، مثلا به بهانه تحریم ها، از رعایت آن ها سر باز می زنند.
تاکنون تولید خودروهای پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ glx و slx و سمند به دلیل ناتوانی در رعایت استانداردهای ۸۵ گانه و همچنین نبود امکان ارتقای کیفیت آن ها متوقف شده اند.
البته باز هم باید منتظر ماند و دید که آیا خودروسازان این استانداردها را به طور کامل رعایت خواهند کرد یا به بهانه های مختلف از آن سرباز می زنند.