بازدید سایت : ۵۹۳۴۳
​گلوگاههای صنعتی، پیش روی دولت چهاردهم؛

آیا کابینه جدید، قانون واردات خودرو را اجرایی خواهد کرد؟

​نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت چهاردهم باید بیشتر مشغول به تنظیم‌گری باشد تا تصدی‌گری؛ به خصوص اینکه تصدی‌گری دولت در حوزه صنعت، مخصوصاً در حوزه خودرو حتی با سهام ۶ درصدی برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

 آیا کابینه جدید، قانون واردات خودرو را اجرایی خواهد کرد؟
تین نیوز

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: دولت چهاردهم باید بیشتر مشغول به تنظیم گری باشد تا تصدی گری؛ به خصوص اینکه تصدی گری دولت در حوزه صنعت، مخصوصاً در حوزه خودرو حتی با سهام ۶ درصدی برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

​به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، فرهاد طهماسبی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در دولت سیزدهم در حوزه صنایع حرکت های خوبی شروع و انجام شد، اما به اعتقاد بنده کافی نبود.؛ به خصوص اینکه متاسفانه به خاطر عدم ثبات در مدیریت و برنامه ریزی مداوم، شاهد آسیب های جدی در حوزه صنایع بودیم.

وی در ادامه توضیح داد: از مشکلات حوزه صنعت می توان به عدم ثبات در نرخ انرژی های مورد استفاده صنایع اشاره کرد؛ این در حالی است که عدم ثبات در پایداری انرژی و قطعی های گاز و برق در زمستان و تابستان، آسیب های جدی به حوزه صنعت وارد کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نیاز بود که دولت این ناترازی انرژی را کنترل و برای حل مشکل آن برنامه ریزی کند. البته باید پیشتر در دولت های یازدهم و دوازدهم برای پایداری انرژی و حوزه صنایع چاره اندیشی انجام می شد. به عنوان مثال باید از قبل زیرساخت ‎ها ایجاد می شد که ما امروز شاهد ناترازی انرژی نباشیم.

​وی افزود: از سوی دیگر، در حوزه مصرف خانگی با مشکل مواجه نشویم و بتوانیم در صنایع نیز کار را پیش ببریم که این ناترازی باعث شد که خسارات بسیار سنگینی را در حوزه صنایع شاهد باشیم؛ ضمن اینکه صنایع پتروشیمی و فولادی از این محل آسیب های جدی را متحمل شدند.

طهماسبی تصریح کرد: در دولت سیزدهم، نرخ انرژی را بدون محاسبه در بسیاری از صنایع افزایش دادند و این افزایش نرخ انرژی باعث شد که بسیاری از صنایع زیانده شوند؛ ضمن اینکه برخی از صنایع هم به سودهای نامتعارفی که ناشی از مصرف انرژی یارانه ای بودند، دست پیدا کردند که این عدم ثبات بیشتر به دلیل مشکلات مدیریتی در کشور بود. امیدواریم با زیرساخت هایی که دولت سیزدهم تهیه کرده برای مصرف انرژی و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها در حوزه صنعت، دولت چهاردهم تدبیری بیاندیشد.

​وی در مورد پیشنهاداتش به دولت چهاردهم در خصوص مشکلات صنایع کشور گفت: دولت چهاردهم ابتدا باید مشکل انرژی را برطرف و سپس بازارهای مصرف را مدیریت کرده و عوارض صادراتی یا گلوگاه های وارداتی کشور را با یک مدیریت واحد و هماهنگ با حوزه تولید و صنعت داخلی مدیریت نماید.

طهماسبی در ادامه اضافه کرد: دولت چهاردهم باید از دانش روز استفاده کند. ؛ به این معنا که ما باید شاهد فناوری های روز دنیا باشیم، نه این که تکنولوژی های دست دوم و از رده خارج کشورهای جهان سوم یا بعضی از کشورهای اروپایی را به کشور بیاورند؛ این در حالی است که امروز ما یک مونتاژکار صرف شده ایم و باید تکنولوژی در حال پیشرفت صنعت خودرو را داشته باشیم.

این نماینده مجلس اشاره کرد: اگر در صنعتی می توانیم در بازار جهانی رقابت کنیم، باید حمایت شود تا ادامه حیات بدهد؛ این در حالی است که اگر در صنعتی دولت نمی تواند خوب عمل کند به بخش خصوصی واگذار کنیم. اگر کلاً هم توانایی در داخل وجود ندارد، از محصولات با کیفیت بالای خارجی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه دولت باید بیشتر مشغول به تنظیم گری باشد تا تصدی گری، گفت: تصدی گری دولت در حوزه صنعت، مخصوصاً در حوزه خودرو حتی با سهام ۶ درصدی، برای مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به عنوان نمونه، از لحاظ کیفیت و نحوه عرضه در بازار مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده که امیدواریم در دولت چهاردهم شاهد حل این مشکلات باشیم و این موارد اصلاح شود.

این نماینده در مورد سرانجام واردات خودرو در دولت چهاردهم گفت: مجلس قانونی را برای واردات خودرو تصویب کرده و دولت موظف است آن را اجرا و ارز مورد نیاز برای واردت خودرو را تامین کند. دولت نباید بگذارد دلال ها در تنظیم بازار و واردات دخیل باشند. به اعتقاد بنده دلال ها در بازار، واردات و اجرای قانون دخالت دارند که امیدوارم در دولت چهاردهم هم به این مورد پرداخته شود.

طهماسبی در خصوص احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: قیمت حامل های انرژی باید متناسب با بازار و امکاناتی که در اختیار تولیدکننده قرار می گیرد، به قیمت فوب خلیج فارس نزدیک بشود تا بتوانیم از قاچاق جلوگیری کنیم؛ اما برای مصارف حمل ونقل عمومی و حمل کالا، فکر و برنامه ریزی انجام شود که با اعمال یارانه در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.