بازدید سایت : ۴۳۸۳۹

رفتن به سمت صنعت دانش بنیان به جای مونتاژکاری/ صف تقاضای ارز را کوتاه کردیم

کابینه دولت سیزدهم در آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه به ریاست محمد مخبر به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری، گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود را گزارش دادند.

رفتن به سمت صنعت دانش بنیان به جای مونتاژکاری/ صف تقاضای ارز را کوتاه کردیم
تین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه در وزارت صمت دولت سیزدهم تاکید خود را بر توسعه حداکثرسازی ساخت داخل و ایجاد صنعت دانش بنیان صادرات محور گذاشتیم، مواردی نظیر شکستن صف های تخصیص ارز، تاکید بر خوداتکا شدن صنایع در بحث انرژی، تحول در استفاده از تکنولوژی های جدید در حوزه خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی، توسعه زنجیره ارزش در حوزه معدن و... را از مهمترین اقدامات این وزارتخانه برشمرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، از ظهر امروز، کابینه دولت سیزدهم در آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه (۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳) به ریاست محمد مخبر به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری، گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود را گزارش دادند.

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت که حدود ۱۵ ماه، سکانداری این وزارتخانه را بر عهده داشت، در تشریح عملکرد حوزه وزارتی خود، اظهار کرد: اقداماتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت که با موفقیت های خوبی همراه بود؛ ارزیابی ها شرایط مثبتی را نشان می دهد و آثار سرمایه گذاری ها، قطعا در آینده خود را به خوبی نشان خواهد داد. اولین و مهمترین کاری که انجام دادیم تدوین نظام مسائل صنعت بود. کتابچه ای با موضوع تحلیل راهبردی از صنعت تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد.

علی آبادی در بحث عملکرد این وزارتخانه در حوزه صنعت اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست، حداکثرسازی ساخت داخل بود. به طور مثال در مورد خودرو، موکت کف و لاستیک و... ساخت داخل می شد اما موتور ساخت داخل نمی شد؛ اما درصدگیری صورت می گرفت و چون بالای درصد مجاز می رفت، تصور بر این بود که موفقیت حاصل شده است؛ بر همین اساس، راهبرد اول را تاکید بر مهندسی و تاکید بر ساخت تجهیزاتی که گلوکاه هستند یا وابستگی زیاد ایجاد می کنند، گذاشتیم.

وی افزود: این سیاست در دولت مصوب شد و از اعضای کابینه هم تشکر می کنیم که رای داده و توانستیم، تعرفه ها را بگونه ای  اصلاح کنیم که به جای صنعت مونتاژ، به سمت صنعت دانش بنیان برویم. بنابراین سرمایه را به سمت سرمایه گذاری در ساخت زیرساخت های دانش بنیان ببریم.

کنترل مصارف ارزی دنبال و صف تقاضا شکسته شد

وزیر صمت خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که بر آن تمرکز کردیم، بحث کنترل مصارف ارزی بود؛ متاسفانه در بحث ارز، دست و دلبازی زیاد می شد و این موضوع موجب شده بود که لیست بلندی از متقاضیان ارز، مقابل وزارت صمت، صف بکشند؛ ما این صف را شکستیم و کوتاه کردیم. از همه سوال کردیم که این ارز را به چه منظور می خواهند و تاکید کردیم که این ارز را به شرطی اختصاص می دهیم که قرار باشد افزایش ساخت داخل در کالاهای راهبری صورت گیرد یا افزایش ساخت داخل در گلوگاه ها داشته باشد یا بخواهد ارز را در افزایش بهره وری مصرف کند.  

