صف آرایی ناراضیان پشت درهای ایران خودرو/ این شیوه فروش متقاضیان را شاکی کرد
چهار درصد متقاضیان با لب خندان طرح فروش ایران خودرو را ترک کردند و ۹۶ درصد دیگر شاکی از به دست نیاوردن خودروی مورد نظر خود پشت درهای ایران خودرو ماندند!
نتایج قرعه کشی اولین طرح فروش ایران خودرو بعد از حذف سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام شد تا حدود دو میلیون و ۹۳۶ هزار نفر دستشان به خودروهای عرضه شده در این طرح فروش نرسد. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز از تعداد خودروی عرضه شده در مقابل متقاضیانی که برای به دست آوردن محصولات ایران خودرو صف بسته بودند نشان می دهد نزدیک به چهار درصد متقاضیان با لب خندان طرح فروش ایران خودرو را ترک کردند و ۹۶ درصد دیگر شاکی از به دست نیاوردن خودروی مورد نظر خود پشت درهای ایران خودرو ماندند.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادنیوز، آبی های جاده مخصوص در این طرح فروش در مجموع ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه از محصولات خود را شامل پژو ۲۰۷ با موتور TU3، پژو ۲۰۷ با موتور TU5، رانا پلاس، سورن پلاس بنزینی، تارا با گیربکس دستی، تارا با گیربکس اتوماتیک، هایما S7, هایما S5، هایما X7، لوناGRE، فاو بستیون NAT و ری را را در دسترس متقاضیان قرار دادند. از مجموع ۱۲ خودروی عرضه شده سهم ۹ محصول پُرتقاضا به علاوه ری را ۱۱۵ هزار دستگاه بود و الباقی تیراژ عرضه یعنی دو هزار و ۲۰۰ دستگاه سهم دو خودروی برقی ایران خودرویی ها یعنی لونا GRE، فاو بستیون NAT بود. اما برای این ۱۱۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه خودروی عرضه شده، حدود سه میلیون و ۵۳ هزار نفر در صف قرار گرفتند.
آنطور که ایران خودرویی ها اعلام کردند این طرح فروش علاوه بر متقاضیان عادی در دسترس متقاضیانی که مشمول قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می شدند و همچنین صاحبان خودروهای فرسوده نیز قرار داشت. همانند طرح های فروش پیشین مشمولان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۵۰ درصد خودروهای عرضه شده را تصاحب می کردند. سهم متقاضیان عادی از کیک عرضه ایران خودرو ۳۰ درصد بود و ۲۰ درصد باقی مانده نیز به صاحبان خودروهای اسقاطی اختصاص پیدا می کرد.
بررسی از وضعیت عرضه نشان می دهد ۵۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه از محصولات به مادران دارای دو فرزند و بیشتر اختصاص پیدا می کند. متقاضیان عادی می توانند ۳۵ هزار و ۱۶۰ دستگاه انواع محصولات عرضه شده آبی های جاده مخصوص را خریداری کنند. سهم صاحبان خودروهای فرسوده نیز ۲۳ هزار و ۴۴۰ دستگاه است. حال به سراغ تعداد متقاضیان می رویم تا تعداد ناراضیان هر گروه از متقاضیان را مشخص کنیم.
براساس اعلام ایران خودرو حدود یک میلیون و ۶۶۱ هزار متقاضی عادی در این طرح فروش نام نویسی کردند. بنابراین تنها حدود دو درصد متقاضیان عادی به محصولات ایران خودرو با قیمت کارخانه دسترسی دارند و ۹۸ درصد متقاضیان دست خالی از طرح فروش آبی های جاده مخصوص خارج شدند.
آمار مادران ثبت نام کننده در طرح فروش ایران خودرو نزدیک به یک میلیون و ۷۰ هزار نفر بودند با توجه به عرضه ۵۸ هزار و ۶۰۰ دستگاه، حول و حوش ۶ درصد از مادران موفق به در اختیار گرفتن خودروی مورد نظر خود شدند و ۹۴ درصد مادران نتوانستند خودرو به قیمت کارخانه بخرند.
صاحبان خودروهای فرسوده که در این طرح فروش ایران خودرو حاضر شدند حدود ۲۵۳ هزار نفر بودند. با توجه به تیراژ ۲۳ هزار و ۴۴۰ دستگاهی نزدیک به ۱۰ درصد صاحبان خودروهای فرسوده توانستند از مسیر این طرح فروش خودروی خود را نونوار کنند و ۹۰ درصد همچنان باید همان خودروهای فرسوده خود را سوار شوند.
به نظر می رسد با توجه به لشکر متقاضیانی که به خودروی دلخواه خود دسترسی پیدا نکردند سیاست گذار باید فکری به حال لشکر ناراضیان کند و این وضعیت بیشتر بین متقاضیان و خودروسازان فاصله انداخته و دامنه نارضایتی را گسترش می دهد.
خدا حق ما راقیامت از اینها بگیرد