با ۱۰ دقیقه شارژ ۴۰۰ کیلومتر برانید
باتری ابداعی شرکت CATL «شِنژینگ» نام دارد و تنها با 10 دقیقه شارژ، می توان تا 400 کیلومتر مسافت را طی کرد.
شرکت CATL یکی از بزرگ ترین سازندگان باتری برای خودروهای برقی است. این شرکت چینی اخیرا از باتری پیشرفته ای رونمایی کرده که سرعت شارژ بسیار بالایی دارد. باتری ابداعی این شرکت «شِنژینگ» نام دارد و تنها با 10 دقیقه شارژ، می توان تا 400 کیلومتر مسافت را طی کرد. این باتری انقلابی، تا پایان سال وارد فاز تولید انبوه می شود و از فصل اول سال آینده در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت.
به گزارش تین نیوز به نقل از دیجیاتو، باتری شنژینگ از لحاظ گرافیت آندی، فرمولاسیون الکترولیت و جداکننده ها متفاوت از باتری های کنونی است و در آن انتقال یون بهتر انجام می شود. در این باتری ضمن کاهش میزان حرارت تولیدی، سیستم مدیریت باتری ارتقا پیدا کرده است. شرکت CATL تأکید می کند این باتری پیشرفته با انواع خودروها سازگاری دارد.
نخستین خودرویی که با باتری شنژینگ CATL راهی بازار می شود، محصولی از برند تازه تأسیس آواتار خواهد بود. شاید بدانید این برند حاصل همکاری سه شرکت بزرگ چانگان، هواوی و CATL است و دپارتمان طراحی آن توسط نادر فقیه زاده هدایت می شود.
کمپانی چینی امیدوار است باتری شنژینگ به خاطر مزایایی مثل تکنولوژی بهتر و قیمت کمتر، به یک استاندارد جدید در بین خودروهای برقی تبدیل شود. این باتری از نوع لیتیوم آهن فسفات (LFP) است و برد حرکتی 700 کیلومتری را برای مدل های برقی به ارمغان می آورد. همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این باتری از سرعت شارژ فوق العاده بالایی برخوردار است و با 10 دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 400 کیلومتر مسافت ذخیره می شود. این باتری نخستین باتری LFP جهان است که از شارژ 4C پشتیبانی می کند.
باتری پیشرفته CATL و سازگاری با دمای بسیار پایین
برخلاف باتری های سدیم یونی، باتری LFP با روزهای سرد زمستانی خیلی سازگار نیست. اما CATL ادعا می کند باتری شنژینگ این مشکل را حل کرده و در دمای منفی 10 درجه تا 80 درصد از باتری در عرض 30 دقیقه شارژ می شود.
بد نیست اشاره کنیم CATL جزو تأمین کنندگان باتری برای شرکت تسلاست. این شرکت با نوآوری های مداوم قصد دارد سهم خود را از بازار افزایش دهد. علاوه بر باتری شنژینگ، این شرکت باتری پیشرفته ای را با نام کیلین معرفی کرده که از نظر چگالی انرژی خیلی بهتر از باتری های رایج کنونی است. این باتری که ژوئن سال گذشته معرفی شد، از نوع NMC بوده و به ازای هر کیلوگرم وزن 255 وات ساعت انرژی در خود ذخیره می کند. اولین مشتری باتری کیلین، شرکت جیلی است. این شرکت از باتری کیلین در شاسی بلند Zeekr 001 استفاده کرده؛ بد نیست بدانید این شاسی بلند برقی بردی برابر با 1000 کیلومتر دارد!
در ماه آوریل هم، CATL از باتری هایی نوین با چگالی انرژی 500 وات ساعت به ازای هر کیلوگرم وزن رونمایی کرد. این نوع باتری بیشتر برای استفاده در هواپیماهای برقی کاربرد خواهد داشت تا خودروها. در همان موقع، CATL اعلام کرد در حال توسعه باتری سدیم یونی است. این باتری از فصل پایانی سال 2024 به طور انبوه برای استفاده در خودروها تولید خواهد شد. نخستین مشتری این نوع باتری برند iCar خواهد بود. این برند از زیرمجموعه های چری به شمار می رود. مزیت این نوع باتری نسبت به باتری LFP، عملکرد بهتر آنها در هوای سرد است. همچنین این باتری هزینه ساخت کمتری دارد.