علی آبادی اقدام بعدی را در بحث توسعه و توان تولید ارز دانسته و گفت: در این زمینه به سمت توسعه صادرات رفته و برنامه ریزی کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از چالش هایی که صنعت با آن مواجه است، بحث انرژی است. ما تصور می کنیم، در بحث انرژی غنی هستیم و آب، برق و... زیاد داریم؛ در حالیکه اینگونه نیست؛ بنابراین به سمتی رفتیم که صنعت را در این دو بخش (برق و آب) خوداتکا کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: پروژه های پیشران نظیر خودروهای برقی تعریف شد. موضوع خودروهای برقی، چالش امروزه وزارت نفت است و نه چالش ما! در بنزین و گازوئیل، به عدد ۲۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده ایم؛ این چالش عظیم در مقابل کشور است که به زودی ما را به بن بست خواهد رساند. برای برداشتن این بن بست بایستی به سمت تولید خودروهایی برویم که دیگر اصلا سوخت مصرف نمی کنند و بتوانند از انرژی های تجدیدپذیر همچون خورشید، گاز، برق و اتمی استفاده کنند.

۱۳۰ هزار دستگاه خودرو برقی ثبت سفارش شده است

مقام عالی وزارت صمت، ادامه داد: این ها می توانند رفتار انرژی کشور را تغییر دهند و بنظر بنده، اقدام بسیار مهمی است که روی آن کار می کنیم. امروز، خودروهای برقی از مسیر خود عبور کرده و تاکسی های برقی به شهر آمده اند. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خودرو برقی وارد کشور کرده ایم و این عدد تا پایان سال از ۱۰۰ هزار دستگاه، تجاوز خواهد کرد. بیش از ۱۳۰ هزار خودرو برقی ثبت سفارش شده است و خوشبختانه، تامین ارز آن نیز توسط بانک مرکزی انجام شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

علی آبادی گفت: در حوزه خودروهای غیربرقی نیز تکنولوژی را به سمتی بردیم که حداقل مصرف سوخت را داشته باشد و به سمت تکنولوژی های جدید رفتیم.

وی در مورد دستاوردهای وزارت صمت در حوزه معدن نیز اظهار کرد: در بخش معدن که مورد فرمان مقام معظم رهبری نیز بود، تاکید را بر توسعه زنجیره ارزش گذاشتیم. در حوزه پایین دست معادن ورود کردیم. در مواردی که با محیط زیست دچار چالش بودیم، مشکلات را برطرف کردیم و به تفاهم رسیدیم که ما با توسعه فناوری، کمترین آسیب را به محیط زیست بزنیم؛ بنابراین همکاری بسیار خوبی را از این ناحیه به وجود آوردیم که این خود بنظر بنده، در طول تاریخ بی سابقه است که بین صنعت و محیط زیست، این چنین تفاهمی صورت گرفته باشد.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: در زمینه صدور مجوزها، دیدیم که در گذشته؛ بسیار ساده صادر می شد اما دقت صورت نمی گرفت که این منطقه ای که مجوز می گیرد، زیرساخت و پتانسیل لازم برای کار مربوطه را دارد یا خیر؟. در این رابطه، در عین اینکه صدور مجوزها را تسهیل و تسریع کردیم، بررسی هم صورت گرفت؛ به هر منطقه ای هر مجوزی داده نشد.  

علی آبادی خاطرنشان کرد: در بحث تبلیغ توسعه های استانی را با همکاری وزارت اقتصاد دنبال می کنیم؛ در حوزه جذب سرمایه خُرد مردمی، اقدام اساسی و زیربنایی پیگیری کردیم که اگر اجرا شود، به اعتقاد بنده، تحول بزرگی را توسعه مناطق کشور به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: یکی از دیگر از اقدامات مهمی که انجام شد، رسیدگی به شرکت های کوچک بود؛ شرکت های کوچک اگرچه چابک هستند اما تدوام چندانی ندارند؛ بنابراین با همکاری معاونت علمی و فناوری به سمت خوشه کردن و اتصال این شرکت ها به شرکت های بزرگ بود. شش رویکرد برگزار شده تا به امروز، می تواند بنیان تازه ای را در کشور برای تکامل و ماندگار کردن این خوشه های میوه در کشور به ارمغان داشته باشد. 

