۵۱ درصد از سهام شرکت های خودروساز داخلی در اختیار آقازاده هاست!
ثبت نام های خودرو جز سرگرمی، نتیجه ای به همراه ندارد
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران گفت: ۵۱ درصد از سهام شرکت های خودروساز داخلی در اختیار آقازاده هاست؛ کیفیت و قیمت محصول تولیدی برای آن ها اهمیت چندانی ندارد و همچنین عرضه کم و تقاضا همواره افزایش می یابد و مردم مجبور به خرید محصول بی کیفیت، اما گران هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد ۲۴، بازار خودرو هر روز در انتظار یک اتفاق جدید است و همین موضوع بلاتکلیفی در این بازار را به اوج رسانده است. از بحث واردات خودرو تا عدم تولید محصولات داخلی اثرگذاری شدید بر روی قیمت محصولات در بازار دارد. یکی از مولفه های اصلی تعیین قیمت در بازار خودرو نگاه ویژه تر به بحث انحصارگری در این بازار توسط افرادی خاص است تا حدی که هر روز فشار مضاعفی را بر متقاضیان اصلی خودرو می آورد.
انحصار در صنعت خودرویی کشور تاریخچه نه چندان طولانی دارد، اما تبعات آن آنقدر سنگین است که بازار مصرف را تحت تاثیر قرار داده و زاده ارقام نجومی و غیر واقعی برای محصولات این صنعت شده است.
همواره در هر جای دنیا تولید و استفاده از محصول با کیفیت و با تکنولوژی روز نیاز به صرف هزینه دارد و مصرف کننده برای استفاده از بهترین و مناسب ترین امکانات کالایی و محصولات تولیدی هزینه صرف می کند، اما در ایران استفاده از کمترین امکانات تولیدی، صرف هزینه بالایی دارد چراکه تولید در ایران بر مبنای تکنولوژی و کیفیت نیست بلکه تنها تعیین کننده قیمت ها در تمام محصولات تولیدی به ویژه خودرو در کشور، فقط سلیقه و دلواپسی های افراد ذی نفع هست.
هنوز واردات، توزیع و قیمت گذاری خودرو ها در بلاتکلیفی بسر می برد
در همین رابطه اسدالله کرمی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در رابطه با وضعیت قیمت ها در بازار خودرو گفت: در حال حاضر و با توجه به اعلام آزادسازی واردات، هیچ خودرویی وارد کشور نشده است که بتوانیم به واسطه این تحول، در بازار خودرو قیمت را به تعادل مناسبی برسانیم.
کرمی در ادامه به بحث واردات خودرو اشاره کرد و گفت: شاید در ظاهر فرصت برای واردات خودرو از سوی جانبازان فراهم شده، اما در اصل با توجه به شرایط الزامی برای چنین اقدامی، هنوز واردات، توزیع و قیمت گذاری این خودرو ها در بلاتکلیفی است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در پاسخ به اینکه آیا پس از اعلام نتایج ایران خودرو وضعیت بازار در حالت قبلی است؟ گفت: این ثبت نام جز سرگرمی نتیجه به همراه ندارد و افراد انگشت شماری خودرو دریافت خواهند کرد و وعده های داده شده را به ندرت انجام می دهند، از سوی دیگر ایران خودرو برای تحویل خودرو در زمان تعیین شده به وعده خود عمل نمی کند که این روند نشان دهنده درک نشدن و اهمیت نداشتن بازار و قیمت است که باعث راکد شدن خرید فروش می شود.
کرمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قیمت ها در بازار خودرو روز به روز درحال افزایش است؟ بیان کرد: در حال حاضر هر سه، چهار ماه افزایش قیمت در بازار رخ می دهد، اما دلیل افزایش قیمت مشخص نیست چرا که کیفیت و بهره وری از تکنولوژی به روز دنیا در خودرو های تولید داخل به چشم نمی خورد و نظارتی روی این فرایند انجام نمی شود این موضوع در حالی است که افزایش قیمت هر لحظه اعمال می شود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران تصریح کرد: ۵۱ درصد از سهام شرکت های خودروساز داخلی در اختیار آقازاده هاست؛ کیفیت و قیمت محصول تولیدی برای آن ها اهمیت چندانی ندارد و همچنین عرضه کم و تقاضا همواره افزایش می یابد و مردم مجبور به خرید محصول بی کیفیت، اما گران هستند.
به گفته وی، بهترین راهکار برای تثبیت قیمت و آرامش بازار خودرو، خارج کردن همین آقازاده ها از بازار خودروست چراکه وجود این افراد به عنوان انحصارگران واقعی وضعیت بازار را به کل برهم زده و مردم را بی اعتماد تر از قبل کرده است.
این فعال بازار خودرو افزود: اگر شرایط برای واردات خودرو فراهم شود مردم دیگر تمایل به خرید محصول بی کیفیت و گران داخلی و چینی نخواهند داشت. اگر وارداتی صورت گیرد بازار حالت رقابتی به خود می گیرد و احتمال کاهش قیمت و بهبود نسبی در کیفیت به همراه خواهد داشت. پس به زبان ساده می توان گفت که برخی صاحبان قدرت تمایلی برای برقراری تثبیت در بازار خودرو ندارند.
رانت در بازار خودرو تمامی ندارد
به گزارش اقتصاد ۲۴، سیاست گذاری های دولتی در بخشی که در ظاهر خصوصی و در اصل دولتی است، شرایط را برای متقاضیان اصلی خودرو سخت تر کرده است، به گونه ای که مردم برای خرید پرایدی که از خط تولید خداحافظی کرده باید بیش از ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند و یا برای خودرو کوئیک که در پایین ترین حد از استاندارد های جهانی قراد دارد باید بیش از ۵۰۰ میلیون تومان بپردازند!
هر بار که دولت جدیدی سکان اداره کشور را به دست می گیرد از همان ابتدا از باید ها و حذف رانت در بخش های مختلف به ویژه در بخش تولید و صنایع سخن می گوید، اما پس از چندی که از عمرش می گذرد همراه و همسو با صاحبان قدرت، نفع رانتی ها را اولویت برنامه هایشان قرار می دهند، موضوعی که هر بار برای صنعت خودرو تکرار و در هر دولت در مقایسه با دولت قبلی وضعیت صنعت و بازار خودرو بهم ریخته تر و بحرانی تر می شود.