سامانه فروش خودرو یا سامانه فریبکاری؟ | مدیران وقت وزارت صمت پاسخگو باشند
طی یک ماه گذشته، چند تجمع در اعتراض به آشفتگی تعهدات سامانه یکپارچه فروش خودرو در برابر نهادهای حاکمیتی برگزار شده است.
طی یک ماه گذشته، چند تجمع در اعتراض به آشفتگی تعهدات سامانه یکپارچه فروش خودرو در برابر نهادهای حاکمیتی برگزار شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، طی یک ماه گذشته، چند تجمع در اعتراض به آشفتگی تعهدات سامانه یکپارچه فروش خودرو در برابر نهادهای حاکمیتی برگزار شده است؛ این گروه های معترض خشمگینانه وزارت صمت را مسئول این وضعیت می دانستند و معترضان با پلاکاردهایی که در دست داشتند که نشان می داد، «ریشه اصلی این مسائل نحوه تخصیص ارز توسط دولت به خودروسازان است.»یکی از این معترضان در همین رابطه می گوید: «چرا دولت باید بین خودروسازان بخش خصوصی تبعیض قائل شود و به دو خودروساز ارز تخصیص بدهد اما برای دیگری بهانه تراشی کند.» شخصی از میان تجمع کنندگان می گوید: «من انواع خودروهای مونتاژی را بررسی کردم و به صرفه ترین محصول را انتخاب کردم اما انگار وزارت صمت حامی خودروسازان گرانفروش است؛
اگر وزارت صمت طرفدار مصرف کننده بود، حتما باید تامین ارز خودروسازان ارزان فروش را در اولویت قرار می دهد.» وی در همین رابطه می گوید: «انگار حضور مدیران چینی در مدیریت یک خودروسازی بر نحوه اختصاص ارز اثر گذاشته است.
اما این ارز برای همه مردم ایران است و نباید فقط به یکسری اختصاص پیدا کند.»معترض دیگری می گوید: «سامانه یکپارچه فروش خودرو توسط دولت طراحی و اجرا شده است. چطور ممکن است یک مدیری که در سطح وزارتخانه فعالیت داشته – و اکنون برکنار شده- بدون محاسبه ارز مورد نیاز این تعداد خودرو، سامانه را برای ثبت نام باز گذاشته باشد!؟
باید مدیران این وزارتخانه به این سوال جواب دهند، چطور بدون اطمینان از تامین ارز به مردم وعده داده اند؟ چرا به مردم قول می دهند و هزاران خانواده را به دردسر می اندازند» اشاره این شهروند معترض به ثبت نام چند برابر ظرفیت تولید اعلامی یک شرکت خودروسازی در سامانه یکپارچه خودرو است؛ مدیران این شرکت خصوصی می گویند: وزارت صمت قول ضمنی داده بود تا ارز این میزان افزایش تولید را تامین کند اما دولت حتی ارز مورد نیاز تیراژ معمول را هم فراهم نکرده است. در حاشیه این تجمع معترض دیگری می گوید: «وزارت صمت باید پاسخگو باشد و نمی تواند به بهانه برکنارذی مدیری از زیر بار مسئولیت و عواقب تصمیمات او شانه خالی کند.»
این شهروند با استیصال می گوید: «اقای عبدالله توکلی (سرپرست سابق دفتر صنایع خودرو) و منطقی کجا هستند تا این آشفته بازار را ببینند؟» در میان معترضان نام عبدالله توکلی و منوچهر منطقی به عنوان طراحان اصلی سامانه یکپارچه می چرخد. آنها می گویند این دو در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ می خواستند به هر نحو ممکن بازار خودرو را آرام کنند تا وزیر وقت صمت -فاطمی امین- در امان بماند و از زیر فشار افکار عمومی رهایی پیدا کند و با طراحی یک سامانه بدون پشتوانه و مطالعات کارشناسی به صدها هزار نفر وعده مالکیت خودرو دادند اما در واقع آنها را فریب دادند.
از نظر آنها سامانه فروش یکپارچه خودرو، یک فریبکاری بزرگ برای کنترل روانی بازار خودرو بوده و دولت هیچ برنامه ای برای تامین ارز مورد نیاز واردات قطعات این تعداد خودرو نداشته است. گفتنی است در این گزارش به دلیل آنکه اطمینانی از صحت ادعای مصاحبه شونده ها وجود ندارد، از بیان کامل اسامی خودروسازان پرهیز می شود.