وزیر صمت در رابطه با موضوع صادرات خدمات فنی و مهندسی، اظهار کرد: به این سمت حرکت کردیم که واردات را از کشورهایی داشته باشیم که صادرات کالا به آن ها داریم و می توانیم واردات در مقابل صادرات داشته باشیم؛ با این رویکرد، آثار بسیار خوبی برجای ماند.

رشد در بخش های مختلف صنعت

سکاندار وزارت صمت تاکید کرد: صادرات را با هدف بهبود کیفیت و بهبود قیمت، محور قرار دادیم؛ چراکه قطعا با افزایش بازار، این امکان فراهم می شود که تیراژ را ارتقا دهیم؛ افزایش تیراژ قطعا می تواند ما را به وضعیت رقابت با دنیا برساند. بطور مثال در سال گذشته به عدد یک میلیون و ۳۳۷ هزار دستگاه خودرو رسیدیم که امسال عدد یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه پیش بینی و برنامه ریزی شده است.

علی آبادی اعداد و ارقام در حوزه اقدامات وزارت صمت را تشریح کرد و گفت: اتفاق مبارک و مهمی که افتاد این است که بیش از ۱۰ فصل متوالی، رشد در بخش صنعت داشته ایم. شش فصل متوالی رشد در بخش معدن ثبت شده است. افزایش ارزش افزوده در بخش صنعت از ۹۳ همت در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۶ همت در سال ۱۴۰۲ رسیده است که عدد بسیار خوبی است. در بخش معدن در سال ۱۴۰۰ که شروع دولت سیزدهم بود، منفی ۲.۱ درصد بوده در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱.۵ درصد رشد رسیده که بنظر بنده، تحول بزرگ و قابل توجهی است.

وی اعلام کرد: در حوزه خودروهای تجاری (کامیون، کامیونت و کشنده) مقایسه سه سال دولت سیزدهم و سه سال آخر دولت پیش از آن، نشان می دهد ۳۰۰ درصد رشد تولید داشته ایم. در تلویزیون ۸.۳ درصد رشد، در تولید آلومینیوم در حدود ۸۰ درصد داشته ایم. در تولید یخچال و فریز ۵۷ درصد رشد را ثبت کرده ایم و تحولات بزرگی اتفاق افتاده است.

فعال شدن واحدهای غیر فعال

وزیر صمت خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع کوچکی که خود شخص شهید رئیسی دنبال می کردند، بحث فعال کردن واحدهای غیرفعال بود. بنظرم اتفاق مبارکی افتاد. ما در ابتدای دولت سیزدهم، حدود ۱۷ درصد واحدهای صنعتی راکد داشتیم که این عدد به کمتر از ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد. حدود ۴۶۲۷ واحد راکد، در این دولت فعال شده است؛ بطور مثال ماشین سازی هپکو اراک از تولید ۳۰۰ به ۶۰۰ محصول در سال افزایش پیدا کرد؛ بنابراین یک واحد نیمه فعال به یک واحد کاملا فعال تبدیل شد.

سکاندار وزارت صمت، ادامه داد: افزایش ظرفیت تعداد ۶۰۰۰ واحد در شهرک ها و نواحی صنعتی که حداقل ۱۰ درصد رشد داشته است، عدد قابل توجهی است. انعقاد ۱۵ هزار و ۷۶۵ قرارداد سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی صورت گرفت. به بهره برداری رسیدن حدود ۷۵۱۰ طرح در شهرک های صنعتی، اقدام با ارزشی است که دستاورد این دولت است.

ثبت رکورد تازه ارزش تجارت در دولت سیزدهم با رشد ۶۵ درصدی

علی آبادی از رشد ۵۶ درصدی ارزش تجارت در کشور و ثبت رکورد جدید خبر داد و تصریح کرد: گفت: این رشد اتفاق بسیار مهمی بود که در حوزه تجارت اتقاق افتاد. افزایش ارزآوری بخش تولیدات صنعتی با رشد ۱۵ درصدی صرفاً در صادرات ثبت شده است. بحث دیپلماسی فعال موجب شد که بتوانیم اقدامات خوبی داشته باشیم. تعداد زیادی توافق نامه تجاری با کشورهای مختلف امضا شده که در مراحل تصویب است. اگر این اقدام انجام شود، وضع تجارت کشور بسیار بهتر از این خواهد شد.

مقام عالی وزارت صمت، اظهار کرد: صرفاً در کالاهای صنعتی، در ارزش تجارت ۵۶ درصد رشد، در وزن تجارت ۱۹ درصد رشد و در صادرات مواد معدنی و صنایع معدنی ۸۰ درصد رشد، در صادرات ارزش صادرات صنعتی ۱۱۵ درصد رشد. وزن صادرات صنعت ۱۰۲ درصد رشد را ثبت کرده ایم؛ این نشان می دهد که شاخص ها به لحاظ کیفی ارتقای خوبی داشته است. این ها جزو افتخارهای ملی و اقدامات با ارزشی است که ناشی از رویکردهای این دولت بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در ادامه ، تاکید کرد: در بحث محیط کسب و کار نیز اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است؛ در ابتدای دولت تمرکز خود را بر این گذاشتیم که بی دلیل جواز تاسیس صادر نکنیم؛ به جای آن به سمتی برویم که جوازهای تاسیس قبلی را به بهره برداری برسانیم. ۱۷ درصد در تعداد پروانه های بهره برداری رشد داشتیم،  ۶۲۲ درصد در تعداد گواهی امضاهای الکترونیکی رشد ثبت کردیم. ۲۲۱ درصد نماد تجارت الکترونیک اعطا شده، ۱۸۳ درصد رشد سرمایه گذاری جواز تاسیس صنعت بوده، ۱۰۶ درصد سرماهی گذاری پروانه بهره برداری درصنعت رشد داشتیم و ۲۴۹ درصد تغییرات در سرمایه گذاری گواهی کشف معدن در این دولت به ثبت رسیده است.

علی آبادی تصریح کرد : در موضوع پشتیبانی از تولید و رفع ناتراژی های انرژی، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است. بیش از ۱۰۰۰ مگاوات در گذشته نیروگاه وارد مدار کردیم و امسال نیز تا پایان سال حدود ۸۸۰ مگاوات امسال به ظرفیت نیروگاه های صنایع اضافه می شود. در بحث انتقال آب در فاز اول به کرمان، یزد و اصفهان در حال انجام است و تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده، آب به زاهدان و زابل انتقال پیدا می کند که اقدام مبارکی است.

وی با بیان اینکه در مردمی سازی بخش معدن، نیز اتفاق خوبی صورت گرفته است، اظهار کرد: استخراج بیش از ۱.۵ میلیارد تن انواع مواد معدنی، صدور ۳۳۱۹  پروانه اکتشاف، صدور ۱۷۶۴ پروانه بهره برداری معدن، احیا و توسعه ۹۲۷ محدوده معدنی یا معدن غیرفعال، معرفی ۱۰۵ بسته سرمایه گذاری و برگزاری ۱۶ هزار مزایده در محدوده های معدنی، جزو رکوردهای تاریخی کشور می تواند محسوب شود.

سکاندار بخش صنعت و معدن کشور، ادامه داد: در بحث تنظیم بازار که به صورت مرتب کنترل و پیگیری می شد، اتفاق مهمی که افتاد این بود که خود مردم در تنظیم بازار مشارکت داده شدند؛ بنظر بنده، افتخارآمیزترین دولت در بخش کالاهای صنعتی، این دولت بوده است. در دوره ای هستیم که در برخی کالاها، اصلا افزایش قیمت نداشته و رشد قیمت، منفی هم بوده است و بیشتر بار کنترل تورم، متعلق به بخش صنعت بوده که توانسته تا جاییکه ممکن بوده، مانع رشد قیمت کالای خود شود.

علی آبادی افزود: در مجموع برای کنترل بازار تعداد زیادی بازرسی انجام شد؛ حدود ۴۰۳۳ بازرسی انجام شده که در نهایت منجر به تشکیل پرونده شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.